sanokaas, mitä tehdä tolkuttomasta määrästä lähes ylikypsiä sinikka-luumuja? eivät kestä säilytystä tuoreena enää päivääkään. pakkaseen jo laitoin, liköörin sain tekeytymään, naapurit veivät osansa mutta ämpärilliselle pitäisi keksiä käyttöä. voinko kipata ne vaan mehu-maijaan ja tehdä höyrymehuksi?
Ketsuppia?
Tomaattikastiketta ja kuumana tölkkeihin?
Vuokkis: lauantai, 30. elokuuta 2008 - klo 14. 43 (yli 6 vuorokautta sitten)
--------------------------------------------------------------------------------
Ps. Kriikunoista kun puhe: Minä olen tehnyt mehua. Mehumaijaan vaan. Hyvin on kelvannut, kaikki jo viimevuotiset juotu. Tänä vuonna ei tällä suomen kolkalla kriikunoita tullutkaan. Itsellä ei ole, mutta tutulta olen saanut silloin kun niitä on tullut.
Myös kriikuna hillo ilman äksyjä lisukkeita on hyvää leivonnassa, esin luumuhillon/ marmeladin asemesta. Mielstäni parempaakin.
Kuinka teette kriikunahillon? Meillä huippusato tulossa ja joskus tuttu teki kriikunahilloa ja se oli järkyttävän pahaa…
Nyt voisin kokeilla mikäli tietäisin hyvän systeemin.
Muitakin vihjeitä kriikunan käytöstä ottaisin vastaan mielelläni, sillä noita oikeasti on ämpäri määrin tulossa.
Mie olen joskus luumuista tehnyt ja sama kokemus, en tykännyt. Sen takia nyt säilön chilin kanssa ja rommin. Mehua kun on jo riittämiin omenista ja marjoista.
vuokkis/weikko - kiitos. mehu-maija on lastattuna ja levy käännettynä päälle:-)
Osaako kukaan neuvoa, mitä tehdä lehtikaalista ja kuinka säilöä se?
Sinikat keitin kivineen ja sitten pyörittelin ne muovisiivilässä ja kivet jäi siihen. Hillosokeria lisäksi ja hyvää kakuntäytesosetta tai leivän päälle.kaikki kuidut tallella.
Viherguru Ulla Lehtonen neuvoo esim. kuivattamaan lehtikaalin lehtiä ja tekemään niistä vihersilppua, jota voi lisätä melkein mihin ruokaan vain. Terveellistä kuulemma.
Juu, kuivattua lehtikaalia voi heitellä soppiin ja laatikoihin! Purjoa muuten kuivatan paraikaa
Voikos palmukaalinkin kuivata?
Minen tiedä Eikös se lehti ole aika samantyyppinen rapsakka kuin lehtikaalissa?
Mulla on käsitys, että palmukaali on myös lehtikaali ja käytetään samalla tavalla.
ONKO kukaan kokeillut kuivata luumuja ja kriikunoita? Kannattaako vai onko muita hyviä vinkkejä kuin mehut, hillot ja viini?
Lehtikaalin säilytyksestä luin eilen 40-luvun puutarhakirjasta seuraavaa: laitetaan sen lehdet kellariin ja peitellään kuusenoksilla, säilyy kuulemma kovinkin pitkään tuollaisessa (oletan vanhan ajan maakellarissa).
kun asuin kerrostalossa nostin lehtikaalin juuripaakkuineen ämpäriin ja parvekkeelle.siitä sain vihreetä soppaan aina helmikuulle asti.viime kesänä kokeilin samaa täällä maantasossa,mutta ei onnistunut.voihan se olla että syksy oli liian lämmin ja se märkäni,tiiä häntä.
ryöpättyä lehtikaalisilppua olen pakastanut. kelpaa soppiin, patoihin ja vaikka perunamuusin höysteeksi.
google on kiva - sesongin ollessa kohta parhaimmillaan, tahdoin löytää jotain muutakin kuin kuivattuja...
http://www.arppe.fi/reseptit/sailyke/suppilovahveropikkelsi.htm
Kriikunaviini lähti käymään alta aikayksikön.
sain hölskytellyiksi sokerit suliksi ja nyt on neljä kauniin kaunista luumu- ja yksi vielä kauniinpi = punaisempi kirsikkalikööripurkki jemmattuna jääkaapin ylähyllyn perukoille joulua odotellessa
onneksi vanhaa oli vielä jäljellä; sain ottaa uuden sadon kunniaksi.