Salkoruusu, Alcea rosea

Myydäänkö puutarhaliikkeissä salkoruusun taimia?

Tilli85, ainakin viime syksynä ostin salkoruusu Nigran vähän kärsineen näköisen taimen jonku  puutarhaliikkeen alesta, en kyllä enää muista mistä. Eikä se raukka selvinnyt talvesta  Tänä keväänä ostin tuolta saksanmaan lahjasta meille pussin salkoruusun juurakoita. Siinä taisi olla kaksi juurta, tai kaksi minulla ainakin kukkapenkissä komeasti kasvaa, eikä muuten maksanut juuri mitään. Eli lämpimästi suosittelen ostamaan ensi keväänä juurakkopusseja sieltä. Kaikki muutkin sieltä ostamani juurakot ovat kukkineet tänä kesänä komeasti, joten itse varmasti suuntaan keväällä sinne juurakko-ostoksille. 

Mä olen ostanut kaksi salkoruusua taimina, toinen eli Nigra kukkii nyt, toinen ei selvinnyt talvesta.

Kevään 2012 siementaimi kukkii! Nyt vaan jännittää jaksaako avata kaikki nuput ja saanko kukkavanasta kunnon kuvan

Creme de cassis. Viime vuonna pussillisen siemeniä laitoin itämään, kymmenkunta oli vielä syksyllä elossa, keväällä ei enää kuin 2. Olen varjellut näitä kahta ja se kannatti, ne on täynnä nuppuja, jaksaispa vielä avautua kaikki.

Ihana salkoruusu :slight_smile: mulla on tuo saman värinen ja sitten mulla on myös sellainen jossa on kerrotut kukat samoilla väreillä.

Siemenkirjeen satoa tämäkin, vuosi 2012 hänet hankeen laitettiin. :slight_smile: Viime kesän kasvatteli lehtiruusuketta ja nyt kukitaan!Tämä on niin kaunis,lumoava suorastaan!Kertokaapa keinoja jolla hänet saisi monivuotiseksi, liekkö mahdollista ollenkaan?

Piti vielä salkoruusulle käydä laittamassa harsot ympärille. On onneton vielä täynnä nuppuja ja muutamat aukeamaisillaan. Yöks uhattu -3 pakkasella.

Sama huomio, matalassa salkoruusussa paljon nuppuja, ei kai ne enää kerkee aueta, mitenhän kävis jos katkasis koko kukkavarren ja pistäis maljakkoon, jaksasko aukasta yhtäänkään ? Toisaalta sama se, paleltuuhan ne kummiski tuonne ulos.

Raya, empä tiedä, mut elättelen toivoa, että edes muutama kukka aukeais ihan ulkona. Tänne on huomisen jälkeen povattu lämpimämpää, yli +10 ja yökskin +7.

Ihan oikeesti tai siis onks kukaan kokeillu, aukeeko salkoruusun nuput yhtäänkään jos katkasee sen maljakkoon, miulla on yks ainoa salkoruusu, väristä ei tietoa, isoja nuppuja paljon, himottas katkasta ja kokeilla.

Mulla ei ainakaan auennut yhtäkään lisää, mutta auki olevat pysyivät hyvinä pari päivää.

Missä vaiheessa teidän salkoruusut on nyt? Mulla on sekä talvehtineita, että pari keväällä ostettua ruusuketta tai mietin, että eikös niiden pitäisi kaikkien tänäkesänä kukkia? Ja milloin salkoruusu alkaa kasvattaa sitä uutta lehtiruusuketta seuraavan kesän kukintaa varten, voiko se ilmestyä kauaskin emokasvista?

Ostin pussin salkoruusun siemeniä (Alcea ficifolia) kun niiden pitäisi olla perennoja eikä kaksivuotisia ja nyt ihmettelen, mitä niille pitäisi tehdä. Tänä kesänä ei varmaan kannata kylvää, jäävät liian pieniksi talvehtiakseen. Syksyllä ulos, kevättalvella ulos lumen alle vai keväällä nauttimaan viimeisistä hallaöistä? Sisäkasvattelutiloja ei oo, ainakaan valoisia?

Kiitos kaikista ohjeista!

Araminta, liuskasalkoruusu itse siementää syksyllä maahan eli kyllä ainakin se on ihan hyvä aika heittää siemenet pussistakin maahan. Itse taisin ensimmäiset siemenet kylvää ulos keväällä/alkukesästä ja onnistui niinkin.

Kasvi tuottaa melkolailla siementaimia, jos vaan on edes jonkin verran paljasta multatilaa kasvin lähistöllä. Liuskasalkoruusu ei ainakaan meidän savimaassa ole kuitenkaan kovin monivuotinen, mutta uusia on tosiaan jatkuvasti ilmestynyt ja olen jonkun verran siirrellytkin pieniä taimia sopivampiin paikkoihin.

Mun penkkiini on ilmestynyt salkoruusu, joka selvästikin on Nigran sukua, mutta on punaisempi, ei sitä oikein mustaksi voi sanoa. Nigraa oli siinä jokunen vuosi sitten, mutta parina vuonna on kukkinut vain rohtosalkoruusut. Itse ovat itsensä kylväneet ja huolehtineet. Rohtosalkoruusuja saa kyllä olla kitkemässä pois vääristä paikoista.

Tämmöset kaunokaiset vain selvis talven yli, hempeitä hempukoita. Toisessa on ihan tuollaiset sormiliuskaiset lehdet.

kuva

kuva

Vihdoin ja viimein nämä salkoruusut kukkivat. Olen useana vuonna kasvattanut taimia, mutta jokin ötökkä on aina syönyt lehdet talvesta selvinneistä taimista ja kukkiminen on mennyt niin myöhään, että pakkaset ovat ehtineet tulla ennen kukkien aukeamista.

kuva

Geneseellä ihanan värisiä salkoruusuja. Ihan kuin samettia.

Tänä vuonna kylvin Nigraa, saa nähä meneekö talven yli että saa ihailla, ovat niin mahtavia nuo salkoruusut.

Meillä ei ole salkoruusut kerenny kukkimaan vielä koskaan, mutta kerran ainakin sekin ihme tapahtuu, eli juurikin valkonen ja vaaleenpunanen matala kerrottu-kukkainen aukoo nuppujaan. Olen toissa kesänä kylväny ne tuohon penkkiin, viime kesänä oli ruusukkeet ja nyt ne kukkii.