Salkoruusu, Alcea rosea

Aikaisin nuo salkoruusutkin ovat kasvussa.

Raakki, olisiko sinulla kuvaa myös ensimmäisen vuoden salkoruusun siemen taimesta. Tuohan  nousee vanhasta juuresta. Kylvin viime syksynä ja edellisenäkin salkoruusuja, mutta en  ole nähnyt niiden taimia. Vanhasta juuresta nousi minullakin se ainoa salkoruusuni viime kesänä ja samasta juuresta näkyy nytkin nousevan.

Ei minulla tuon kummempaa kuvaa ole. Kyllähän ne taimet tahtovat aina jonkun vanhan juurella kasvavan, kun siemeniä tippuu joka vuosi maahan kukista.

Tässä yksi kuva salkoruusun taimestani.

Minkälaisessa paikassa teillä nuo salkoruusut kasvavat?
Minulla on ollut paahteisella eteläseinustalla jo kolme kesää salkoruusun taimia, ja ne eivät ole ehtineet vielä paria-kolmea lehtiparia suuremmiksi. Paikka on varsin kuiva, joten päätin äskettäin hetken mielijohteesta siirtää ne hieman varjoisampaan paikkaan (edelleen etelärinne, mutta matala pensasaita hieman varjostaa). Juuret olivat näillä pienillä taimilla melko massiiviset! Olisikohan tämä nyt parempi kasvupaikka?

mullakin on kyllä osa aika kuivallakin paikalla etelä seinustallakin mutta hyvin mulla on kukkinut, tosin kyllä sitten vesiletkuakin käytän aika ahkeraansilmän isku.

Kuivalla paikalla minullakin, aitaa vasten saavat tukea ja seinusta  on melko kuiva., kuorikatetta olen härmän pelossa juurille laittanut, onneksi ei ole ilmestynyt vielä. Kovin korkeaksi kasvavat ja vielä myöhään syksyllä. On kovin mukavaa katsella salkoruusuja aamupalalla, siksi niitä olen keittiön ikkunan eteen kasvatellut ilokseni.

Minulla kukki viime kesänä salkoruusut ja nyt pukkaa uutta kasvustoa aivan kuin Raakin kuvissa.Kukkiiko nuo salkoruusut tänä vuonna vai pitääkö odotella ensi kesään.

Pakkanen taisi viedä sen ainoan salkoruusun alkuni. Oli aivan samanlainen kuin Raakin kuvassa vanhan juurakon tyvellä. Nyt  kuollut. Kyllä surettaa.

Tässä osa salkoruusun taimista, ovat jo kasvaneet tällaisiksi.

Voi en kestä katsoa teidän kuvia. Mulla tekee kaikki salkoruusut kuolemaa. surullinen Suurin osa on jo kuollut, muutama vielä kituuttelee. Ne oli  suurinpiirtein samankokoisia kuin nuo Pirkko-Martan (paitsi tuo yksi iso).  Kun tein uusintakylvöksen, 52 siemenestä iti 1! Voitteko kuvitella? En aio kuitenkaan vielä luopua toivosta. Pistän siemenet vielä suoraan maahan ja jos ei sekään auta, aloitan ensi vuonna uudestaan. Salkoruusuja haluan ehdottomasti!

On minullakin kuollut vaikka kuinka monta tainta, mutta nämä ovat jääneet henkiin ja jokunen muukin mitkä ei olleet kuvissa mukana.

Tein juuri inventaariota pihassa ja huomasin, että viime vuonna terassin vieressä kukkineet salkoruusut ovat hävinneet olemattomiin. Sen sijaan toiselle puolelle taloa istuttamani salkoruusut, jotka eivät ehtineet kukkaan viime kesänä, ovat hyvin hengissä. Niitä oli 7 ja kaksi on kuollut melko varmasti, muissa on vihreää. Kävin aiemmin jo painelemassa niitä varovasti multaan sillä rouste oli nostellut ruusukkeita ylös mullasta. Keräsin sitten vähän vielä lisämultaa ympärille, ovat kohollaan kohopenkissä.

Kiitos penttiläisten, minulla on nyt runsas salkoruusun siemenvarasto. Aion laittaa ne suorakylvönä ulos tuonne potangeriin sillä siellä saan ne suojattua kanoilta.

(Kylvin espanjanneidot ja seuraavana päivänä näin miten touhukas varpunen kaiveli ne siemenet parempiin suihin.)

Temskukka, milloin aiot kylvää ne siemenet? Minä heitin ensimmäiset yksinkertaisten salkoruusujen siemenet multaan jo varmaankin kuukausi sitten, mutta ne sieltä tuskin nousevat. Nyt ei pääse katsomaan, kun on niin paljon narsisseja edessä. Uuteen hienoon kukkapenkkiini olisin halunnut kerrattuja, mutta ne on siis kupsahtaneet. Onneksi niitä siemeniä vielä riittää, kun keräsin niitä viime kesänä Ukrainasta oikein roppakaupalla.

Joissain ohjeissa on lukenut, että salkoruusu pitäisi kylvää heinäkuulla. Olen sitäkin kokeillut mutta ehtivät kasvattaa niin minimaalliset ruusukkeet etteivät selvinneet talvesta yksikään. Nyt aion kokeilla toukokuukylvöä, mutta kun pitäisi ensin ehtiä tekemään se kylvöpenkkikin

Se toukokuukylvö tai vaihtoehtoisesti syyskylvö kuulostaa ihan loogiselta. Tiedän, että anoppini kylvi siemenet suoraan multaan keväällä ja hän kertoi, että punainen kerrattu salkoruusu jopa kukki jo ensimmäisenä vuonna, vaikkei olisi kuulunutkaan. Niitä samoja siemeniä minäkin kotiin toin ja nyt sitten toivon parasta.

Jos joillakuilla on tilaa kasvarissa, niin olen huomannut että salkoruusut kylvettynä sinne astiaan kesäkuulla kasvattavat komeat ruusukkeet syksyyn mennessä.
Ekan kerran muuten viime talvena talvehti tässä pihassa salkoruusut -osittain siksi, että olivat syksyllä niin reilun kokoisia ja toisaalta muistin suojata ne kevätahavilta.

Ensimmäistä kertaa minä kasvatin noita Israelista tuotuja ja kasvihuoneessa olivat kukkimiseen asti, sitten pikkuhiljalleen toin ne ulos sieltä. Ja aion tänä vuonnakin niin tehdä, saan komiat kukat elokuuksi.

Kun ei ole sitä kasvihuonetta apea

Miulla oli joltain penttiläiseltä saatuja salkoruusun siemeniä, idätin ne toissavuonna ja sitten viime kesänä odottelin jo kukintaa, pöh, ei näkynyt. Olen käynyt katsomassa, musta ja persikan värinen taitavat olla elossa!Jospa saisin kukat tänä kesänä.Farmarilta saatua valkoista kerrottua on kylvetty jo kahteenkin rasiaan