Siis tarkoitin muovisia pakastepulloja.
Alkuperäinen kirjoittaja: Maire´
Siis tarkoitin muovisia pakastepulloja.
Kyl minä oon laittanut kuumana.
Kiitän vastauksesta.
Minä joskus laskin suoraan muovipulloon maijasta ja se pullo ei kyllä kestänyt vaan sulahti… Muutenkin kuuma, muovi ja hapan ovat huono yhdistelmä, kun siitä muovista irtoaa niitä jotain aineita kuumennettaessa varsinkin hapanta eli en laittaisi kyllä suoraan muovipulloon, vaan vasta jäähtyneenä.
Mie annan aina valua maijasta isoon kattilaan itsekseen ja sitten kun on jäähtynyt laitan pakasterasioihin tai pulloihin.
No joo, minäki lasken kattilaan ensin, lisään sokerin ja kuumennan uudestaan sen verran, että sokeri sulaa. Sit heti muovipulloihin. Ikinä ei ole meinannutkaan pullo sulaa.
Miksi sie sitä sokeria lisäät;)
Varsinkin punaherukkamehu on pikkasen hapanta - mie vielä joisin, mutta ei muut.
Onkohan jotain sekoitusta, mihin punaherukoita vois käyttää? Mustaherukkamehu menee kaupaksi tarpeeksi sokeroituna, vaikken itse tykkää, mutta punaherukkamehut jää kyllä juomatta, vaikka sekoittaisi vattua siihen. Jos panis puolet jotain kaupan mehukattia, vai mitä ne on? Vai voisko siitä tehdä jotain mössöä, vaikka paahtoleivän päälle jollain laimennettuna? Herukkapensaita olis kesämaalla kymmeniä, viime vuonna saivat rastaat syödä kaikki marjat, kun kyllästyin mehunjämien poisheittelyyn. Nyt vois taas kokeilla jotain
Meillä menee punaherukat parhaiten mehuna marjapuuroksi ja kiisselin pohjiksi. Sellaisenaan pakastetut tuoremarjakiisseleissä, rahkan ja jogurtin kanssa, sekä parhaita hunajamelonin kanssa.
Emo, muutamassa päivässä tottuu sokeroimattomaan ja voihan niille lisätä ketkä ei totu.
Punaisista viinimarjoista tulee hyvää hilloa. Osa menee pakkaseen ja niistä teen marjapuuroa ja mamman marjapiirasta.
Melkeen itkettää lukea näitä, sillä ei ole marjoja, mistä tehdä mehuja ja hilloja. Ei sitten tullut marjanmarjaa punaherukasta, eikä vadelmastakaan säilöntään asti.
noh, on sentään kanttarelleja pakastimessa:)
Minua on opetettu tekemään mehu niin, että sokerointi tehdään maijaan ja mehu valutetaan kattilaan, josta se pullotetaan uunikuumiin lasipulloihin. kattilaan en ole muuta tunkenut kuin atamonia.
Meillä laitan aina pikkuisen mansikka punaherukan kanssa. Se pehmentää makua kivasti ja tulee hyvä mehu.
Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami
Valutan suoraa pulloihin. Kiehuva vesikattila on hellalla ja siinä pullotKuumaa vettä täynnä) ja toisessa korkit,näin olen oppinut ja hyvin on toiminut.
Minä teen sekamehua, jossa on sekä punaisia ja mustia herkukoita, että mansikkaa. Paras tulee kun on suunnilleen puolet ja puolet herukoita, ja reilu litra mansikoita. Pakastan mansikat pusseihin valmiiksi (kantoineen) ja pakkasesta vaan heitän pussillisen maijaan mehua tehdessä.
Laitan myöskin sokerin jo maijaan, se irrottaa hyvin mehun, ja lasken suoraan kuumiin pulloihin. Paitsi ensimmäisen mehun lasken kannuun ja takaisin maijaan, tulee tasalaatuisempaa mehua. Mulla on vaan taipumus ladata maija liian täyteen, ja sitten saa aina varoa ettei pulppua yli… Kattilaan laskiessa sitä ongelmaa ei olisi, mutta en jaksa läträtä mehun kanssa ees taas.
Tuosta mehupullojen kuumentamisesta.
Minä laitan puhtaat pullot uuniin lappeelleen ja kuumennan 100 asteeseen sieltä sitten otan pyyhkeen sisään ja lasken maijasta kuuman mehun täyteen ja kumituppilo pääle.Hyvin säilyy,enkä laita sokeria kuin vasta käytettäessä,tarpeen mukaan.
Poppiuksen tapaan teen mäkin mehun, silloin harvoin kun teen, siis tekotapa, sokerit maijaan ja mehu suoraan pulloon.Joku on oikein tutkinut että sokeri saa mehun irtoamaan paremmin.
Ei riitä että vonkaa taimia ja siemeniä, vaan ihan kohta alan kerjätä punaviinimarjamehua ;). Mulle passaa hyvin kaikki hapan - olen tehnyt omadiagnoosin, että johtuu siitä kun on itsekin näin nihkeä ja hapan: arvostaa kaikkea missä on sitruunaa tai puolukkaa tms.
Tietääkö kukaan myydäänkö Suomessa säilöntään tarkoitettuja lasitölkkejä missä on kaksiosainen metallikansi? Jenkeissä ne on yleisiä ja ne on käteviä käyttää, koska tölkit ja kierreosat voi käyttää uudelleen ja ostaa vaan joka vuosi uudet kansiläpyskät. Mulla tuli muuttokuormassa aika monta laatikkoa tölkkejä ja joitain paketteja uusia kansia. Jossain vaiheessa mulla kuitenkin loppuu nuo vaihdettavat kannet ja olisi kiva löytää paikallinen hankintapaikka.
Mason jar - Wikipedia
Ennen kun oli enemmäm marjapensaita ja enemmän juojia, laitoin osan mehua hiukan jäähtyneenä jääpalapusseihin. Menivät pieneen tilaan pakkasessa ja sai vaikka vain pienen palan sulattaa mehuksi tai muuhun käyttöön.