Saksankirveli, Myrrhis odorata

No eikös se sitten ollutkaan saksankirveli jota minä maistoin… kun minusta se ainakin tuoksui ihan lakritsille!

Lakritsissa käytetään tietääkseni anista.

Kurpitsa - kappas kiintoisaa, en ole siemeniä maistanutkaan! Korjaan asian elokuussa…

Saksankirveli kasvattaa muuten aivan järjettömän kokoisen juurakon. Hyvin sillä pyyhkii vaikka kuivassakin kasvualustassa.

Itse käytän saksankirveliä silppuna salaatissa. Maku on miedosti anista. Oikein hyvää!

Minä taas en ole tiennyt, että saksankirvelin lehtiäkin voi käyttää :smiley: Olemme syöneet vaan niitä hyvän makuisia siemeniä.

Riippuu millaista lakritsia syö, niin kyllä saksankirveli tuo mieleen lakritsinkin ja aniksen…makuasioita.

Suosittelen lehtien silppuamista pieneksi mujuksi monen muun yrtin kanssa (itse laitoin ainakin rosmariinia, timjamia, laventelia, minttuja,oreganoa, ruohosipulia)ja käyttämään mausteena suolaisiin piirakoihin ja juustoisiin ruokiin.

Taivaallista. Harmittaa että viime kesäisestä pienestä suloisesta taimestani ei vielä piisannut talvivarastoa pitkälle…

Nyt on pakko hehkuttaa että saksankirvelini on ainakin hengissä, komeasti puskee jo maasta. Nyt älyän ruveta saksimaan sitä varastoon pitkin kesää.

Viime vuonna jotenkin vaan ihastelin sitä kun oli pieni.

talven teetarpeiksi voi todella pakastaa lehtiä ja tuoreita siemeniä

viimekeväinen siementaimi ja muutama tämän keväinen olisi tarjolla…

<-blogi

Kaunis kukkiessaan.

Meil toi Kirveli on ihan rikkakasvina pihalla. Pitää varmaan kohta myrkyttää niitä pois.

Meillä tuo on ‘mätäs’ ollut monta vuotta samassa paikassa…metsänreunassa… eikä ole yhtään levinnyt.

Saksankirvelistä kun leikkaa kukinnot pois tai kokonaan alas ennen kuin ehtii siementää, niin ei leviä rikkaruohoksi (eikä tarvitse myrkkyä pihallensa kylvää).

Kunhan muistaa, että leikattuja kukintoja ei kompostoi.

Se on tietysti varminta niin,jos aivan varmasti haluaa välttyä saksankirvelin taimilta. Minä olen kyllä ne aina pistänyt kompostiin, paitsi siltä osin kuin olen siemeniä kuivannut teeainekseksi. Saksankirveli ei ole koskaan muodostanut minkäänlaista riesaa. Muutaman siementaimen olen nähnyt ja nekin aivan siinä kirvelin läheisyydessä. Moni asia varmaan vaikuttaa, kun se joissakin paikoissa näyttää muodostuvan helposti riesaksi ja joissain ei.

Rikkakasvi, joka saa kohta myrkkyy,

Onhan hieno rivi saksankirveliä! Jos itse haluaisin noista eroon, niin kokeilisin niittää useamman kerran kesässä muutaman kesän ajan ja katsoisin alkavatko heikentyä.

Luin äsken Puutteenperän sivuilta että kun sekoittaa reilun nipun silputtua saksankirveliä munakastaikinaan, niin saa elämänsä parhaan munakkaan. Onkos kukaan tehnyt ja maistanut ? Olisi kiva oppia tuota kasvia käyttämään, lehtiähän siinä piisaa :slight_smile:

Se sopii myös kuivattavaksi.

ihan oikein nuu muistaa. ja vaikka kuinka huolellinen yrittää olla, niin aina ehtii siemenistä joku päästä karkuun. yrttimaan vieruspoluilta löytyy keväällä pikkutaimia. melkein luulen, että tällä hetkelläkin on vauvalassa yksi purkkiin kesytetty karkulainen. tarkistan ja kerron loppuviikolla…

Kuopaisin mukaani putkikasvin jota anoppi väitti tähtianikseksi. Tuoksuu kovasti anikselta, makua en testannut. Siemeniä en ole nähnyt, mutta aukeavat kuulema tähdeksi…
Lehdet eivät ole kuin koiranputken vaan ovat sellaiset pehmeämmän näköiset, alapuolelta karvaiset/nukkaiset.

Selvitystyön jälkeen tähtianis onkin puu ja eikä tämä ole 1-vuotinen anisruohokaan.

Järkyttävän kokoisen (!!) juuren ja lehtien perusteella väitän saksankirveliksi, mutta tuoksuuko se anikselta?? Mausta vain puhutaan!

Tuoksuu anikselta.

Kiskoin tänän saksankirvelin siemenistä levinneitä taimia pois penkistä ja tulin muhkeaa juurta katsellessani ajatelleeksi että sekin varmaan on syötävä. Kuukkeloin hiukan ja tosiaan se näyttää olevan makea, ja sitä voi syödä raakana tai sitten keitettynä esimerkiksi muhennoksissa.

Miten olette juurta käyttäneet, hyviä vinkkejä tai ruokia joihin sen maku sopii ?