Salkoruusu, Alcea rosea

Juti onko sulla kuvaa siitä? Mulla on myös jo ollut varmaan kymmenisen vuotta vaalean keltainen salkoruusu, joka on ennemminkin puskas kuin salko, kukkii ihan kohta.

Mulla on monivuotinen liuskasalkoruusua, A ficifolia, kukkivat nyt kolmatta kesää. Vaal. keltaista, vaal. ja tummanpunaista.

Nämä tilasin Creme de cassiksina, mutta ei ihan niiltä näytä.

Meidän äidillä kasvaa 2 metrisiä salkosuuruja, kukat lilan punaiset, yksinkertaiset ja kämmenen kokoisia. En ole sellaisia jättiläisiä missään nähnyt aikaisemmin, edes etelän maissa missä yleensä kaikki kasvaa jättinä.

Äippä ei niitä mitenkään ihmeemmin ole lannoittanut - ovat varsinaisia katseenvangitsioita hänen puutarhassaan. Varasin siemeniä häneltä tietty - kysymys: onko tämmöisiä jättilajikkeita erikseen olemassa vai onko se kiinni vain erinomaisista kasvuolosuhteista?

Minua häiritsi, kun en riittävän tarkasti osannut arvioida meidän salkoruusujen korkeutta, joten otin ja mittasin: tasan 2,5 metriä korkeimmat. Isälle vein muutaman siementaimen viime vuonna ja tänä vuonna ne olivat jo liki kolmessa metrissä, olivat korkeampia kuin meillä.

Vuonna 2009 istutettu (jakopalana saatu) yksilö vie yksinään yli puolen neliön alan ja siinä on varmaan parikymmentä kukkavartta, joista siis suurin osa yltää tuonne 2,5 metrin korkeuteen. Siemenestä viime vuonna kasvatetut jäivät kahteen metriin, eikä niillä vielä ole niin komeaa puskaa juuressakaan, ovat vain yksittäisiä varsia.

Onko salkoruusussa tuholaisia ja miten ne hävitetään? Omiini  ainakin iski joku tuholainen tai tauti, eivätkä edes kukkineet.

Jöötin kukka on kaunis  tuo jos semeniä tekee niin siitä tahtoisin muutaman siemenen
itselläni on vain yksi mustaliilainen kuva edellisellä sivulla.

sunshine - mulle ainakin tulee salkoruusuihin helposti punkkeja. Suihkutus Spruzitilla hävittää ne tehokkaasti

Siis onko kaikki yli kaksi kesää eläneet salkoruusut niitä liuskalehtisiä yksilöitä, vai onko minulla toivoa saada pyöreälehtinenkin ruusu vielä kukinnan jälkeen talvehtimaan? Auttaiskohan havuilla peittely tms? Kukinnan jälkeen siis varret poikki? (Onneksi on uusiakin taimia kasvamassa; nälkä vain kasvaa syödessä…)

Mulla on mustasalkoruusu ja on talvehtinut peittelemättä. Enkä ole raaskinut kukintojakaan leikata  vaan jätän talventörrättäjiksi.

Viihtyykö/kukkiiko mustakukkainen salkoruusu puolivarjoisalla kasvupaikalla?

Täysin auringossa ja kuivassa siihen iski malvaruoste, paremmin näkyy viihtyvän kirsikkapuun takana liikkuvassa varjossa.

Kiitos valtsu, paikka on sitten päätetty. :slight_smile:

Yhä vielä tännäänkin pähkään, et miten mie käyttäydyn tuon joululahja/vahinko/salkoruusu kylvöksen kans ??? Tuossa se lattialla töröttää, ja oottaa viisaampien vinkkejä !!!

Satu, nuo oli jotain n.metrin korkusia, hitsi kun en nyt just löyvä tarkempaa tietoa, tallessahan niitä jossain vihkon nurkassa on , kun vaan löytys.

Ätsss,löyty, ,Täss lukee vaan että Hollyhock, majorette sekotus, salkoruusu matala n.90cm. aikaisin kylvettynä kukkii ensimmäisenä vuonna.

Jeps, mulla on nyt kasvamassa Summer Carnival joka pitäis tulla 150cm korkeaksi ja sitten löytyy vielä Rose Pink mutta sen korkeutta en muista. Viime vuonna kasvattelin sellaista tosi kauniin tumman liilaa pitkää salkoruusua, toivottavasti se on vielä hengissä kun kesä koittaa :wink:

Vau! Tästä ei kukka taida juuri tummentua…!

Tämä on siis Nigra, mutta voiko häntä kutsua nimellä "musta" -onko sama laji? Vai löytyykö tästä oikeasti musta väritys?

mulla kasvaa tota samaa ja on kyllä mahottoman upea ilmestys. :slight_smile:

Viime kesän siemenkasvatus kukkii, ei kerrottuna tosin, niin kuin piti. Väri on kyllä hieno.