Salvia (Maustesalvia, Rohtosalvia, Ryytisalvia), Salvia

Minä olen ollut maltillinen ja kylvän vasta tänään. fellow, oletko saanut postia?

Viherpeippo, sain, kiitos =)

Saithan minunkin kirjeen?

Juu, sain, kiitos myös sinulle Välke!

Ananassalviaa muutama siemen koekylvetty tänään puolipinnalle puolimultaan kokeeksi :smiley: Siis vähäsen sekoitin kylvöksen pintaa ja mullan tein lisäämällä kaktusmultaa kukkamultaan.

Unohtui tuo muovi päältä, pitääpä lisätä, sillä kippo on keittiön ikkunalla patterin yläpuolella.

Katso myös: "Kesäkukat - Salvia"

Koulitaanko salvian taimet yksi taimi per potti, vai jätetäänkö niitä useampi yhteen pottiin?  Ensikertalainen olen salvian siemenkasvattajana joten ei ole mitään tietoa millaiseksi puskaksi se kehittyy, ja montako taimea yhteen puskaan tarvitaan.

Mie olen koulinut yhden / purkki. Ryytisalviasta tuee aikaa myöden puuvartisen oloinen.

Kiitos :slight_smile: Miten kasvatuslämpötila, pitäisitkö taimia ennemmin viileässä (kasvivalon alla n. +17…+18 asteessa) vai tykkäisivätkö ennemmin kasvaa lämpimällä aurinkoisella ikkunalla?

Luulisin että kasvilampun alla hieman viileässä tulisi napakammat taimet.

Ekalla sivulla näkyy perennapenkissä kasvava vanhus, siinä on yksi taimi. Talvehtinut jo vaikka kuinka monta vuotta. Salviaa voi taimivaiheessa latvoa.

Hienoa, kiitos hyvistä ohjeista !

Ananassalvioiden koulimista suunnittelin eilen ja hipelöin niiden lehtiä. Kyllä niissä onkin tosi vahva ananaksen tuoksu! Niin että jos voi tuoksusta jotain päätellä, niin taitavat nuo olla ihan niitä mitä luvattiinkin olevan. Tosi hyvälle tuoksuvat =)

Minä otin varmanpäälle ja odotin, että kevät on vähän pidenmällä. Peititkö Fellow siemenet?

Minen onnistunut saamaan yhtään itämään, joka taitaa olla aika hyvä saavutus kun salviasta on kyse. Nyt tarttee sitten kytätä, jos kevään aikana olis jossain taimia myynnissä. :slight_smile:

Mä laitoin pari pävivää sitten itämään salviat

Salvian siemenet sai ihan ohkaisesti multaa päällensä. Rei’itetyn muovin alla itivät tosi nopeasti ja jokaisesta siemenestä tuli taimi eli 100 oli itävyysprosentti. Välke, tosi harmi ettei sulla yksikään itänyt, mikähän niille tuli? Kun aika monelta olen kuullut että ovat itäneet todella hyvin.

Arvaamattomia on siementen tiet? En tosiaan tiedä kun kaikkien taiteen sääntöjen mukaan toimin, mutta eihän tämä nyt ole niin vakavaa. Paremmalla onnella toisen kerran :slight_smile:

Innostuin kokeilemaan kylvölauttaa kaikille siemenille, joita suinkin vain pystyy sormin yksitellen käsittelemään. Lautalla kaikki salviat (siis ne mitä mulla on), ananas-, myski- ja tavallinen salvia itivät neljässä päivässä lähes 100%sesti - katsotaan nyt, mitä tykkäävät maahan muuttamisesta. Vielä näyttäisivät olevan elossa…

Kummallinen vuorokausirytmi tulee kun on kipeänä

muoks. kirjoitusvihreitä

Mikä on kylvölautta?

Piti tässä myös ruveta suunnittelemaan salvian kylvöä, koska veikkaan, ettei sentään toista talvea ole talvehtinut. Talvehti muuten siinä paikassa, johon vaan tungin niitä ylimääräisiä taimia, siinä ei ole mikään kasvi koskaan kasvanut, edes juolavehnä ei ole jaksanut kuin pari kortta tehdä, muutoin on saanut seinän vieri olla aivan tyhjänä. Varsinaisella yrttimaalla salvia ei selvinnyt. Mutta tähän ongelmapaikkaan siis nyt lisää salviaa. Mutta ei vielä, nyt pitää yrittää hillitä itseään. (Jos vaikka illalla vasta…)