Salkoruusu, Alcea rosea

Valkoiset ja vaaleammat sävyt ova hävinneet tai vähentyneet ja tummat jääneet jäljelle.

Tämä on kaikkein vaalein väri tänä kesänä.

Tälläinen salkoruusu minulla kukki vuosia sitten ja yhä vieläkin tuollaista kaipaan. Kerrottuja vaan kasvaa kaikesta.

Onpa kaunis ja erikoinen salkoruusu Temskukalla! (Vaikka kyllä tykkään niistä kerrotuistakin ja muistakin.)

Ovatpa komeita kukkasia nuo salkoruusut! Nimenähän tuo on tuttu, mutta en muista koskaan luonnossa nähneeni ko. kukkaa. Taisi menää harkintaan hankintalistalle...

Melkein kaaduin kun kesken kävelyn äkkäsin että paraatipenkissä on kaksi salkoruusua aloittanut kukinnan. Tiedättehän, sitä viuhtoo kovaa vauhtia suuntaansa ja huomaa sivulla äkkiä jotain jännää niin onhan siinä vaaransa. Jarrutusjäljet jäi pihaan.

Toinen, minun mielestäni vieläkin romanttisempi, koittaa kukkia runkosyreenin takana vähän piilossa

Ensimmäiset kukat täälläkin ovat avautuneet, Elämäni ensimmäisessä salkoruusussa.

Meidänkin ensimmäiset salkoruusut kukkivat lähes mustana.

Eikös tämä ole salkoruusu?

Taitaa olla harmaamalvikki.

Mie en sitten ikinä opi erottamaan näitä toisistaan...Entäs voiskos se olla ruusumalva?

Ruusumalva kasvaa n. metrin korkuiseksi, harmaamalvikki on korkeampi. Täältä löytyy Peukaloisen tekemä vertailu malvojen ja harmaamalvikin erottamiseksi.

Salkoruusu on paljon tykympi ja rytmikkäämpi kuin harmaamalvikki. H-malvikki on hennonpi ja kaatuilee mielellään sateen jälkeen kenolleen. Sukulaisia ovat, siksi lehdet ja nuppujen muotokin muistuttavat toisiaan.

Harmaamalvikki se on ja piste! Kävin aikaisemmin katselemassa noita peukaloisen todella hyviä vertailukuvia, mutta silloin kone ei aukaissut kuin kaksi ekaa kuvaa. Nyt sain ne auki ja selvyyden siihen. Äitini on aina puhunut stokruususta (eikös se ole kansannimitys salkoruusulle?), täytyy nyt muistaa kertoa hälle oikea kasvin nimi.

Tämähän tietää siis sitä, että ensi keväänä on alettava salkoruusuja kasvattelemaan, kun niitä ei vielä olekkaan.

Länttäsin jo hätäpäissäni tuosta harmaamalvikista kyselykuvan toiseenkin ketjuun.Eikä tämä todellakaan tarkoita, että edelleenkään nämä malvat yms. olisi hallussa...

välke, kun kiireellä laitat siemeniä nyt itämään, voit ehtiä hyvällä tuurilla nauttimaan salkoruusun kukista jo ensi kesänä!

Ihanaa!!! Ensimmäinen siemenestä kasvatettu salkoruusuni aloitti kukinnan. Ja mikä väri... Pessimistinä odotin jotain haaleaa, mutta sainkin todella upean punaista.

Vihertävä salkoruusu kukki nyt yhdessä mustan kanssa.

Nuppuja näkyvissä, talvella kylvetyissä siemenissä, tätä olen odottanut ja nyt se sitten toteutuu. Samana vuonna kukkii kukkanen hymy.

Tuolla Pirkko Martan salkoruusulla on todella tarhasalkoruusun lehdet. Olen yrittänyt tutkia salkoruusuja, koska yleisimpiähän ovat Alcea rosea (tarhasalkoruusu), Alcea ficifolia (liuskasalkoruusu) ja Alcea rugosa ( nukkasalkoruusu, venäjänsalkoruusu, keltasalkoruusu). Alcea rosea taitaa olla 2-vuotinen ja sen tunnistaa pyöreämmistä ja ehjimmistä lehdistä. Alcea fiscifolialla on sormimaiset lehdet ja se saattaa mennä useamman vuoden. Alcea rugosalla on myöskin sormimaiset tai liuskaiset lehdet. Lisäksi sen varret ja lehdet ovat karvaisia. Se on laitettu perennaksi englanninkielisissä puutarhakirjoissa ja se on kaikista pitkäikäisin salkoruusuista. Väriltään sen pitäisi olla keltainen. Minulla ei kylläkään lehtien perusteella voi sanoa noista salkoruusuista mitään, koska nehän risteytyvät helposti keskenään. Olen niitä moneen otteeseen vuosien saatossa kylvänyt ja lisäksi noita kaikkia.