Salvia (Maustesalvia, Rohtosalvia, Ryytisalvia), Salvia

Talvehtinut hyvin perennapenkissä jo ainakin kolme talvea. Kaunis kukka ja hyvä mausteyrtti. Mainio kasvi myös moniin vaivoihin.

Kurpitsan ryytisalviaa katsoessa muistinkin, että 3 vuotta paikoillaan kasvanut ja talvehtinut salviani ei enää jään maasta ole noussut. Mitäs menin istuttamaan varsoisaan paikkaan kasvuturpeeseen kasvihuoneen nurkalle, syyssateet 2006 ovat olleet sille liikaa....

Tyhmä kysymys mutta kysyn kuitenkin. Ovatko myös koristesalviat syötäviä? Ja onko niillä samat hyötyominaisuudet kuin ryytisalvialla?
Loistosalvia meinaan kasvaa ihan näitsti mutta tuota ryytimallia ei oo tullut vielä hankittua.

Ei ole tullut muita salvioita maistettua, kun ryytisalviaa. Tämä on kuitenkin kaunis ja kestävä

perennakin.

No niin, melkein jo ehdin vastata itse itselleni...Kurpitsa ehdit niukasti väliin

Eilen just a) kävin muilla asioilla kylillä ja rautakaupassa oli sopivasti tyrkyllä kolmen yrttiruukun setti. No tuli siinä se puuttuva ryytisalvia ja ekstrana vielä timjami & sitruunamelissakin.

Ja b) illalla luin Eeva Ruoffin kirjaa tuoksuvista kasveista, jossa hän toteaa ainakin loisto- ja lehtosalvian osalta että voi käyttää ruoissakin, maku vaan voi olla aika ärtsy.

No eikun salviaa istuttamaan. naurua

Onpa mukava kuulla, että se voi talvehtiakin! Laitoin siemenestä yrttipenkkiin, siellä pikkulehdet kurkistelevat.

Viime kesänä istutin kaupan ruukkuyrttivalikoimasta salvian yrttimaahani. Keväällä oli aluksi surkean näköinen, mutta nyt on rehevä puska, joka aloittelee kukkimista.

Keväällä on niin kuolleen näköinen karahka kun vaan ikinä, mutta siitä se lähtee.

Ostin alkukesästä Kausalan torilta kirjavalehtisiä salvioita, vihreäkeltainen ja violettivalkoinenvihreä. Ei hajuakaan, ovatko ryytejä vai vain koristeita, mutta niiden talvehtiminen kiinnostaisi. Onko mahdollisuuksia? Jos talvehtivat, niitä karahkoita haluan lisää ja paljon :slight_smile:

Kirjavat ovat heti paljon krantumpia kuin salvia officinalis. Tsägällä menevät talven yli suojattuina, mutta jos varman päältä pelaat niin nostat talvehtimaa ruukkuun tai parvekelaatikkoon viileään. Menevät myös kellarissa (=pimeässä)

Kiitos Titamiini. kokeillaan nyt suojattuna ensi talvi, kun ovat samoilla paikoilla kuin laventelit, jotka ovat selvinneet: lämmin kohopenkki. Taloudellinen menetys ei ole suuren suuri, jos menehtyvät. Avovintti voisi olla kyllä ihan ok talvetuspaikka, kun kellaria ei ole.

Salviani selvisi talven yli Kesällä pääsee taas haistelemaan! Pitääkin laittaa näitä useampi puska jahka saan nuo penkit istutuskuntoon ja ilmat lämpiää...

Harvoin olen yllättynyt yhtä paljon kuin tänä keväänä punertavalehtisen salvian kanssa. Se vietti viime kesän ruukussa yhdessä sitruunamelissan kanssa, syksyllä korjasin ruukun talteen pakkasvaurioilta ja juuripaakku jäi sellaisenaan pystyasentoon maanpinnalle kukkapenkkiin.

Kevätsiivouksen yhteydessä olin kiikuttamassa paakkua biojäteastiaan, mutta onneksi vilkaisin sitä tarkemmin. Salvia pukkasi uutta versoa! Nyt se on istutettuna maahan, kuolleet oksat leikkasin pois, ja eikun kasvaa. Ikuna en olisi uskonut.

Ostin ananassalvian aivan ihana yrtti mutta saiskohan latvan juurtumaan? Olisi ollut myös appelsiini- ja mustaherukkasalvioitakin. Ensi kerral voisi ostaa kokeiluun nuokin

Torvikukka, Ananassalviaa koskeva viestisi on nyt täällä. Muutin tuon otsakkeen yleisemmäksi jotta sen alle sopivat kaikki salviat, myös Ananassalvia, Salvia elegans.

Ok ja minä sokea etsin salvia otsikkoa mut en löytäny.

Minulla on kymmenkunta siemenistä viime vuonna kasvattamaani salviaa ja hyvin näyttivät talvehtineen. Kuten Kurpitsa tuolla jossain sanoi, ovat kyllä ränsistyneen näköisiä alkukeväästä ja olin aika skeptinen sen suhteen lähtevätkö ollenkaan. Mutta nyt näyttävät oikein hyvin voivilta ja kohta on salviaa joka ruoassa …

(Siirränpäs tämän kysymykseni tänne, jos se paremmin löytyisi)

Tyytyväisenä kasvattelen siemenistä jonkinlaista (koriste)salviaa (Salvia sclarea turkestanica alba “Mojito”) perennapenkin komistukseksi. Nyt netissä pyöriessä tuli tämä samainen kasvi eteeni ja siellä sanotaankin sen olevan kaksivuotinen. Siemenpussi väittää monivuotiseksi. Ketäs nyt uskoisi, löytyisikö täältä neuvoa?

Viesti on piilotettu sen saamien äänien takia. Näytä viesti.

Mitä ihmettä on nuo alimmat lauseet, mistä ne oikein tuli siihen?

Tuota joskus kasvatin ja taimet olivat aivan samanlaisia kun ranskantulikukan? Kukki kuitenkin samana vuonna.