Jos on kasvari niin rucolaa ainakin.
Ehdottomasti sidesalaattia eli rooman-/romainesalaattia. Sain viime kesänä mahtavat kasvustot ja tänä vuonna laitan ehdottomasti sitä monta riviä (meillä ollaan nyt tykästytty ceasar-salaattiin, niin siksikin sitä täytyy kesällä kasvatella
Romaine on munkin suosikki, kasvaa komeaksi ja siinä on makua sekä ryhtiä. Nyt ostin tammenlehtisalaatin siemeniä kokeeksi. Rucolaa voi kasvattaa ulkona, mulla ei ollut kirvoja ainakaan viime kesänä. Vuonankaalia kannattaa kylvää joskus heinäkuun alkupuolella. Punasikuria olisin kokeillut, mutta en löytänyt siemeniä mistään.
parsasalaatti ja tammenlehtisalaatti olivat vuosikausia suosikkini. - viime keväänä korvasin parsasalaatin roomansalaatilla; ostin sitä ruukkusalaattina kaupan hevi-tiskiltä, söin lehdet ja istutin juurakon kasvimaalle (parin päivän ajan juuret puhtaassa vedessä ja muovikori pois ennen maahanpanoa). nyt yrittää villirucola pärjätä hangen alla ensi kevääseen. se on taas ans kattoo ny
Mulla on pieni pätkä vuonakaalia kans hangen alla, se on vasiten ans kattoo ny;-)
Miten olette salaattejanne lannoitelleet? Itse ajattelin ruukkuun/parvekelaatikkoon laittaa, mutta onko tavallinen kanankakka paras vaihtoehto? Viimevuonna istutin tomaattien ja kurpitsan kanssa hevonkakkia ja viihtyivät hyvin, mutta onkohan siinä liikaa typpeä salaatille?
Ite sain yhtenä kesänä kaikkein parhaat salaatit, kun kasvatin ämpärissä perus kaupan mullassa yhden salaattikasvin per ämpäri. Koko kesänä en lannoittanut kertaakaan. Ikinä ei ole lehtisalaatissa ollut niin paljon kokoa kuin silloin.
Kasvilavassa kärräsin ruohonleikkuukatetta aina kerroksen salaatin juurille. Pysyi lehdetkin puhtaina, kun ei vesi roiskottanut multia ympäriinä. Mahtavat salaattikasvustot oli viime kesänä.
Ruohokate kuulostaa näppärältä. Pitäisi vähän kosteuttakin aurinkoisella parvekkeella…
Tuumin jotta mahtaisikohan meidän kanin ruokaheinä kelvata katteeksi? Tuo meidän pallero on niin nirso, että mieluusti söisi vaikka sanomalehtiä, kunhan ei vain tuota pakattua heinää tarvitse suukkuunsa laittaa, joten olisi sitten edes jotain käyttöä ylijäämälle
Kyllä se käy katteksi. Heinä ei ole niin typpipitoista kuin ruoho, joten sillä ei ole kovin voimakasta lannoitusvaikutusta. Suojaa kuitenkin kuivumiselta ja rikkaruohoilta, sekä lisää maan humuspitoisuutta.
Kuivassa heinässä saattaa olla jonkin verran heinän ja rikkojen siemeniä, mutta uskoisin ettei niistä ole suurempaa haittaa.
Kiitos. Se olisi kyllä erittäin hyvä juuri tuota kastelua ajatellen. Keskikesällä tuo meidän parveke on niin pätsi, että vettä saisi lappoa jatkuvasti
Milten kasvaa Mizuna? Olin asetellut rukkuun harvakseltaan siemeniä kun menin kaatamaan vahongossa koko pussin perään ja nyt on jo pakko harventaasirkkalehtiset taimet. Mietin vaan kun jotkut ovat niin kiinni toisissaan että kasvaako yhdestä siemenestä yksi taimi vai pensasmainen rypäs? Jäi harvennus ksken kun en uskaltanutkaan erotella noita toisistaan ennen lisätietoa.
Samaa lajia, Lollo Rossa, eri valmistajien siemenet
Itääköhän salaatin siemenet, jos ovat viettäneet talven kylmässä kasvihuoneessa, ihan avaamattomassa (folio-)pussissa? nimim. Kylvinkö turhaan
Minulla on itänyt kompostoinninkin jälkeen siemenet. Olleet siis kesän ja talven jo ulkosalla.
