Tänne voisi laitella salaattijuttuja. :)
Istutan kaupasta ostettujen ruukkusalaattien naatit kesällä ulos laudoista kyhäämääni laatikkoon. Tällainen minikasvimaa on helppohoitoinen ja koko ajan kasvaa uutta salaatinlehtä. Kantsii kokeilla. Muuta vihannesmaata mulla ei sitten olekaan.
Rukola koulittu, yli 60 tainta kasvamassa ja keräsalaatti vielä tässä vaiheessa (2 rasiaa).
Kannattaako sidesalaatista kasvattaa taimet vai voinko laittaa siemenet suoraan maahan? Minulla on ''Freckles'' ja ''Little Gem'' lajikkeita.
Kannattaa kasvattaa taimet, niin ei tarvi sitten maalla harvennella. Esikasvatuksessa voit koulia vain hyvät ja vahvat taimet. Huonot ja hontelot taimet kannattaa heittää pois. Saat tasaisemman ja paremman sadon näin.
Mizuna-salaatin taimet ovat myös koulimista vaille.
Viimevuotiset salaatintaimet. voi kun tänä vuonnakin onnistuis noin hyvin.
Onpas rehevät! Vesi tuli kielelle...
Oon joka vuosi istuttanut salaatit vappuna ulos parvekelaatikoihin, ja pohjalle varastolannoitukset. Sitten moninkertaisten harsojen alle. On tullut tanakat taimet ja salaattia joka kesä liikaa. En ole myöskään kertaakaan osannut istuttaa tarpeeksi harvaan.
Suosittelen kuitenkin menetelmää, jos tilaa on vähän. Myöskään etanat tai puput eivät pääse syömään salaatteja.
Eilen en vielä istuttanut, kun oli niin järjettömän kylmä. Tänään tulee räntää ja rakeita, en tiedä, mitä teen...
Minä suunnittelin tänä vuonna kasvattavani salaattisikuria. Tiedättekö hyviä lajikkeita?
Minä meinasin unohtaa koko salaatit. Pari päivää sitten kylvin keräsalaattia yhteen laakeaan ruukkuun. Ei ole enempää tilaa... Rucolan siemeniäkin olisi, mutta ehkä täytyy nyt toppuutella.
Osaisko joku neuvoa... Saan avomaalta ja kasvihuoneesta salaattia noin viiden kuukauden ajan vuodessa niin paljon, kuin jaksetaan syödä, mutta olisi kiva venyttää tuota aikaa vielä pidemmäksi. Onnistuuko salaatin kasvatus ikkunalla sisällä? Kokeilin joskus vuosia sitten, ja sain aikaiseksi pari tuuman mittaista, honteloa repaletta, joilla ei paljon hurrattu. Miten paljon pitää lannoittaa, onko joku lajike toista soveliaampi, onko lisävalo (joku kasvilamppu?) tarpeen, vai miten niistä saa noin upeita, kuin esim. Pirkko-Martalla?
itsellä kasvaa salaatti& rucola, sekä basilika yms. mitä milloinkin chilien kaverina valon alla… siellä nuo oikein rehottaa… en vaan tiedä kuinka vanhaksi nuo voisi kasvaa, kun tulee niin paljon syötyä…
mikä lie yrttien ja salaatin normaali elinkaaren pituus, ja mitä sitten, menettääkö makuaan, vai kuoleeko pois vai kukkiiko?? liekkö tuolla edes väliä, kunhan pohdiskele
Hyvä vinkki annika, kylvänpä heti chilien seuraksi rucolaa, ja taidan vähän tilliäkin laitella…kas kun ei ollut itselle tullut mieleen hyödyntää sitä chilien lisävaloa… Kiitokset kovasti!
Kukkii! Juuri sitä ennen kitkeröityy.
Tulin ostaneeksi eilen kaupasta ruukkusalaattia kauppanimellä Romaine. Mahtaako se olla vuonankaalia, vai mitä? Tietääkö joku. Minusta on niin kiva aina kokeilla saako niitä juurtumaan kesällä
sidesalaatti lienee?
Jeah! Kibuvitsilta tuli vastaus joka vei minut Kotimaiset Kasvikset -sivulle, missä sitten kerrottiinkin näin:
“SIDESALAATTI
(Lactuca sativa var. longifolia)
Korkeakeräinen sidesalaatti eli roomansalaatti (romaine-, romana- ja cossalaatti) muistuttaa muodoltaan kiinankaalia.”
Salaatista: jaksan aina uhota, että itää mahtavan hyvin ja tulee ihan liian kanssa satoa, kun kylvää vappuna ulos parvekelaatikkoon, jonka pohjalle on laitettu kunnon varastolannoite jostain luonnonlannoitteesta, kanankakka-tyyppisestä. Sitten turvemultaa ja moninkertaiset harsot päälle.
Tämä siis ihmisille, joilla ei ole kasvihuonetta.
Mun salaatit on ihan mutantteja joka vuosi, ainoita asioita, joissa onnistun niin, että naapuritkin ihmettelee!
Salaattihan ei idäkään liian lämpimässä.
Oon kokeillut idättää sisällä, tuli laihoja, onnettomia luippanoita. Ulkona tulee vahvoja, vihreitä, upeita!
Yritän tutkia, miten kuva lisätään, koska oon tosissaan ylpeä tästä harvinaisesta onnistumisestani.
Niin, ja ei tuu etanoita, kaneja, lukkeja, sateella pysyvät puhtaina. Asuvat siis terassillani.
p.s. VOI EI, olen hukannut kuvat tietsikkaa vaihtaessa!
Aamulla istutin tämän sidesalaatin (roomansalaatti Romaine) kukkaruukkuun viedäkseni sen kelien lämmettyä kasvarille jatkamaan kasvuaan.