Salvia (Maustesalvia, Rohtosalvia, Ryytisalvia), Salvia

Oliko se sinulla kaksivuotinen vai talvehtiko useamman vuoden?

En osaa sanoa. Pukkaa heti keväällä niin suuria lehtiä, etten tiedä onko uutta vai vanhaa kasvustoa?

Ookoo, kiitos Kurpitsa :slight_smile: Jatkan kasvatteluja ja katson mitä tapahtuu.

Välke,VKN sanoo, että Salvia sclarea eli myskisalvia on kaksivuotinen., mutta siinä ei ole sellaista salviaa, jossa olisi nuo pari lisäsanaa.

Kiitos Pipu. Olen ihan sekaisin näiden kasvien kanssa. Salviaakin het jonninmoista ja minulle ei ole aikaisemmin tuttu kuin yrttisalvia. :)

Mikä tuo VKN on?

Välke, VKN on Viljelykasvien nimistö, jossa on nimetty kaikenlaisia kasveja suomeksi. Ne ovat niitä virallisia nimiä. Nimistöstä ilmestyy uusi painos harvakseltaan (viimeisin on vuodelta 2004). Tässä viimeisimmässä on jo nimetty lajikkeitakin, ennen oli vain lajeja.

Tuohon lyhenteeseen olen törmännyt aikaisemmin ja nyt tiedän mitä se tarkoittaa :). Tuo minun myskisalvia näyttää pussin kyljessä niin kauniilta, että mielelläni pitäisin sen puutarhassa perennana, katsotaan kui käy.

Onnistuin kasvattamaan Salvia viscosa "framboise" -siemenpussista vain yhden taimen. Tänään huomasin, että kovasti olisi jo kukkaakin tekemässä.:

Innostuin myös tuosta Ananassalviasta. Kyläreisulla vaan torille,niin se on siinä. ei tuo linkki näköjään toimikkaan, ytitän uudestaan. http://www.lemunkartanonpuutarha.fi

Ananassalvian kasvattajille tiedoksi, tuntuu itävän tosi nopeasti! Laitoin sunnuntaina multaan ja eilen oli taimella. Ihan normisti kylvin, muovin otin eilen pois päältä. Eilen tulleessa KotiPuutarha-lehdessä oli ananassalviasta että lisätään pistokkaasta, siemeniä ei ole saatavalla. Mitähän näistä siemenistä tulee?!? Antakee anteeksi mulle, jos ei lopputulos ole sitä mitä pitäisi olla…

Huhuilin tuolla toisessa ketjussa, mutta ehditkin laittaa tänne oikeaan ketjuun juttua ananassalviasta. Minäpäs kylvän omani saman tein. Jos siemenistä ei kasva sitä mitä odotamme, ei se ole niin nöpönuukaa :wink:

Mä laitoin maanantaina, tänä aamuna ei vielä mitään näkynyt? Josko näkyy kun menen kotiin…
Miksi ei muka kylvettäisi siemenestä? Kyllä se mun mielestä tekee ihan normaalisti siemeniä! No, jos se on taas näitä "yleensä" juttuja. Niistähän me sissit ei piitatta .

eipä tuo, fellow, haittaa ja jos siinä tarkoitettiin, ett siemeniä ei ole saatavana Suomesta.

Ananassalviasta (Salvia elegans) kertoo KotiPuutarhalehden numero  maaliskuu 2010 seuraavaa:
 "soveltuu makean ja raikkaan makunsa vuoksi erityisesti teehen ja jälkiruokiin. Koristeellinen, punakukkainen laji lisätään pistokkaista, eikä sen siemeniä ole myynnissä".

Täällä kuitenkin on sitä kylvetty siemenistä?

Minä ymmärsin tuon niin, että siemeniä ei ole Suomessa myynnissä.

Fellow, eikä sun tartte ottaa huolta minunkaan takia nuista siemenistä, jos eivät oo salviaa niin ei se haittaa, katotaan mitä niistä kasvaa :slight_smile:

Ai, voi se sitä tietysti tarkoittaa. En aatellut sitä niin kun täällähän nykyään saa vaikka mitä siemeniä :slight_smile: Muistin vaan heti sen kasvihuoneunelmia-puutarhurin joka sanoi siitä ananassalviasta että jos sitä ei ole kauppapuutarhassanne saatavilla niin pyytäkää puutarhaa tilaamaan itsellenne taimi.

Vaikka eihän sekään välttämättä tarkoittanut muuta kuin että yleensä ihmiset (Tanskassa?) ostavat yrttinsä ym. taimina eivätkä siemenistä kasvattele.

Me yritämme siemenkylvöä ja jos ei onnistuta, ollaan ainakin yritetty

Ananassalvian itävyys on 100% eli jokainen siemen on itänyt! Ja jotain salviaa se ainakin on, koska taimet on tismalleen samannäköisiä kuin toisenkin salvian taimet. Samaa mietiskelin tuon siemenhomman suhteen, mutta ainakin Tomskulla on aikaisemmin tätä kasvanut ja hän kertoi sen tehneen siemeniä. Eli ei ole sellainen kuin ranskalainen rakuuna joka ei edes tee siementä eikä sitä voi siis siemenestä lisätä. Ehkä siis lehdessä tarkoitettiin sitä ettei siemeniä saa Suomesta, koska niitä ei tosiaan saa, mutta mitä ei eBaystä löydy niin sitä ei tarvita =)

Täällä vielä jännitetään itämistä, perjantaina laitoin siemenet multaan.