Salaatti, Lactuca sativa

Onko kukaan teistä kasvattanut salaattia vesiviljelyssä? Ajattelin että jos chilien sekään laittaisi, niin mitenköhän mahtavat pärjätä? Jos kellää ei ole vesiviljelystä kokemuksia, niin pärjääkö salaatti siis chilien kasvuun soveltuvalla lannoituksella?

Minä laitoin kaikki salaattini kasvamaan ruukkuihin kasvihuoneeseen. Kyselin täältä kuinka syviä ruukkujen pitäisi olla, mutta en saanut neuvoa.

Kokemuksen kautta pyrin nyt pitämään ruukujen asetilla vettä koko ajan. Eivät ole tykänneet huonoa. Pikemminkin tuntuvat tykkäävän. Tää on siis jonkinlaita ruukkusalaatin kasvatusta.

En oikein tunne tuota vesikasvatusta, mutta luulen, että jos mulla mullan sijasta olisi käytössä kivivillaa tms., niin kyse olisi jonkinlaisesta vesiviljelystä???

Toinen kysymys on sitten, että mitenkä chili ja salaatti tulevat toimeen keskenään. Olen pitänyt chilit visusti lämmittämättömällä lounaisterassilla ja sisällä.

Tämmöinen on roomansalaatin kukintonaurua

Kaupasta ostamaani roomansalaattia kerkesimme syödä alkukesän mittaan paljon, mutta huomatessani kukinnan, ajattelen koettaa saada siitä siemeniä

Voiko tavallista salaattia wokata tms? Sitä tuntuu tulevan nyt niin, että kompostiin joutuu kantamaan, ellei raakasalaattia kummempaa käyttöä keksitä.

Voisi kai sitä wokata, miksi ei? Olen joskus heittänyt niitä paksumpia kantapaloja wokkiin ja ne olivat ihan mukava lisä - vähiinhän se menee, joten siinä saakin reilusti kulumaan:)

Niin ajattelin, että jos se menee ihan sellaiseksi veltoksi, tummaksi mössöksi. Jostain on sellainen mielikuva iskostunut päähäni salaatin kypsentämisestä. Mutta hyvä, jos olen väärässä.

Kiinalaiset wokkaavat vihanneksia mukaan luettuna salaatti (eivät paljon tuoreena syönekään?). Kokeile, jos maittaa. Voi maustaa tai olla maustamatta valkosipulilla ym.

No, ei sitten kuin kokeilemaan vaan. En ole oikein uskaltanut, kun loppuvaiheessa ne varmaankin sinne ruokaan vasta kannattaa laittaa, ja ajattelin, että jos menee koko sapuska piloille. Mutta jos kerran kiinalaisetkin…:slight_smile:

Tai sitten kokeilet ekana nopeasti ja otat pois pannulta. Jos koostumus ei miellytä, nakkaat vähin äänin kompostiin, jos taas on hyvä, niin laitat viimeksi joukkoon lämpenemään uudelleen.

Hyvä idea! Tänään meillä on sitten salaattikanawokkia, hui!

Kierresalaattipuu tästä tuli. hymyä

Lehdillä on taipumus kovettua ja tulla jotenkin myös karvaiksi. Lisäksi voivat lehdet alkaa myös kellastua, lakastua ja limautua. Näillä säillä heikkeneminen tuskin etenee kovin nopeasti (paitsi lakastuminen ja limautuminen). Lisäksi mainittakoon asian vierestä taas että kiinalaiset arvostavat parsasalaatista erityisesti sen vartta, eli antavat salaatin kasvaa korkeuttakin ja syövät sen varren ja tyven enenkuin ne muodostuvat puiseviksi (ja kypsentävät ne tietenkin kuten tapansa on). Jos maku ja konsistenssi säilyvät niin kyllä minä salaatit syön vaikka olisi muutama nuppukin jo.

Onkos porukka kasvatellu salaatteja talvi aikaan sisätiloissa?

Mietin tossa itekseni että laittas keittiöön tistipöydälle jonkunlaisen virityksen salaattia. Mullan tai turpeenkans en ala siinä sotkemaan, vaan vesiviljelyä oon tähän projektiin tuumaillu.

Niinpä mitä lajikkeita suosittelisitte, jotai nopiaa, makiaa ja rehevää?

silmän isku

Minen ole vesiviljelyä kokeillut, mutta heitäkin, viisaampia, on…

Haeppa RyökäleJJ (aikas erikoinen ja hauska nimimerkki!) hakusanalla “vesiviljely”, saattais tietoa löytyä?

Salaatti ei idä kovin lämpimässä, siinä voi tulla yksi pulma? Mutta aina kannattaa kokeilla, kerro sitten meillekin! :O)

Kasvattelin joskus sisätiloissa salaattia, jotain tavallista lajia se oli. Ohuita rimpuloita niistä tuli. Sen sijaan rucola kasvoi kohtuullisen hyvin.

Niin yksi vuosi idätin sisällä ja ulkona verrokkeja, ulkona (vappuna laitetut, harson alla parvekelaatikossa) oli tukevia ja vihreitä, sisällä laihoja luikkuja, joita oli hankala koulia.

Yrtit on ikkunalaudalla parempia kasvatettavia. Niistä saa jatkuvaa satoa. persilja kannattaisi kylvää jo helmikuussa.

Iltaa taas..

Eltsu.. -Nii juu tuota, emmä sitä ettenkö mä osais ja tietäs miten tuota vesiviljelyä harrastellaan..naurua

Vaan lähinnä oisin ollu kiinnostunu siit et minnosilla litkuilla ootte kasvatellu, et kui väkevillä/laimeilla.? Niinku siis lioksen ec, pH ja typpi/kalium/fosfori suhteesta oisin udellu...

Myös ennalta huomioitavat ongelmat niiku taudit ja silleen, et onko esim herkkä pythiumille ynm pöpöille vedessä.

Oulunseudulta.. -Mul on tuossa tuota rucolaa (Eruca sativa) siemeninä, mut laitan varvaan samaan settiin kokeeksi jotai keräsalaattiakin. Luulen ette tuo taimien hentous ja "luikkuus" sisällä johtuu paljo siitä että on monesti liian lämmin suhteessa valon määrään..no-jaa Mut oon kyl varautunu tuohon pienellä lisävalolla joten saas nähä.. hymy

Mut tänään vasta sain kylvettyä siemenet kivivillaan, ku taas tullu häslättyä kaikkee ja kaikkee, joten kattellaan... kieli ulkoa

Ok, sorry RJJ, minähän se ymmärsin väärin :slight_smile:

Eikun testaamaan vaan, ainahan jonkun pitää olla ensimmäinen :smiley: (meinasin kirjoittaa “ensimmäinen kaheli”, mutten taida kehdata, hih…)