Salaatti, Lactuca sativa

Ekmanska, minä kylvin salaattia (ja rukolaa, tilliä sekä retiisiä) eilen kasvihuoneeseen. Mutta saattoivat kyllä mennä liian aikaisin. Tuota pikkukasvaria, johon olen salaatit aina aikaisin yrittänyt kylvää, en lämmitä koskaan. Onnistuvat jos onnistuvat. Tähän mennessä ovat aina onnistuneet. Mutta nyt oli kyllä enemmän lunta kuin koskaan ennen niitä kylväessäni.

Ei niistä salaateista ehdi tulla satoa ennen tomaattien istuttamista. Pitää siis sijoittaa niin, että ei haittaa. Mulla on ihan oma kohta salaatille ja rukolalle. Syödään niitä, kunnes kasvimaan salaatit tuottavat satoa. Heinäkuulla revin juurineen pois ja heinäkuun ihan lopussa kylvän uudet salaatit ja rukolat alkusyksyä varten. Tillit ja retiisit ovat sellaisessa kohtaa, että eivät haittaa myöhempien kasvien istuttamista. Ja ne tulee korjattua pois ennenkuin ehtivät haitata myöhempien kasvua-

Onko kukaan nähnyt kaupoissa sellaisen salaatin kuin Salanova siemeniä. Tykkään siitä kovasti ja olisi kiva kasvatella sitä kasvimaalla samoin kuin tuolla aiemmin mainittua Cosmopolitaniakin (tai jotain sinne päin).

Ekmanska, mä kylmin lämmittä-mättö-mään (kamala sana) kasvariin salaatit (australialaista ja bataviaa )viikonloppuna, hallaharso nelin kerroin taitettuna päälle. Näihin aikoihin (21.-.23.4.) olen laittanut samalla tavalla jo ainakin viiden vuoden ajan täällä Kuopion korkeudella, ja hyvin ovat pärjänenneet,  satoa pääsee korjaamaan touko-kesäkuun vaihteessa, kuukautta aikaisemmin kuin avomaalta.

mai-lee, kiitos! Jaahas, kannattaakohan koko parsasalaattia edes kasvatella? Parsapenkki meilläkin on, ja sitä syödään silloin, kun sen aika on. Mut jotain vaihtelua salaatteihin haluaisin saada.

Viinisuolaheinän syöpi kirpat, rukola alkaa kukkia, kun selkäsi käännät, tammenlehtisalaatti tekee niin pieniä lehtiä, ettei niissä ole oikein mitään syömistä… keräsalaatit tahtoo pilaantua ihan keskenkasvuisina (avomaalla)… äääh! Parina vuonna sain paikallisesta kaupasta ‘‘jääsalaatin’’ lehtiä (joku frisee) joka kasvoi lehtisalaatin tyyliin pahemmin kerimättä, mutta oli rapeaa kuin keräsalaatti, se oli tosi hyvää, mutta sen siemeniä ei ole näkynyt vähään aikaan.

En ala mittään… en osaa edes salaattia kasvattaa enää. Mitähän minä oikein olen tehnyt viimeiset 25 vuotta

Jääsalaattia minäkin olen kasvattanut, tykkään siitä kovasti. Eikö sen siemeniä enää saa, pitääkin katsoa (ihan kuin mulla ei jo olisi hurumykke salaatinsiemeniä hommattuna…). Mutta että voisi jo tehdä kylvöjä, pitääkin kokeilla. Mulla on tämä hyötypuoli ollu aika vähällä, mutta tästä se lähtee.

korpikankaalla ja exoticilla (impectalla silloin varmaan myös) on jääsalaatin siemeniä kaupan.
rooman eli sidesalaatti on oikein hyvä vaihtoehto. olen kasvattanut sitä kaupan salaattiruukuja kasvimaalle istuttamalla ja myös siemenistä. (exoticilla on sitäkin ja ihan halpakauppojen valikoimista olen löytänyt joskus)
edelleen kuitenkin kehun parsasalaattia; on hyvä sadekesinäkin, kun ei ole tiivis kerä, joka mätänisi; pysyy puhtaana, kun sato korjataan parhaimmillaan puolenmetrin korkeudelta kaukana multaroiskeista.
ja salaatti todella kannattaa kylvää aikaisin: itää huonosti lämpimässä ja yli 20°C ei ollenkaan, sanovat kirjat.

edit - muffini, lyhyt esikasvatus (10.5. meinaan kylvää) ja heti kun taimettuu ulos avokustille taimikaappiin, istutus kasvimaalle meillä II:lla kesäkuun alussa ≈20 sentin välein.  ja todella; muista kerätä alimmaisia lehtiä, vaikka et niitä kaikkia pystyisikään syömään/perheelle syöttämään, niin kasvaa vartta ja uusia rapeita lehtiä eikä ala kukkimaan.

Varjelkoon, mitenkä isoksi se oikein kasvaa, puolen metrin korkeudelta??? No nyt on kyllä pakko ihan uteliaisuudesta kokeilla!!!   Avomaalle, siis?

Tuo sidesalaatti kiinnostaa myös, pitää vielä kierrellä Kuopiossa, josko jostain löytyisi, ei viitsisi yhden siemenpussin takia enää eri tilausta tehdä.

Ois kiva tietää, että mitähän lajia ne siellä Järvikylässä tai Viherkeijulla kasvattelee, jota jää(vuori)salaattina ruukussa myydään. Eihän se ole kovin sykkyräisessä kerässä, yleensä.
Hmm, teollisuusvakoilua…

Roomansalaatille (eli romainelle eli sidesalaatille) peukku täältäkin, ei kuki ja kaikin puolin parhaita salaattilajikkeita minun mielestäni. Sitä laitan aina reilusti ja sit sekalaisia salaatteja väleihin. Roomansalaatinsiemeniä olen löytänyt ainakin Multasormesta ja Plantagenista. Ja varmaan muistakin siemeniä myyvistä kaupoista, mutta en pääse pusseja nyt tähän hätään tarkistamaan kun ovat maalla odottelemassa kylvöjä.