Minulla on kasvimaalla salaattisekoitusta, jossa on erikoisia salaatteja mm. mizuna, Pak Choi, lehtisalaatteja, Hon Sai Tai, Amsoi. En tiedä, mikä on mikä, mutta hurjan sadon olen jo niistä saanut! Mizunan tunnistan ja ilmeisesti yhdestä siemenestä on kasvanut jo iso puska. Täytyy tehdä uusintakylvö, mutta puolet pienemmälle riville, sen verran hyvin itivät ja kasvoivat. Ovat muuten kirppojen herkkua, jouduin turvautumaan pyretriiniruiskutukseen, vaikka vastuntankin kaikkea myrkytystä. Toimiva aine kyllä on ja melko luonnonmukainen onneksi kuitenkin.
Annemonella on sama pussi kuin minulla( tai toisinpäin!). Viime vuonna kokeilin ensi kerran.
Tänä vuonna toisen kerran. Viime vuonna otin siemeniä näistä kasvaneista, mutta ihan kaikista ei tullut. Loppujen lopuksi olen ihan ihmeissäni siitä pussin sisällöstä. Mm suurenuslasilla katselin ja yritin erotella niitä siemeniä oikeille kasveille, mutta toivoton puuha. Tänä vuonna taisi putkahtaa uusikin kasvi. Sen korianterin voi erottaa parhaiten.
Hei olisi kiva jos joku voisi ottaa kuvat niistä kasveista ja sitten joku voisi tunnistaa ne. Ehkä itsekkin voisin tämän tehdä ehkä ensi vuonna.
Lähinnä haluaisin jotain wokkivihannesta niistä löytää. Löysinkin yhden jonka ötökätkin näyttävät jättävän rauhaan. Sellainen vaaleanvihreä. Toinen suosikki on myös se kaalta muistuttava. Voisi kyllä kokeilla Venäläistä lehtikaalta joskus. Se kähärälehtinen perinteinen lehtikaali ei oikein ollut makuuni, voi olla että kasvoi liian kuivana ja tuli sellaiseksi tikkuiseksi.
Paksoi kasvoi mutta jotenkin unohtui syödä, ötökät taisi sen hotkaista.
Erään lajin revin juurineen irti kesäkuussa. Maistui alkujaan eksoottiselta mutta vanhemmiten aiheutti jotenkin vastenmielisyyttä. Olisi varmaan pitänyt syödä pienempänä.
Ostin toukokuussa Pärnusta kolme salaatintainta, kokeeksi, kun en ole kuunaan ostanut salaattia taimina. Nyt niistä pikku rääpäleistä on kasvanut isoja palloja ja ne ovat valtavan ryppyisiä, rapeita, ja hyvänmakuisia. Näistä on syöty jo muutamat kerrat ja koko senkun kasvaa. Miten saan niistä kasvatettua loppupäässä siemeniä vai saanko ollenkaan ja millaisia ne siemenet yleensä ovat? Onko kellään tietoa lajikkeesta jos koittaisi etsiä jostain siemeniä keväällä ja kasvattelisi vaikka kanankakassa parvekelaatikoissa? Siellä torilla ei muuten ollut mitään muuta salaattia myytävänä ja tämä väri hellyytti sudämeni. Poimuja on joka lehdessä ihan valtavasti joten pesu on rankkaa puuhaa mutta kärsivällisyys palkitaan. Tähän mennessä ei ole tullut vastaan vielä yhtään, hmm, uskallanko sanoa ettei ne ole huomenna täynnä mokomia, siis niitä limaisia sääennustajia.
Itse en ole kerännyt koskaan siemeniä tavallisesta lehtisalaatista( Austraalialisesta), enkä tämän takia tiedä kerkiäisikö tulemaan siemeniä. Keväällä varhain laitoin nykyiset lehtisalaattini ja syöty on minkä on keritty.
Kuitenkin on niin että tämä Austraalialainen rupeaa jossain vaiheessa tekemään kukkavartta ja siksi minulla onkin uudet taimet (24kpl) joiden avulla yritän pärjätä halloihin asti.
On tosiankin niin että toiset salaatit maistuvat "eläimille" paremmin kuin toiset. En vielä kuitenkaan ole siinä vaiheessa että kykenisin ilmoittamaan mikä ei niin kelpaa.
Pääsääntöisesti käy niin että hässäkässä turvautuu juuri tuohon Austraalialaiseen, vaikka jotain muutakin voisi kokeilla.
Sori! Yritin vastata mutta en lukenut edes kysymystä! Ajattelisi niin että salaatti kukkisi herkemmin jos sitä ei syötäisi. Huono hoito voisi myös auttaa asiaa, kasvi hätääntyisi kukkimaan. En osaa lajikkeestakaan sanoa.