Mulla olis tarvetta saada kurkuille säilöntä ohjeita miten säilötään ,viipaloidut kurkut??? Entä tomatit ja paprikat.?
Alkuperäinen kirjoittaja: Raili-45
Mulla olis tarvetta saada kurkuille säilöntä ohjeita miten säilötään ,viipaloidut kurkut??? Entä tomatit ja paprikat.?
Alkuperäinen kirjoittaja: Raili-45
Kirjoita Raili Googleen hakusanoiksi kurkkujen säilöntä, sieltä tulee aika monta ohjetta. Säilötepussin kyljessä on ohje, samoin varmaan joka keittokirjassa. Opettaja joskus sanoi että sen minkä voi tehdä kokonaiselle, voi tehdä viipaleillekin.
Jossain (vanhassa?) ketjussa on tosihyvä kurkkujen säilöntäohje, MaiLeen valkosipulikurkut. Sen mukaan ollaan jo muutamana vuotena kurkut säilötty, ja säilötään taas tänäkin vuonna
Kiitos tytöt vinkeistä eikun sitten tuumasta toimeen ja ohjeita etsimään,tuo valkosipuli kuulosti hyvältä.
Minultakin vanhassa ketjussa kokeilemisen arvoinen valkosipulikurkkujen ohje. Ovat todella hyviä.
Alkuperäinen kirjoittaja: Maire´
Keittokirjassani on ohjeet variksenmarjamehulle ja mahoniamehulle! Onko kokemuksia, mille ne maistuu. Mahonia on ainakin kuorrutettu marjoilla tänä vuonna.
Variksenmarjamehua tuli juotua viime talvena Lapin reissulla. En muista mausta juuri muuta kuin että hyvää se oli, myös miehenkin mielestä. Ja miehen mielestä mustaherukkamehu ja punaherukkamehu ovat liian kirpeitä. Variksenmarjamehu ei ollut.
moonlight, tässä iankaikkisen vanha viffeiden tomaattien säilöntäohje (väänänen-sorrin kotitaudenoppikirja vuodelta 1958:-))
1 kg vihreitä tomaatteja
liemi
2 dl säilyke-etikkaa
3 dl sokeria
pala kanelia
10 neilikkaa
tomaatit huuhdotaan ja pistellään. etikka, vesi ja mausteet kiehautetaan. tomaatit keitetään pehmeiksi, pannaan tölkkeihin ja lientä keitetään kokoon. jäähtynyt liemi kaadetaan tölkkiin ja tölkki suljetaan.
ja tässä erityissuosikkini: helppo ja vaivaton ja säilyvä
etikkapunajuuret
liemi
pullo vissyvettä (3.3 dl)
1,5 dl väkiviinaetikkaa
3 dl sokeria
10 kpl neilikoita
1 tl suolaa
ainekset laitetaan kaikki yhteen ja hämmennellään, kunnes sokeri on sulanut.
keitetyt punajuuret laitetaan joko kokonaisina tai viipaloituina/lohkottuina purkkiin ja liemi kaadetaan päälle. ja olkoon nyt sitten tämä itsestäänselvyyskin mukana: tölkki suljetaan:-))
Kiitos mai-lee ohjeista! Onko nuo neilikat ihan pakollisia?
ja tässä ns heidin kurkut (ystäväni tyttäreltä saatu ohje). näytti oulunseudulta ottaneen sen käyttöönsä.
