Saksankirveli, Myrrhis odorata

Laittelin tänään saksankirvelin siemeniä maahan. Olen kummiskin epätietoinen sen vaatimasta kasvupaikasta, luin että se viihtyy ainakin puolivarjossa. Onko kenelläkään sitä aivan aurinkoisessa paikassa, ja tuntuuko se siinä viihtyvän? Lisäksi ääneen mietiskelen sellaista, että siitä nähtävästi tulee aika leveä puska, ei kovin korkea. Onko näin, ja pääseekö se mittoihinsa jo ensimmäisenä kesänään? Voipi olla meinaan että tuli laitettua ne siemenet liian ahtaaseen paikkaan heti alkuunsa. Vielä jos joku tietäisi viihtyisikö se mahdollisesti savisessa maassa?

saksankirveli kasvaa missä vain maata on, paalujuurisena se poraa itsellensä äkkiä kasvupaikan, josta et sitä pois saa vaikka haluaisit

kannattaa siis tarkoin miettiä , mihin sen istuttaa ;)
siemenistä se aikanaan lisääntyy riesaksi asti (jos mahdollistat)

Pari vuotta kestää ennenkun on parimetrinen pensas.

Kibu suurkiitokset tiedosta! Taidan  nyt ottaa ne siemenet pois siitä ahtaasta paikasta mihin ne laitoin, ja vasta ensi keväänä kylvää uudelleen, kun sitten on tuota savipeltomaata käytössä yllin kyllin. Onneksi ne siemenet on niin isoja että ne on helppo noukkia sieltä mullan alta

Ei ne keväällä idä enää kunnolla. Anna Nuu niiden kasvaa ja itää nyt kylvetylle paikalle. Keväällä siirrät niitä ihan kätevästi tai vaikka myöhemminkin paremmille kasvusijoille.

Meillä kompostin vierusta kasvaa ihan valtoimenaan saksankirveliä. Mitäs vein kompostiin niitä siemenkotia.... Ei näköjään kaikki lentäneet kompostiin asti.

Ajatus pälkähti juuri päähäni: Taidan laittaa ne siemenet ruukkuihin, jotka sitten hautaan penkkiin (siihen ahtaaseen paikkaan johon ne siemenet alun perinkin kylvin). Tekisin siis syyskylvön Titamiinin ohjeiden mukaan.Ruukuissa ne on helppo nostaa pois sinne lopulliseen sijoituspaikkaansa sitten keväällä. Ja välttääkseni juuren syvälle tunkeutumisen (Kibun varoitus kasvin kasvutavasta) voisin laitella sinne ruukun alle sitä kuuluisaa sanomalehtipaperia...Haa, mitäs siihen sanoisitte?!? Huh, joskus kun saa kuningasidean (omasta mielestään) niin ihan posket punottaa innosta

Ihan hyvä ajatus, Nuu. Ne megajuuret kasvavat sitten vuosien saatossa. Sirkkataimien kanssa pärjää ihan normityökaluin. Mutta jos purkkiin laitat, niin homma on helppoa jatkossa. Ihan käyttökelpoinen toimintamalli

--heiluttaa lippua --- 

saksankirveli erittää juuristoalueelle jotain, mikä rajoittaa muiden kasvien kasvua. ehkä kalleimmat kasviaarteet kannattaisi pitää kauempana.

minulla kasvaa auringossa tiukassa savimaassa, vauhtiin päästyään on tosiaan porautunut maaperään - eikä sitten lähistöllä muu kasvakaan kunnolla - mutten saksankirveliä siitä menisi syyttämäään

Kyllä meillä saksankirvelin vieressä kasvaa vaikka mitä, mutta ehkä jotkut sietää sen seuraa huonommin.

Kirveli kukkii , oli jo kukkinut vähän aikaa ennenkuin huomasin.

No jopas! Itse just kävin kurkkimassa että ihan niinkuin sieltä kylvöruukuista (molemmista, jes!) jotain huitsuketta alkaisi kasvamaan. Pitkä matka on kuvan näkymään :slight_smile:

Nuu, otanko saksankirvelitaimen siulle taimenvaihtoon?

Jos se on isompi kuin sentin mittainen… omat alkuni ovat kutakuinkin sitä kokoluokkaa :slight_smile: Kiitos, kyllä kelpaa.

Mietin tässä pääni puhki että mitä pystyisin tilalle tarjoamaan. On sitä syysasteria (lehdet vähän yöpakkasen käpristämät muttei siitä ole haittaa), olisi myös hyvin talvehtinutta ruohosipulia, sitten jotain maksaruohoa (jonka nimestä ei harmainta aavistusta) voisin kaivaa ylös pois käytävältä harhailemasta. Ja sitten on se laventeli (3 tainta/ruukku) joka on mielestäni aika hyvässä tällingissä.

Kaikki muu siemenkasvatukseni on niin asteella ettei niitä kehtaa minnekään raahata…eivätkä rassut ole vielä ulkoilmaankaan tottuneet :frowning:

Saksankirvelin taimia löytyy joka hemmetin paikasta (eli kompostikamaa) kun mennä vuosina kypsät siemenet laitoin kompostiin ja sitä multaa on sitten levitelty:(

Pikkasen sama ongelma täällä, Kurpitsa…

Toissapäivänä maistoin eka kerran saksankirveliä. Jopas oli vinkeetä! Mielailen sitä vähän itsellenikin, ja saisin alun, mutta… en nyt tiedä vielä mihin pistäisin. Jos sitä ei sitten kerran saa paikaltaan enää mihinkään…

Valistakaapas saksankirvelin tuntiat, minkäs makunen on? Mihinkäs ruokiin käytetään? (Oletan, että yrtti) Yrtit kyllä mulle kelpais kans

Aniksen makuinen. Ainakin salaateissa hyvä. Siemenet vasta hyviä on, aivan karkista menevät.

Karkin kaltaiset siemenet ovat tosi mukavia järsiä pihapuuhien lomassa. Koko kasvi on minusta hyvin kaunis ja kaksi saksankirveliäni olivatkin tähän kevääseen saakka minulla paraatipenkissä. Siirsin ne nyt kasvihuoneen etuoven molemmille puolille koristeeksi. Omani olen saanut paikallisen puutarhakerhon kasvienvaihtopäivänä kauan sitten.

Kasvi on tuuhea, minulla noin metrin korkuinen ja pysynyt paikallaan kauan. Ilmeisesti siemenet kannattaa tosiaan syödä eikä antaa kylväytyä.