Salkoruusu, Alcea rosea

En istuta niitä penkkiin ollenkaan, vaan ruukkuihin, niinkuin tein viime vuonna Israelin kukille. Ja pidän tosiaan kasvihuoneessa siihen asti kun alkavat kukkimaan. Sitten on ne helppo siirtää räystään alle tuulia ja vesisateita pakoon. ja lopulta tuoda sisälle kukkimaan. Sen takia toinen kasvihuonekkin on pyhitetty tällaisille taimille ( on siellä kyllä kurkkua, paprikaa, chiliä, ananaskirsikkaakin myös).

Tuuki, mikä on nigra?

Pirkko -Martta istuta ihmeessä salkoruususi maahan. En ole asiantuntija mutta minulla on sellainen käsitys että sen tulee voida kasvattaa ensiksi vahvat juuret ja sen jälkeen se voi kukkia jopa useina vuosina, eli minullakin jo kolmannen kerran. Kukkia ei tosin näy mutta ruusukkeet ovat suuremmat kuin edellisinä vuosina ja aivan samassa paikassa. Niin valtavan korkea ja voimakaskasvuinen kasvi ei pysy pystyssä muuten kuin vahvojen ja syvälle ulottuvien juurien avulla. Tää on vain pelkkää maalaisjärkeä. Korjatkaa ne jotka asiasta todella tietävät.

No, täytyypi istuttaa sitten, voinhan tietenkin muutaman laittaa kokeeksi ruukkuun. ja sitäpaitsi nämä viimevuotiset Israelin salkoruusut eivät ehkä ole samaa lajia kuin täällä mieidän pohjolassa olevat lajimme. Kuva vielä, missä ne on viime vuonna olleet tavallisessa parvekeruukussa. Mutta kasvatin ne vaan yksivuotisena (kun olen vielä aika tumpelo).

Pirkko-Martta Alcea rosea ''''Nigra'''' on miltei mustakukkainen salkoruusu. Tuossa penkissä se on kasvanut parimetriseksi, osa kukkavarsista on pikkasen lyhyempiä ja hurjasti kukkia.

Eilen sitten istutin KAIKKI salkoruusuni maahan, oliskohan ollut nelisenkymmentä. Meinasi selkä mennä kyykkimisestä. Toivoni on nyt että kukkisivat tänä vuonna jo.kukkanen

Viimeviikonloppuna kylvin siemeniä, laitoin kasvihuoneeseen laatikon. Ja tänään kun tein kierrosta, ne olikin jo taimella.

Kylläpäs ne itävät sitten äkkiä. Minulla on jemmassa jotain siemeniä myös ja nyt siis olisi ehkä suosiollinen kelikin niille, jos kylväisi suoraan tuleville kasvupaikoille niitä muiden kasvien väleihin. Minulla kun on niin luomut penkit, ettei mitään rajaa...

Kylvä pois vaan. Minä taidan kasvattaa kasvihuoneessa ja siirtää syksyllä omille paikoilleen. Minun tilani on loppunut, ellen suurenna taas lisää kukkapenkkejä.

Minäkin hankin tarhasalkoruusun siemeniä nyt ja pitäisi ryhtyä kylvöpuuhiin. Pitääkö siementen antaa olla pinnassa, vai pitääkö peitellä?

Minä ainakin peittelin.

Salkoruusuruostetta! Nigrani ovan kasvaneet ja siementäneet vuodesta -97 ilman talvisuojausta ongelmitta. Etsiskelin tietoja tuosta ruosteesta, eikä siihen auta muu kuin kerätä saastuneet kasvit pois surullinen vihainentäh?

Tässä uudet taimet.

Nuppuja, no, enpä olekkaan ihan varma asiasta.Tämä taitaa olla ainoa taimi joka säilyi viime talven yli. Mutta tiedän sen vasta sitten kun nuput aukeavat. Kasvilla ei ole pituutta kuin ehkä vajaat puoli metriä. Mukava on kuitenkin seurata mitä tuleman pitää.

Minun nigrat ovat samassa vaiheessa kuin Pirkko-Martan salko. Pituutta on jo reilu puoli metriä. Ikinä ennen mulla ei ole ollut kukkivaa salkoruusua, joten innolla odottelen.  Tänä kesänä kylvin kerrattua ''Peony Salmon Apricot'' -lajiketta. Toivottavasti menisi talven yli. Nuo nigran taimet esikasvatin sisällä, joten olivat jo viime kesänä isoja ruusukkeita. Ne tämänvuotiset taimethan ovat ihan pieniä vielä.

On ne nuppuja, Pirkko-Martta naurua

No niin. Jostain paikasta netissä minuun iski myös hulluus näihin. Osaako kukaan arvata mistä tämä tuli.... naurua

Pussillinen tuossa nököttäisi nigraa ja ajttelin ne NYT kylvää. Miltä kuulostaa sellainen jos laittaisin puolivarjoon muoviastiaan mistä on pohja pois, sen laittaisin hiekan päälle, siihen multaa ja siemenet sitten??? Märkyys ei vaivaisi ja saisi hyvin talveksi suojattua. Hjälp!

Kyllähän sen arvaa, kun minuunkin iski sama hulluus. Minä kylvin mustiin rasioihin ja muihin pikkupurkkeihin. Olen itsekkin sitä miettinyt, mihin pienet taimet istutan. Osa taimista on jo sellaisia, et pitäisi koulia. Mutta minne? Jukurttipurkkeihin ja sitten maahanko, lopulliselle paikalleen? Viisaammat vastatkoon!

Ystävättären pihassa kukkii parhaillaan aivan upea salkoruusu, joka on ilmeisesti vanhaa kantaa, sillä se on monivuotinen. Kukat ovat tummanpunaiset ja suuret.

Salkoruusuista tämä kukkii tänä kesänä ensimmäisenä.

Lähes musta on,

-sopii nätisti vaaleenpunasen rinnalle :)