1 kg avomaankurkkuja
valkosipulia
tilliä
(mustaherukanlehtiä)
liemi
2 dl väkiviinaetikkaa
5 dl vettä
1 dl hunajaa
3 tl suolaa
lado viipaloitu kurkku, valkosipuli ja tilli purkkiin. kiehuta liemen ainekset ja kaada kuumana kurkkujen päälle. sulje tölkki:-)
nämä ovat kaikki tänä syksynä itselleni tarpeettomia. niin täydellinen katovuosi tästä tuli:-(
eivät ne ymmärtääkseni säilyvyyden kannalta ole välttämättömiä. makuasioista taas ei kiistellä. jätä huoletta pois, jos et neilikan aromista tykkää
Tein eilen parista litrasta karhunvatukoita hilloa, hillosokerin kanssa. Jännä juttu oli se, että mustat marjat muuttuivat punaisiksi kun kuumentuivat, hillo muistuttaa väriltään ihan vadelmahilloa!
Pitäiskö munkin kipittää piikikkääseen karhunvatukkoon ja alkaa hillon keittoon. Teetkö felloe pelkistä vatukoista vai jotain sekistä? Mulla ois tuolla ekaa kertaa vatukoita ja pitäis kai niistä jotain tehdä.
Minä tein viime vuonna pelkistä karhunvatukoista, ja hyvää oli. Teen tänäkin vuonna sitten niistä viimeisistä, melkein ylikypsistä, joita kukaan ei halua enää syödä pelkiltään.
Kyllä mulla pysyi se hillo melkein mustana.
“melkein ylikypsistä” lienee taas avainsana. punaisuus palautuu, koska marjat olivat saaneet vasta värin mutta eivät ole ehtineet kypsyä. ainakin viinimarjat ja myös viinirypäleet ovat kypsiä aikaisintaan kahden kolmen viikon päästä siitä, kun ovat saaneet värin poskiinsa.
No niin. 57 minuuttia myöhemmin on jo hillo tölkitetty. Inhan piikikästä touhua. Minulla oli tosihyviä ja pehmeitä marjat ja punaista tuli hillosta! Ajattelin kyllä marjojen olevan ylikypsiä… Suurin osa on vielä vadelman punaisia pensaissa, saa nähdä kypsyvätkö vielä kun halla tappoi jo kurkut.
Kyllä ne ihan kypsiä oli vaikka punaisiksi muuttuivatkin, kypsyyden huomaa marjan mausta ja siitä miten irtoaa. Vähänkin raaka marja on kitkerä ja pitää väkisin nyppiä puskasta. Tällä kelillä jos odottaa pari viikkoa kypsymistä niin ovat jo homeessa… Pelkistä vatukoista tein, ekaa kertaa olen asialla niin etten osaa vielä kertoa millaista tuli. Mutta on ne perhanan piikikkäitä!!!
Purkitin justiinsa lakattoman lakkahilloa. Ihan uusi tuttavuus, mutta ihmettelin mitä tekisin karviaisista… joten tämmöisen ohjeen löysin.
LAKATTOMAN LAKKAHILLO
1,5 kg porkkanoita
3 litraa karviaisia
1 dl vettä
1,5 kg hillosokeria
Kuori ja raasta porkkanat, huuhdo ja perkaa karviaiset. Laita kattilaan ja lisää vesi, keitä noin tunti ja soseuta. Lisää sokeri ja keitä 10 minuuttia. Purkita pestyihin ja kuumennettuihin tölkkeihin, säilytä viileässä.
Mulla tais hurahtaa vähän enempi porkkanoita, kun mittasin ne kuorittuna… öh. Mutta haitanneeko tuo, maku voi vähän muuttua. Tuli semmoista tumman oranssia, kun mun karviaiset on punaisia, vihreistä/keltaisista karviaisista tulisi varmaan lakkahillon väristä. Jännän makuista ainakin lämpimänä, kylmänä ja tekeytyneenä voipi olla aikas hyvää!
viime yönä yhden aikaan pesin kattilan ihan tuon saman ohjeen mukaan tehdyn köyhän lakkahillon - niin sitä meillä kutsutaan - jäljiltä. punaisia karviaisia minullakin oli, niin että näytti väärältä ja makukin voimakkaampi kuin miedommista keltaisista tehden. hyvää kuitenkin ja varmasti tulee syödyksi.