Nämäkin keräsalaatin taimet saa kohtapuolin koulia.
mulla vasta kasvimaalla kasvaa pieniä alkuja salaattia:-)
Kohta alan syömään näitä, voi mitä herkkua onkaan!
Nam…aivan mielettömän hyvän näköisiä ja tasalaatuisia nuo sinun salaatit.
Mulla tuli uusien siementen ja uusintakylvön paikka salaatin kanssa tuossa viikko takaisin…Kiitos jälleen kerran Lord Nelsonin. Olen Nelsonin siemeniä ostanut tänä vuonna neljä pussia, kaksi siementen määrään nähden törkeän kallista salaattipussia, herneet ja tomaatin (Ildi) siemeniä ja ainoastaan herneet iti siedettävästi. Tomaatit ei itäneet ollenkaan ja salaattia tuli noin kuudelta metriltä kylvöä kaikki kolme tainta…Hip hurraa. Onneksi sentään Thompson&Morganin spicy salad mix on itänyt loistavasti. Toivottavasti nuo uudet salaattikylvöt nyt itäisivät myös, että sais normaaliakin salaattia. Ei kyllä enää Nelsonin pusseja tähän taloon tule.
Minun piti laittaa sisälle salaattia ruukkuun kasvamaan aikaisin keväällä, mutta unohdin!
Ostamani Keräsalaatin siemenet olivat siemennauhassa ja käsitin,että ovat sellaisen välimatkan päässä toisistaan,että eivät tarvitse harvennusta. Mitäpä tuumaatte,pitäisikö näitä kuitenkin harventaa,kun ovat minusta aika lähellä toisiaan:
Jos keriä haluaa, niin tulee harventaa varsin harvaan.
Ruokakaupasta ostamani roomansalaatti on kauniina keränä kasvihuoneella, enkä ikinä muista hakea sitä ruokapöytään…jotenkin ei vielä ole oppinut tälle kesälle tuolle oman sadon hyödynnykselle.
Huhtikuun helteillä kylvin pihapenkkiin salaattia ja tilliä.Siemenet on halpoja ja jos paleltuu niin uusiksi ajattelin. Yksinkertainen harso oli päällä ja hyvin selvisivät pakkasyöt.Nyt on syoty jo viikon verran oman maan salaattia.
Sitä salaattimattoa ostin ja laitoin kasvamaan, juhannuksena saadaan omasta ryytimaasta salaatit. Muistaakseni siinä on sen seitsemää sorttia. Ja uusi mattopala pitää muistaa laittaa taas, että saadaan lomallakin herkutella.
Hyvässä mallissa on salaatit täälläkin! Ne selvisivät erinomaisesti kylmistäkin. Itävät mielellään viileässä, eikö ne peräti tarvitse alle +14 lämpötilan idättäessä?
Ihanaa, kun saa kohta omasta pihasta ruveta hakemaan salaattiaineksia! :O)
Vaan kerrankin osasin tarpeeksi harvaan kylvää, niin enkös mennyt sitten ripsauttamaan lisäkylvöt samoihin astioihin? No nyt on sitten kunnolla liian tiheässä niin kuin joka vuosi.
Pitäisi - taas - ottaa uusi parvekelaatikko ja harventaa taimet siihen. Hukkaan en pistä niitä ikinä, salaatin harvennustaimia!
Voi jummi, no nyt tiedän, miksi vähän väliä on pitänyt muka mennä Prismaan! Sehän se oli? Jotain on mielessä möyrinyt että Prismasta…mutta mitä?
Saisikohan sitä syksymmällä alennuksella…?
annesurfs, ei tietoo alennuksista, mutta sieltä justiin ostin sitä. Kolme metriä ja olikos 37 cm leveää, maksoi ööpaut 8 euroa? Riittää meille koko kesäksi ja on niin helppoa kuin vaan voi olla.
Tunteeko kukaan salaattia Great Lakes 659. Haluaisin tietää tekeekö se kerän.
Kiitos Valvoja.
Mun Great Lakes 659 ei ainakaan tee keriä. Kaikki kolme kylvöä tekee pelkkiä pitkiä lehtiä minikasviksessa. Onko pussissa olleet väärät siemenet? Laitan viikonloppuna kuvia.
Viikko sitten kylvin ‘Salaatti Rosella’, Lactuca sativa L. var crispa L. Onko tää kellekkään tuttu? Onko ensikertalaisella mitään mahkuja onnistua? Vielä ei oo itäny. Pitäskö tän tehdä kerää vai pelkkää lehteä? Kasvikseen vai pihalle? Oon ihan pihalla. Toi Great Lakes on itäny 100%.
Salaatti ei tee kerää jos kasvaa tiheässä eli onhan niillä reilut välit.
Hyviä ne on syödä ilman kerääkin.
Salaatti tarvitsee yllättävän paljon tilaa keriäkseen. Taimien pitäisi olla 20, jopa 30 sentin välein jotta niillä olisi tilaa keriä kunnolla.
Mä kasvatan nykyään salaatit taimista. Eli parin viikon välein kylvän sisälle taimipotteihin yhden siemenen per potti ja istutan reippaat taimet lopulliselle kasvupaikalleen. On paljon helpompi istuttaa taimet harvaan kuin malttaa kylvää yksi siemen 20 sentin välein.
Idätin ensin 2 siementä per ruukku ja sittemmin yks siemen per ruukku.
Itse asiassa olen koulinut kaikki salaatit ruukkuihin. Paljonko pitää olla mullalla syvyyttä.
Miten toi rosella?
Tässä lupaamani kuvat:
Etualalla 4.5 kylvö ja takana pilkottaa 17.5 kylvö.
Tämä on 4.5 kylvön suurin. Sormeni kuvan alareunassa. Tää vaikuttaa ihan sellaselta salaatilta, josta voi kerätä ulompia lehtiä syötäväksi ja keskelle kasvaa jatkuvasti uusia. Käyhän se niinkin.
Kun se Rosella ei tunnu itävän, niin kylvin tänään Amerikanischer Brauneria.