Salkoruusu, Alcea rosea

Olenkin aikaisemmin laittanut tästä etupenkin salkoruusuryhmästä kuvan keltaisen aloittaessa kukintaa. Nämä kukkivat nyt neljättä vuottaan samalla paikalla. Lehtien perusteella keltaiset olisivat tarhasalkoruusuja ja punaiset liuskasalkoruusuja. Ota näistä sitten selvää, että mitä ovat.

Takapihalla kukkii hätkähdyttävän musta salkoruusu. Lehdet sillä ovat ficifolian eli liuskasalkoruusun.

Vielä etupihalta syvän viininpunainen salkoruusu.

Jotta ei olisi niin synkkää ja tummaa, tässä hieman vaaleampi hennon keltainen, jolla lehdet eivät ole niin liuskaiset kuin noilla punaisilla ja tummilla.

laitanpa kuvapahasen yhden sortin salkoruususta, monta vuotta vanha, ei kukkinut viime kesänä, nyt mustaakin mustempana

(tumpelolle tavattoman hankala kuvattava :(

Mustat salkoruusut kasvavat vauhdilla kasvihuoneessa ensi vuotta varten.

Pirkko-Martalla täytyy olla pelto, mihin saa tuollaisen määrän taimia mahtumaansilmän isku

Jännästi on kerrottu Kibun salkoruusun keskusta. Minulla ei ole koskaan omassa pihassa kasvanut kerrottua salkoruusua. Joskus olen siitä taimia kasvattanut, mutta annoin taimet äidille.

Ei ole kaikki taimet tuossa, toisella puolella kasvihuonetta on toistakymmentä samanlaista mustaa laatikkoa. Kun olisikin pelto, niin a`vot. Osa lähtee iesterin mukaan ja pärskis saa osansa. Loput mulle, ellei tule lisää ottajia. Onhan puutarhapuurtajakin täällä ja Fellow, hekin saavat osansa jos haluavat.

Järisyttävän upeita salkoruusuja teillä. Minulla kukkii vain vaalean punainen (mistä en tykkää) ja keltainen. Olisi kivaa, jos olisi vierekkäin mustaa ja keltaista. Siitä tykkäisin.

Montakos mustaa salkoruusuntainta varaan sinulle? Riittäiskös 10 kpl, iesteri tulee tänään hakemaan salkoruusuntaimia, silloin tyhjenee kasvihuone niistä.

saisinko minäkin pari ?

Kyllä saat, sillä noita mustia on muistaakseni lähemmäs sata kappaletta, olivat hyviä itämään.

kiitos,
voisikohan pärskis toimia kuriina?

(keksin sulle jo vaihtarin,osoite puuttuu)

No, niin iesteri kävi hakemassa autokuormallisen erivärisiä salkoruusun taimia, yhteensä yli 100 kpl. Mutta jäi niitä teille kummallekkin ja minulle myös.

Minunkin Salkoruusuni puhkeavat kukkimaan, nam, nam (vaikka itse sanonkin)

Kerrottu punainen kukkii minullakin.

Peukaloiselle väliaikatietoja, vielä on kolmasosa kukista avautumatta, piti jo ottaa kuvakulma päin taivasta, aloittaa siemententeon tuossa tuokiossa, seuraavan myrskyn aikana varmaan lentää nenälleen.

Kerkesi kukkia ennen pakkasia, muutama ainakin avautuu vaikka eipä sitä tiedä että joko tulevana yönä on halla kylässä. Kiitos Pikku-malla taimesta, toivotaan että säilyy talven yli.

Tällainen kukki isälläni pari viikkoa sitten (käyn sieltä sitten napsimassa siemenet, tai vien koko kasvin).

Onpa nätti. Tykkään noista ei-kerrotuista (ja kuulemma hyönteisetkin). Mulla on tulossa nyt ainakin pari (kymmenistä siemenistä) nukkasalkoruusua, alcea rugosa.

Onpas todella nätti Pirkko-Martan Salkoruusun kuva.