Voiko saalaatin siemenet talvehtia maassa. Paikassa jossa minulla oli viime kesänä lehtisalaattia näyttäisi nyt kasvavan kolme pientä salaatin tainta. Ajattelin antaa niiden olla ja katsoa ovatko oikeasti salaattia.
…voi, minulla kävi samoin yhtenä talvena; perunavaon kyljessä kasvoi sitten kesällä koko pihan komein salaattipuska:-)
edit
minun tarinani; ympäriltä löytyy muiden…
Viikonloppuna olis tarkoitus kylvellä salaatit, tilliä ja persiljaa. Salaatilta toivotaan satoisuutta ja punaista. Muutamaa erisalaattia laittaan. Myös jotain semmoista salaattia halutaan josta saa mahdollisimman myöhään syklsylläkin salaattia.
Nam kohta saa leivän päälle ainakin. Tässä on ehkä kolmasosa laarista kuvattuna
Eiköhän sita juhannuksena saa jo omasta maasta satoa pöytään. Sen verran komaet punaiset ja vihreät salaatti rivit kasvulaatikossa näytti eilen olevan
Ekat salaatinlehdet omasta maasta popsittu. Oli hyvää!
Meilläkin syöty viikon verran omaa, tänään laitoin uuden erän tulemaan jo vaikkei nuo edelliset vielä vähään aikaan olekkaan loppumassa
parsa- ja romanosalaattia on riittänyt jo pitkään. rucolaa parvekkeelta olen tainnut syödä jo vapusta asti. juhannuksena saa villirucolaa kuistilta:-)
Tervehdys Kaikille!
Lueskelin tätä ketjua salaateista kun omassa salaattimaassani on ilmennyt nopeasti leviävä ongelma. Yritin esittää kysymyspalstalla tätä asiaa mutta siellä oli kiintiö täynnä ja kehottivat kyselemään täältä keskustelupuolelta. Ensin alkoi Parsasalaatin lehdet rypistyä(kuvassa oikealla) ja sitten se näyttää leviävän myös yrttiselleriin joka on lähellä salaattia. Osaisiko joku täällä kertoa mikä tämä ilmiö on ja mitä sille voi tehdä. Mielestäni lehtien pinnalla ei näy ötököitä mutta ikäänkuin lehdessä sisällä olisi pieniä nystyjä.
Olisiko noissa salaateissa liian tuhti lannoitus. Ehkä typpeä liikaa? jotenkin tuntuu että omat mangoldin lehdet menivät saman näköisiksi ja veikkaan liika lannoitusta. Tai sitten kesäkuun sää teki sen´, kun lämpötilat heitteli aika vauhdikkaasti. Omista mangoldinlehdistä vain osa on/oli tuon näköisiä, myös samassa kasvissa vain osa.
Kylvin tänään lisää lehtisalaattia. Istutan sen tomaattien jälkeen syksyllä kasvihuoneseen. Viime vuonna kokeilin ja luulen että olisi toiminut mutta hiiret mutusteli pilalle.
Onko noissa oikein edes mitään vikaa?
Tervehdys taas kaikille.
Taisi nyt sitten löytyä syy salaattien rypistymiseen niin kuin muidenkin pienen kasvipenkkini kasvien osalta. Täällä on sellainen tilanne että pari viikkoa on satanut ellei nyt ihan kokoaikaa niin vettä on kyllä piisannut.
Eli jos kysymyksessä on ollut ylilannoitus niin se on kyllä nyt huuhtoutunut pois ja toden totta salaatitkin on oienneet samoin kuin muutkin rehut penkissäni. Epäilin aluksi että lehtokotiloiden päänmenoksi kylvämäni rautasulfiittirae olisi ollut asiaan vaikuttamassa, mene tiedä nyt sekin on poistunut ja korjailen sekä kuivatan yrttejä talven varalle. Kiitos vaan vastanneille ja hyvää kesän jatkoa.
Jostain kirjasta luin, että salaattia voisi kuivattaa talveksi ja tehdä siitä viherjauhetta. Oletteko koskaan tuollaista kokeilleet ja mihin sitä sitten voisi käyttää? Kauheasti on tuolla pihalla vielä tuota salaattia, eikä oikein raaskisi kompostiinkaan laittaa ainakaan kaikkea.
Menisikö esim. ihan nokkosjauheen jatkeena leipiin ja keittoliemeksi?
Ostin ruokakaupasta Cosmopolitan-salaattia ja ihastuin sen makuun.
Saako Cosmopolitanin siemeniä mistään tai voiko sitä kasvattaa jostain kaupan puskasta?
Salaatti ei ole ruukussa, vaan se on tyvestä poikki, joten juuria ei varmaan ole sen vertaa, että lähtisi kasvamaan istutettuna.
