Siis se on sellainen kelluva idätyslautta, luin siitä klorofyllin puolella, missä moidites kertoi asiasta - hän taasen oli oppinut sen Chilifoorumin Chilivaarilta, niin se tieto kiertää ;-)
Kyseessä on siis vedessä kelluva talouspaperiin kääritty styrox-idätyslautta. Otetaan kannellinen rasia (olen käyttänyt isoja irtokarkkilaatikoita), siihen väljästi mahtuva styrox-levy, talouspaperia ja vettä. Styrox kääritään talouspaperiin (pari-kolme arkkia levyn koosta riippuen), paperi kastellaan (ja ainakin mä olen oikonut siitä kuplat pois), ja laitetaan rasiaan veteen kellumaan. Siemenet lautalle, kansi kiinni ja lämpimään paikkaan. Mulla on patterin päällä, toiset vievät kylppärin lattialämmityksen huomaan tai uunin pankolle.
Kannattaa kurkkia tilannetta pari kertaa päivässä - ilma vaihtuu samalla - niin eivät homeet pääse niin helposti iskemään. Mulla itivät tosiaan vesimeloni, salviat ja jättisipuli neljässä päivässä, rohtosamettikukka kahdessa ja maximilianinauringonkukka kolmessa. Nyt on kahdeksan kippoa kurkittavana. =D Saa nähdä, mitä lauttailijat pitävät maahan muuttamisesta. Vielä näyttäisivät olevan elossa…
Aina oppii jotain uutta!
Kopioin tuon RedWhitePoppyn idätyslautta-viestin yltä ja liitin sen "Siemenet"-osioon talteen
Viherlandiassa oli myynnissä ananassalviaa, ostin potillisen
kadekadevihree
Komeat puskat on tulleet siemenkasvatetuista ananassalvioista, kertaalleen olen ne latvonut. Ja mikä tuoksu! Reilun viikon päästä juhlitaan mun luona veljen 50v. juhlia, ajattelin koristaa valkosuklaa-vadelmakakut orvokeilla ja ananassalvian lehdillä
Minun kasvatukseni ei valitettavasti onnistunut, taitaa olla kiinni olosuhteista. Noh, kävin sitten paikallisessa puutarhassa vouhkaamassa ananassalviasta . Toivottavasti ottavat valikoimiinsa.
Ostin pari ruukullista ananassalviaa muutama päivä sitten ja nyt tuli vihdoin mieleen googletella sen käyttömahdollisuuksia. Eilen hauduttelin siitä vähän teetä rooiboksen sekaan ja ihan hyvää oli. Siitä tulisi varmaan ihana kylmä hellepäivän jää"tee". Minusta lehdet tuntui aika karkeilta ja suurilta koristeiksi - toisaalta makuhan on pääasia.
Talvehtiminen vähän mietityttää kun pähkäilen että minne nämä ihanuudet nyt istutan. Jossain nettisivulla sanottiin ettei Suomessa talvehdi, mutta kannattaisikohan yrittää laventelin vieressä yrttipenkissä toista ja toinen sitten ruukussa kellariin…? (Kukaan ei takuulla suunnittele talvehdittamista tässä vaiheesssa kun kevät on kukkeimmillaan:-)
Suunnitteleehan! Tosin mulla on kyllä ihan ryytisalvia, mutta kuitenkin. Uudet olen kylvänyt, mutta vanhatkin ovat talvehtineet. Ne pitää kuitenkin kai uusia muutaman vuoden välein.
Kaikki ryytisalviat selvisivät tästäkin talvesta kaikkein huonoimmassa paikassa, joka tontilta löytyy: Pohjoistuulille alttiilla länsiseinällä, aivan räystään alla, kuivassa, pölyisessä saven ja soransekaisessa maassa, hiukan "rinteessä", eli seinän vieret ovat vajaan puolen metriä korkeammalla muuta pihaa. Tässä paikassa ei kasvanut luonnostaankaan juuri mitään. Ai niin, ja niiden tuulien takia siinä seinän vieressä oli vähemmän luntakin, vaikka vähän sitä kasautui havuihin, joita olin päälle laittanut. Kevättalvella piti kuitenkin tehdä lapiohommia.
Mulla oli salviaa kyllä sellaisessa multavassa joka perennan unelmasavimaassakin, mutta siitä se ei tykännyt talvella, vaikka kesän kasvoi komeasti.
Salvia glutinosa ei talvea kestänyt, ainakaan täällä kolmosvyöhykkeellä. Viime vuonna kylvämistäni siemenistä iti vain yksi, joka kyllä kasvoi lähes metrin pituiseksi mutta nyt siinä ei ole mitään elon merkkejä. Arvelinkin ettei se täällä pärjää, mutta tulipa sitten kokeiltua. Ehkä ykkösvyöhykkeellä olisi ollut paremmat mahdollisuudet.
Osto ananassalviallani on hurja kasvuvauhti. Kerkesin sitä jo saksimaankin, kun teki mieli kokeilla, että saisinko siitä äidilleni juurutettua pistokkaita. Näyttäisi onnistuneen hyvin, multaan tökättynä. Minä taidan kokeilla kellarissa talvettamista.
Sitruunamelissaa lähdin ostamaan, mutta mukaan tarttui myös yksi kirjavalehtinen salvia. Taidan ottaa siitä heti yhden latvan juurtumaan. Käyttötarkoitus on vielä vähän hämäränpeitossa, salvia ei ole koskaan kuulunut maustevalikoimiini.
Miten voi tehdä ruokaa ilman salviaa? Ihanimpia maustekasvia!
Olen pitänyt itseäni melko hyvänä kokkina, mutta näköjään puutteita löytyy. Pitää katsoa tarkemmin peiliin;-))
trekooli, suosittelen kyllä salvian kokeilemista. Possunlihaan mitä erinomaisin mauste. Salvia-voikastike ihan sellaisenaan pastakastikkeena… nam.
Yhtä huono minäkin. Troppia siitä teen, mutten tahdo ruokiin osata laittaa.
Kokeilen nyt ensin latvapistokasta juurrutta tricoloristani. Käsiin hierottuna ihana tuoksu. Voi-salviakastike kuulostaa myös kokeilemisen arvoiselta, kesällä pitäisikin syödä kaikkea sellaista, mitä omalta pihalta vaan saa kerättyä.
Broikunfileistä tulee ihanaa saltimboccaa: fileet reiluiksi pitkulaisiksi paloiksi, muutama salvianlehti päälle ja loppukietaisu pekonilla tai ilmakuivatulla kinkulla. Kääryleet paistetaan pannulla ja tarjoillaan esim. herkkutattirisoton kanssa. Ihan suosikiruokiani!
Löysin vihdoinkin ananassalvian. Laitoin oikein isoon ruukkuun ananas-salvian, kirjavalehtisen salvian, 2 tavallista laventelia, sahalaitaisen laventelin ja vaaleanpunaisen marketan. Ohi en voi kulkea hipelöimättä ja nuuskimatta.
Tuota saltimboccaa täytyy kokeilla siitä kirjavasta salviasta.
Kirjavalehtinen salvia, tarkempi nimi ei jäänyt mieleen.