Salvia: Lehto-, loisto- ja transylvaniansalvia, Salvia

Mie en raaski vieläkään leikata, näyttää niin hienolle vaikka kukinta on jo ohi. Ihmeellisesti haalistunut väri säilyy näissä.kuva

Mihin aikaan keväästä loistosalvia ruukaa nousta pintaan, näyttää kyllä pahasti siltä ettei mihinkään aikaan,lie sekin kuuluu talaven aikana hävinneisiin.

Minusta tuntuu, ettei mikään nouse tänä vuonna. Vai olenko vain malttamaton? Kylmähän on ollut tähän asti, että kaipa sieltä jotain alkaa tulemaan.

Mulla on kyllä kaikki salviat joka penkissä jo heränneet. Juuri eilen leikkelin kuivia viime vuotisia oksia pois uusien kasvustojen tieltä :slight_smile:

En selannut koko viestiä, vaan toivon, josko joltain löytyisi vastaus. Minulla on lehtosalviana hankittua kasvia, jota kuitenkin ostopaikassakin oli kolmea eri näköistä. No, eri lajikkeita ehkä. Mutta ulkonäkö ei vastaa esimerkiksi tässä ketjussa olevia kuvia lehtosalviasta. Tässä on pienemmät ja harmaammat lehdet, kompaktimpi habitus ja kukinto tiheämmän oloinen kuin joissakin kuvissa, olisiko kuitenkin loistosalviaa? Ei siinä muuten mitään, kumpikin kelpaa, mutta kasvupaikkavaatimukset vähän poikkeavat toisistaan. Toisekseen haluan vain tietää asioita.

Oisko loistosalvia tai loistotädyke?

Löysin minun muistivihkoni vihdoinkin.
Ja nyt sitten selvisi viime vuonna arvuuttelemani mysteerikasvikin.
Eli se oli Salvia Glutinosa , Keltasalvia.

Aika ruma ja siksi joutuikin evakkoon perennapenkistä, luulin sieltä nousevan konnanyrttiä.
Mutta tämmöinen ilmestys pöllähti esiin.


No en raaskinut kuitenkaan kokonaan hävittää ja tuuppasin sen tuonne laitamille ja nyt mua jo jännittää nouseekohan tuo ollenkaan noin karun kohtelun jälkeen. :crying:

Hengissä on tuo keltainen “kaunotar”, sitkeää sorttia on ainakin.:wink:

Olen kokeillut monta kertaa loistosalviaa ja aina on hävinnyt.
Nyt taisi löytyä tarpeeksi kuiva ja läpäisevä tontti, kun selviää hengissä.
Kerrotaan haluavan kalkitun maan, en oo kalkinnut, vaan metsämaata on , ehkä se kuivuus on se tärkein juttu.
Väri on kyllä huikean sininen auringossa.

Bauhausista ostin hyvin kuivuneita vaaleenpunaisia lehtosalvian alkuja, ei ollut edes alessa, vaikka aika raasuja olivat.
Nyt kukitaan.

Tämän kesän halpishankintoja tori.fistä. Lajike on kuulemma Blaukönigin. Kova surina ja pörinä käy näissä!

Minulla on Big blue salviaa. Se taitaa olla loistosalviaa. Onko kenelläkään kokemusta selviääkö se talven yli? 

Kyllä ainakin täällä hyvin talvehtivat.

vähän ohi kukkineita jo. Lehtosalvia oli jo täysin kukkinut.

Salviat, Salvia
on huulikukkaiskasveihin kuuluva kasvien suku, johon kuuluu hieman yli tuhat lajia. Tunnetuin salvialajeista lienee maustekasvina käytetty ryytisalvia (Salvia officinalis) . Salvian nimi on peräisin latinan sanasta salvare ’parantaa’, ja salvialla uskotaan olevan monia parantavia ominaisuuksia. Salviat ovat monivuotisia ja isohkoja ruohoja. Tähkämäiset kukinnot latvassa.

Euroopassa salvialajeja kasvaa luonnonvaraisena maanosan etelä- ja keskiosissa. Pohjoisemmas ne ovat levinneet ihmisen toiminnan seurauksena. luonnonvaraisia salvialajeja on tavattu kaikkiaan viisi, mutta ne kaikki ovat tulokaslajeja.


Lehtosalvia , Salvia nemorosa (Kuva yllä) kukkii kesä-elokuussa. Sen kukat ovat väriltään violetinsinisestä siniseen.


Transilvaniansalvia, Salvia transsylvanica (Kuva yllä)


Loistosalvia, Salvia ×sylvestris . (Kuva yllä)
Voimakkaan violettikukkainen, mätästävä, pystykasvuinen aurinkoisen paikan perenna.
(ks. myös Puutarha.net / Kasvikortisto: Loistosalvia)

Loistosalvia ”Blaukönigin”. Taimet sain tori.fistä pikkurahalla. Kiva perenna, kylväytyy ympärilleen ja leviää, mutta ei muutu riesaksi.

3 tykkäystä


Lehtosalvia


Lehtosalvia

2 tykkäystä

Salviat aloittelee, sinistä ilta-auringossa.

3 tykkäystä

Tämän ostin keväällä virosta.

3 tykkäystä

Salviat monessa värissä.

4 tykkäystä

”Blaukönigin” alkaa kukkia. Hirveä pörinä käy näissä!

Mikähän siinä on, että pölyttäjät tykkää erityisesti sinisistä kukista? Neidonkieli ja rohtoraunioyrtti ovat tämän ohella suosituimmat pörriäiskasvit pihallani.

1 tykkäys