Pistin keräsalaattia muutaman taimen itämään ja ajattelin kylvää muutaman kerran lisää pitkin kevättä, muutaman viikon välein, joskos sitten saisi keräsalaattia koko kesälle ajoitettuna. Nämäkin siemenet olivat vain niin kamalan vanhoja, että saa nähdä itävätkö ne olleskaan.
Tuomipihlaja, mihin aikoihin meinaat kylvää sen lehtisalaatin “Black Seeded Simpson” ? Mainitsit joskus että se kestää lämpimän lisäksi hyvin myös kylmää, ja olet jo toukokuussa saanut siitä satoa kasvihuonekasvatuksessa.
Nythän yöt on tosi kylmiä vielä, joten varmaan pari viikkoa myöhemmin kuin aikaisemmin voit kylvön tehdä ? Lehdessä oli lämpötiloista että viime vuonna kevät alkoi Helsingissä 10.3. (se vuorokauden keskilämpötila) - huoh, täällä paksuje hankien keskellä vielä tönötetään. Vaan kaivoin tuon siemenpussin jo esille, starttilaukausta odottelen
Kylmää simpsonit ainakin aika hyvin kestää, koska eivät ole koskaan paleltuneet, mutta hankien keskellä en ole edes yrittänyt niitä kasvattaa.
Sadon saannin ajankohta on vaihdellut, mutta on ihan mahdollista saada satoa jo toukokuussa, jos säät suosivat. Yleensä olen kylvänyt ne siinä vaiheessa, kun lumi on sulanut pois ainakin suurimmaksi osaksi. Ei ole tullut mentyä kasvariin hankien läpi. Mulla on tällainen mielikuva, että aina olen kylvön saanut tehtyä viimeistään 23.4. viikko ennen vappua, mutta silloin ei satoa tule toukokuun puolella. Joskus olen kylvänyt jo maaliskuun lopulla. Kasvunopeus riippuu tietysti hirveästi säistä. Jos on kylmä niin jumittavat.
Eli vielä ovat kylvämättä. Meillä ei ole minkäänsortin pälviäkään vielä missään. Meillä on ollut ihan huimia pakkasia öisin aivan paria viimeistä yötä lukuunottamatta.
Tulin ostaneeksi pussillisen parsasalaatin siemeniä.
En ole ennen moista nähnyt. Millaista se on? Kertokaa, kellä on kokemusta.
Koti-lehdessä taisi lukea, että siitä syödään alkukesästä lehtiä, mutta myöhemmin se kasvattaisi kukkaputken, joka syödään parsan tapaan? Aika outo ajatus…
melkein joka vuosi neljännesvuosisadan verran olen kasvattanut. joskus alkuaikoina oli vaikea saada siemeniä, kun pääsivät loppumaan. nykyisin ovat halpakauppatavaraa. toissa kesänä olin näköjään antanut vaihtelun virkistää mutta viime kesänä taas viljelin. ja tänä keväänä lupasin esikasvattaa taimet myös ystävä/naapurille, joka viime kesänä sai ison määrän ylijäämää ja tykkäsi kovasti.
tämä ohje pinaatti-ketjussa on muutaman ajan takaa->
"…satoa kuitenkin olisi leikattava jatkuvan kasvun turvaamiseksi, naapurillekin riittää pinaattilettuihin ja -soppaan aineksia.
(ihan samalla tavalla täytyy tehdä parsasalaatin kanssa: joskus olen kerännyt siitä sadon suoraan kompostiin, että saisin sen pysymään mehevänä ihan loppukesään asti)"
outo ajatus minustakin: siinä vaiheessa kun kukkimaan alkaan, on jo niin puiseva, että keittää saisi pitkään eikä enää hyvältä maistuisi. paljon ennen kukintavaihetta on maltettava varsi katkaista. aitoa parsaa kun saan, en ole koskaan feikkiparsana käyttänyt, vaan tuolla jatkuvalla sadonkorjuulla pitänyt ne mehevinä mahdollisimman myöhään syksyyn. esikasvatetuista saa satoa kesäkuulta syyskuulle…
Ymmärsinkö mä nyt oikein. Mä voin siis mennä tonne mun kasvariin nyt lyömään salaattia istutusaltaisiin hyvällä omallatunnolla siihen asti, että tomaatit valtaavat sen - ja miksen myös sen jälkeenkin jos mahtuvat yhdessä siellä olemaan? Eli siis saan satoa ihan sairaasti aikaisemmin saati että odottaisin:
A) loputkin lumet + maa sulaa ja B) kun piha VIHDOIN ja viimein joskus sitten kuivuukin…?
Loistavaa, mähän pääsisin siis ihan oikeesti tekemään jotain puutarhahommia eikä tarvis kärvistellä kuikkusena sisällä kun ei saa vielä tehdä mitään