Salvia: Lehto-, loisto- ja transylvaniansalvia, Salvia

Ja se tosipunainen on tulisalvia.

Juu härme-, kiitos joku kumma h:lla alkava se oli :slight_smile:

Minullakin on pieni puska loistosalviaa ja tykkään siitä todella. On vaan huonossa paikassa isomman jättipoimulehden takana. Pitäisi siirtää, vaikka väriltään sopii ihanasti jättipoimulehden kanssa. Voiskohan sitä jakaa samalla, kun siirtää syksyllä?

Nyt mulla on itänyt muutama lehtosalvia. Onko se paljon vaatimattomamman näköinen?

myskisalviana kasvattelemani pöheiköt ovat sitten ihania! Niissä on niin kauniit lehdet! Joku muukin salvia on ja kukkii oikein runsaasti pienin valkein kukin.

Onko kenelläkään salvia “Mystic Spires”? Itse hankin tänä keväänä. Kivan tuuhea ja voimakkaan siniset kukat…onko se talvenkestävä edes?

Myskisalviaan olen minäkin aivan myyty. Sain viime vuonna taimivaihdossa ja nyt kukkii upeasti valkoisen hopean läpikuultavin kukinnoin. Mahtava kasvi! Kiitos antajalle eli Kuutamolle :slight_smile:

Tette, kiitos  hopeasalvian siemenistä, sen lehdet ovat aivan ihanan pehmeät.

hieno on satuesinkin salvia ja kukkiessaan ensi kesänä komea , kukki mulla jo.

Viherpeukalo, onko tuo hopeasalvia vai myskisalvia ? Missä talvetit sen ?

satues, se on salvia argentea, lehdet samanlaiset kuin sun kuvassa olevalla, iso komistus ja talvehti kukkapenkissä. Toisessa paikassa tosin kuoli.

Pitääpä kokeilla, jospa tuokin menis talven yli maassa,vien toisen kellariin. googletin, olipas komean näköinen.

Ei talvehtinut meillä:/

Tässä värivirheellinen (lehdet on oikeesti ihan vihreät eikä kellertävät) kuva taimesta, jonka pitäis olla salviaa, mutten tiedä, mitä salviaa. Saatu yllärivahdokkina viime kesänä ja kirjoitin tyhmästi kylvöpurkkiin vain SALVIA. Tunnistaako joku? En oo maistanut, mutta maistan, jos saattaisi olla maustesalvia. Luullakseni kuiteskin koristekasvi.

Niin, ja jos nimi löytyy, niin onkohan se talvenarka, eli millaiseen paikkaan pannaan talveksi?  

Minusta tämä Aramintan salvia on  rohto- eli ryytisalvia (katso kasvikortisto!) muoks se maustekasvina käytetty. Kuivattuna on purkissa viimevuodelta ja tuoksu on inha, tympeä, hivenen hikinen lemahdus, miten tätä kuvaisi… Vähän jauhomainen tuntu kuivatuissa lehdissä, kun hieroo sormissa ja nuo pistemäiset kuviot ovat tyypillisiä. On mausteena aika voimakas, lusikan kanssa maisteltava ruokaan lisättäessä, ettei hupsahda liikaa. Salviateen pitäisi auttaa yöhikoiluun, mikä näin heinäkuun helleöinä voisi olla raikastava kokemus.

Kiitos Valtsu! Huomenna maistelemaan, nyt on jo pimeetä. On mulla kuivattua salviaa maustehyllyssä, mutten ole koskaan nähnyt sitä livenä. Niin ja talvehtiiko se?

Aramintan salvia tosiaan näyttää ihan maustesalvialta, mutta ihmeellisen kellertävä lehtien väri. Kasvatuksesta kannattaa mennä katsomaan yrttipuolen sivustoja (Kyllä talvehtii, jos paikka on otollinen)

Sain hyvän tekosyyn mennä käväisemään ihanassa kesäillassa vielä kerran, nuuskuttelin kaikki koristesalvioiden lehdet. Muut olivat ihan tuoksuttomia, mutta lehtosalviassa oli raikas salvian ja mintun sekaínen tuoksu. Maustasalvian tuoksu on lähes tympeän mausteinen.

Tuulia-Tuu, ihmeellisen kellertävä väri on kameran näkemys vihreästä, niinkuin kysymyksessä sanoin, on lehdet oikeasti ihan tavallisen vihreät. Käväisin lukemassa rohtosalviaketjua (kasvikortistosta en löytänyt) ja näyttää siltä, että kaikki ovat esikasvattaneet taimensa. Mä en esikasvata mitään, talo on puitten varjossa ja ainoa vähän valoisampi ikkuna varattu siihen aikaan amarylliksille. Kylmäkäsittelyä kaipaavat kylvän ulos huhtikuulla ja muut touko- tai kesäkuussa, kesäkukkia en kasvata. Laitan nyt pari tainta kokeeksi länsiseinustan hiekkapenkkiin, siinä talvehtii jos talvehtii. Muut taimet on varmaan parasta kuivattaa maustepurkkiin.

Niin ja isännälle pitääkin laittaa salviateetä iltajuomaksi, se tyrkkii aina peittoansa pois kun mä palelen.

Tää on nyt varmaan sitten väärässä ketjussa, mutta taas opin uutta, kiitos vastanneille!  

Täytyy ihan raportoida, kun ne salvian taimet kasvoivat pitkälle syksyyn, silpoin niitä ruokiin ja tökin loput länsiseinustan hiekkapenkkiin. Kun ne eivät loppusyksystäkään ymmärtäneet ruskettua, viskasin päälle karhuntaljalevyllä täytetyn jätesäkin. Kävin äsken nostamassa sen pois ja mitäs löytyikään alta! Salvian lehdet ovat edelleen vihreitä, vois taas silputa ruokiin, mutta taidan antaa kasvaa, kun pukkaa kovasti uutta lehteä taimen juurelta. Täähän olikin helpompi kasvi kuin kuvittelin…

Valkoinen lehtosalvia on mukavan topakka kasvutavaltaan.

Onpa hieno! Miun on pakko siirtää omani aurinkoisempaan paikkaan, puolivarjossa ei ole noin upea.