Kiitos, mai-lee ja välke, kokeillaan!

Kesänsalaateista sidesalalaatti on aivan ehdoton. Olen kasvattanut lajiketta ‘Little Gem’. Ei koskaan mätäne niin kuin keräsalaatit, vaikka pienen suipun kerän tekeekin. Pitää muistaa harventaa riittävästi, jotta mahtuu kerimään. Sen lisäksi en kasvimaalle kylvä muutakuin salaattisikuria ‘Palla Rossa’. Se on hyvää vasta ihan myöhään, kun muita salaatteja ei juuri olekaan. Alkaa maistumaankin paremmalle vasta myöhään, siis vähemmän karvaalle. Mutta siis karvasta ranskalaiseen makuun. Ihanaa muiden juttujen seassa käytettynä.

Kasvihuoneessa kasvatan Black Seeded Simpson-lehtisalaattia. Se on kylmänkestävä ja melko nopea. Tänä vuonna kylvin huhtikuun puolessa välissä ja harsoakaan en useinkaan käytä. Vois olla kyllä ihan fiksua, koska varmasti nopeuttaa kasvua. Voi kylvää aikaisemminkin, jos kevät tulee aikaisemmin kuin tänä vuonna.

Kun kasvarin salaatit syöty on sidesalaatit valmiita harvennettavaksi ja syötäväksi. Heinäkuun viimeisinä päivinä kylvän saman lehtisalaatin uudelleen kasvihuoneeseen samaan kohtaan kuin keväälläkin. Tätä salaattia sitten herkuttelen yhdessä salaattisikurin kanssa.

Kirjoitinkohan nämä samat jutut ihan äskettäin? Sori, jos niin kävi.

Katsastin roomansalaattisiemenpussini, joita on kolmea erilaista. Yksi näytti olevan Plantagenin pussi, yksi (punertavalehtinen roomansalaatti) oli Weibullsin (ainakin Prismat ja Multasormet myy) ja yksi Lord Nelsonin pussi Multasormen alelaarista. Eli noista kaupoista kannattaa katsella ainakin Roomansalaatin siemeniä. Lidlissäkin on ihan hyvät siemenvalikoimat, en vaan muista onko juuri tuota.

Prismoissa (ainakin meillä päin) on nykyään Lord Nelsonin siemenet. Weibullsilta on vain viime vuoden jämät.

puutarhaohjelmat-ketjussa puheltiin caesar-salaattiin käytettävästä romansalaatista.- en uskaltanut siellä sanoa, kun arvelin mielikuvani hämärtyneeksi. nyt uskallan, kun pöydällä odottaa ruukullinen tukevan tanakkaa salaattia. ihan hyvää on mutta kyllä suosikkini parsasalaatti on vielä parempi; yhtä tukeva mutta huomattavasti rapeampi ja tietenkin satoisampi. jos siemeniä näette niin kokeilkaa ainakin. parista kasvista saa jo reilusti maistiaisia ja siemenet säilyttävät itävyytensä hyvin niin, että seuraavina kesinä voi laajentaa kasvatuksia.

ps - kyllä minä tuon ruukun parvekkeelle purkkiin istutan jatkokasvatukseen, vaikkei ihan kaikkein parasta olekaan:-)

Miulla on monta vuotta ollut vaan rapeaa keräsalaattia ja rucolaa.

Pitäsikin kokeilla jotain uutta.

Parsasalaattia on pussilinen, sitä laitan joukon jatkoksi. Vappuna laitoin kasvariin roomansalaattia ja jääsalaattia. Kasvarin kylvöistä siirrän pikkutaimia sitten ulos lavaan, kunhan saan niissä maan muokattua.

Anoppi on myös aina kehunut tuota parsasalaattia. Pitää käydä ostamassa siemeniä ja tehdä vertailua roomaan.

pyydä nätisti niin anoppisi varmaan antaa sinulle muutaman siemenen (tai valmiin esikasvatetun taimen) kokeiltavaksi. turhaan ostat, jos et sitten tykästykään siihen. kasvatuksen ja käytön vaivattomuusko saa meidät mukavuuttarakastavat vanhatrvat tykkäämään parsasalaatista?
ps - romansalaatti pääsi äsken jatkokasvatukseen parvekelaatikkoon:-)

edit - en makua tarkoittanut vaan kasvatusta ja korjuuta; niissä on omat niksinsä…

En ole koskaan syönyt pahaa salaattia, joten tuskin tuosta kauhea virheostos tulee ;D

Löysin roomansalaatin siemeniä lopulta ihan oman kylän rautakaupasta.   Nyt on idätyksessä sekä sitä että parsasalaattia, pieniä ituja näkyy molemmissa. Yritän saada kasvihuoneen sen verran kuntoon, että saan sinne kylvettyä niitä myös. Odotan ihan onnessani, mitä niistä tulee.

Ostin Lidlistä Cosmopolitania, ja se ainakin oli tosi hyvää, Kunpa saisin itsekin kasvateltua jotain vastaavaa. Friseen siemeniäkin löytyi, kun aikansa etsi, eipä ainakaan salaatit kesken lopu. Huhtikuun lopulla kylvetty salaatti kasvarissa on nätisti taimella.

Löysinpä miekin parsasalaatin siemeniä. On pakko kokeilla kun niin olette kehuneet.