Salaatti, Lactuca sativa

Juu, meillä nimenomaan on lämmintä ja liian vähän valoa!

Silloin mulla ei tainnut olla vielä edes noita energiansäästölamppuja, joilla nyt olen tukevoittanut taimia viime ja tän kevään.

Hesarissa oli jotain juttuu, että veherkasvikset muodostavat itseensä haitallisia aineita liian vähässä valossa. Eivät suositelleet niitä syötävän paljoa talvella, jos on kasvatettu kovin pohjoisessa kuten esim. Hollannissa. Antakaapa sitten kunnolla valoa.

juu. Hollantihan on pohjoisessa, se myö kaikk tiiietään! Lehtisalaatit, pinaatit ja sen sorttiset keräävät itseensä nitraatteja vai nitriittejä, jompaa kumpaa. Who cares? Viimekesänä kasvimaapenkkini kitui valon ja lämmön puutteessa ja mie kanss! Sisällä kasvatetut salaatit ennen huhtikuuta ovat oikeesti turhan aikaisia kotioloissa ilman lisävaloa. Kuinkahan nopeesti esim lämmittämättömään kasvihuoneeseen huhti/toukokuussa taimina istutet valaistuvat ja terveellistyvät??

Never.

Vieläkö salaattia ehtisi laittaa sisälle kasvamaan vai onko jo liian myöhäistä? surullinen Kaikenlaista on tullut multaan laitettua, mutta vielä jotain salaattia kaipailisin...

No miksi ei ehtisi. Mulla iti juuri ekat salaatit. Nyt vaan kylvämään vähän joka viikko.

No joko Weikko maisteli salaatteja;)

Mä en saanu tuota lajiketta viime vuonna itämään ja päättelin, että sillä on liian kuuma. Paketin takana lukee +4°C. Niinpä kokeeksi kylvin nyt kun vielä kylmää.

Kohta syön sitä joka päivä leivän päällä. :slight_smile:

Voiko salaatin pistää kasvamaan suoraan maahan toukokuussa?

Voi kylvää suoraan. Jos kylvön peittää harsolla, pysyy lämpö ja kosteus paremmin tasaisena. Salaattia kannattaa kylvää pitkin kesää.

Millaisissa astioissa te kasvatatte salaattia? Yritän pähkäillä millaiset astiat hankkisin minikasvariini.

Viime vuonna ihan tavallisessa kukkaruukussa.

Ei salaattia tarvi missään tapauksessa kasvariin laittaa. Pärjää erinomaisesti ihan ulkoilmassa. Laitoin perinteisesti omat salaatit itämään kuun alussa isoon parvekelaatikkoon. Pohjalle multaa, sitten n. 1 - 1,5 l kanankakkalannoitetta, taas multaa, lopuksi salaatinsiemenet. Pidän harson alla, kunnes ovat itäneet.

Salaattini ovat todella isoja ja hyvinvoivia joka vuosi. Niistä saa korjata satoa monta kertaa.

Laitatko,annesurfs, todella noin paljon kanankakkaa?!! Luulis, ett tarkoitit desejå!

Kyllä oon joka vuosi laittanut, ja tulee ihan käsittämättömän mahtavia salaatteja. Tämä on semmoinen ehkä 2 x “tavallinen” halpa parvekelaatikko kooltaan. En lannoita kastelulannoitteella ennen kuin joskus heinäkuussa.

Joka vuosi kun oon tyhjentänyt laatikon, niin kyllä kaikki Biolanit on syöty, yhtään ei ole jäljellä.

Parvekelaatikossa kasvaa puhtaana, etanattomana tossa terassilla, eikä tuu lukkeja (huh!) eikä pupuja. Sade ei piiskaa salaattia rapaiseksi.

Monta vuotta oon samoilla ohjeilla laittanut vappuna ja oon hyvin, hyvin tyytyväinen tuloksiin.

Kiitos vastauksista :slight_smile:

Annesufs eikö salaattia kannattaisi idättää kasvarissa vai itääkö se hyvin myös avomaalla tähän aikaan?

Etanoitten takia mullakin ruukuissa. Ja oli kans viime vuonna kasvarissa ja silti oli etanaongelmia.

Eri salaatit pitää kylvää eri lämpötiloissa Mulla on pusseissa lämpötilaohjeet..

No kasvariahan mulla ei ole, mutta en missään tapauksessa tuhlaisi kasvaritilaa salaatille! Itää todella hyvin kun vappuna laittaa harson alle. Salaattihan ei edes idä yli 20 asteen lämmössä, sekin puhuisi kasvaria vastaan!

Tässä viimevuotinen kuva. Dynoon mahtuu 12 mukia ja sitä on helppo sitten siirrellä mihin vaan.

Minä olen jo monta vuotta kasvattanut salaatit kasvihuoneessa. Ensin esikasvatan ne ja koulin kertakäyttömukeihin tai maitopurkkeihin, tulee siistiä, eivät ole multaisia ja etanansyömiä, niinkuin kasvimaalla.

Olen kesälläkin idättänyt ne kasvihuoneessa, ja siellä on lämmin, ei mitään ongelmaa ole ollut. Ovat vissiin olleet sitten jotain ihmesiemeniä.

Kasvihuoneessa kasvatan, muutama päivä lämminta ja kosteaa niin salaatit iti hienosti ja voihan noi dynot ja partsilaatikot viedä ulos kun lämpenee.Minusta hieno homma toi dyno tms. kasvatus