Salvia (Maustesalvia, Rohtosalvia, Ryytisalvia), Salvia

Salviani on kasvanut oikein mukavasti, Emolle kiitos siemenistä :slight_smile: Kuinka salvia soveltuu kuivattavaksi? Nyt voisi jo nipistellä lehtiä pikkuhiljaa käyttöön, mutta kun en sitä osaa käyttää… Kuivaisin siis vastaisen opettelun varalle mikäli se kuivattavaksi käy.

Nuu, minä olen pakastanut salviani yrttinyyttiin muiden yrttien kanssa. Kerta-annoksina tosi näppärä käyttää mihin vaan ruokaan.

Varmaan salviaa voi kuivatakin? Uunissa (max 50 astetta) pieneksi pilkottuna varmaan nopeimmin. Jotkut kuivattavat pienissä nipuissa roikottamalla.

eltsu, annahan tukiopetusta meille jotka emme vielä hallitse salvian käyttöä mausteena ruuasssa. Minulla olisi Persilja, ruohosipuli, basilika, lipstikka, sitruunamelissa, yrtti-iiso ja saksankirveli yrtteinä tällä hetkellä tarjolla. Mitkä niistä menee salvian kanssa hyvin yhteen? Jaahan tietoasi niin menen tästä pussittamaan salviaa kavereineen pakkaseen :slight_smile:

Jos se säilyttää makunsa kuivattunakin niin laitan saunaan nipussa roikkuen myös kuivamaan. Sillä tyylillä kuivasin viime vuonna kaikki yrttini - tosin silloin meillä ei saunaa käytetty muuhun kuin kuivaamiseen. Nyt kun mieheni on kotona niin saattaa tulla saunan käytöstä yrttikuivatuspaikkana sanomista :slight_smile:

Vai tukiopetusta… yhden vuoden kokemuksella :slight_smile:

No joo, salvia on loistava mauste ruokiin poistamaan ei-tovottua rasvan makua. Esim. jauhelihasoppa, kasviskeitot, kastikkeet. Eikä se ole niin voimakas mauste, kuten jotkut puhuvat, ainakaan minusta. Kolmen litran lihasoppaan laitoin pieniksi silputtua tuoretta salviaa 5-10 lehteä.

Minä tein kerta-annoksina folionyyttejä, joissa oli salviaa, persiljaa, basilikaa, rosmariinia, lipstikkaa ja timjamia. Lipstikka- ja rosmariini-seoksia oli kahta sorttia, +rosmariini tai +lipstikka (siis enemmän ko yrttejä) koska ne ovat niin voimakkaita makuja, eikä niitä välttämättä halua korostaa joka ruoassa. Yrttejä per nyytti oli kasaan puristettuna ehkä teelusikallinen ja se riitti aina 4 hengen ruokiin hyvin. Isompiin satseihin tietysi 2 nyyttiä, tai ne oli helppo myös katkaista, kun nyytit olivat littanoita (noin 2 cm x 4 cm ja paksuus kai max 5 mm).

Nyytit laitoin muovirasiaan, jossa oli tarralappu päällä. Tarrassa luki nyyttien sisältämät yrtit ja selitys + merkinnöille. Rasiasta oli näppärä ottaa nyytti tai pari kerrallaan. Ja jos nyytin puolitti, toinen puoli äkkiä takaisin rasiaan, ettei sula.

Ruohosipuli sopinee sekaan loistavasti, ja runsaasti, meillä sitä ei ollut, sillä puolet perheestä ei syö sipulia… Minä kuivatin ruohosipulin 2-3 mm pätkinä, uunissa kuivuivat nopeasti.

Sitruunamelissa, yrtti-iiso ja saksankirveli ovat vasta kasvatuksessa, niitä en ole kokeillut. Saksankirvelin maukkaita siemeniä (siemenkotia? aniksenmakuisia) maistoin mai-leen luona, aika namia. Nitä voisin laittaa kasvisruokiin (wok-tyyppisiin) ja jauhelihan sekaan (varovasti aluksi).

No en tiedä oliko tästä mitään apua, mutta toivottavasti :smiley:

Tottakai apua on! Luulen että nyt ihan ensimmäiseksi kokeilen jauheliharuuan maustamista salvialla. Annoit aika hyvän määrä-suosituksen tuossa ihan alussa. Maistan ja sitten tiedän paremmin jatkossa. Aatella, en ole ikinä tätäkään yrttiä vielä kokeillut!

Nuu, viime vuonna minullakin ensimmäistä kertaa ja ihan täysillä ihastuin! Etten vain olis täältä pentistä saanut innostusta ja myös siemeniä :wink:

Kaikki tiet vievät penttiin :slight_smile:

Salvia on mahdottoman hyvä mauste! Ranskalaisen rakuunan kanssa yksi mun suosikki. Nyt kun yrtit on parhaimmillaan niin kokeilkaahan yrttivoita, sopii hienosti uusien perunoidenkin seuraksi. Pohjaksi aitoa ja oikeaa voita, maun mukaan pieneksi silputtua (ei puristettua) valkosipulia, silppuna sileälehtistä persiljaa, ruohosipulia, ransk. rakuunaa, salviaa, rosmariinia. Muitakin yrttejä sopii sekaan laittaa, ihan oman maun mukaan.

Salvista ja voista tulee myös hyvä “kastike” uusille perunoille: voita sulatetaan kattilassa tarvittava määrä, sekaan salvian lehtiä tarvittava määrä, annetaan hetken kiehahtaa, pottuja seuraksi ja ääntä kohti! Ja juhannusherkkuperunoiksi vain ja ainoastaan Siikliä =)

Salvia on ihan hyvä kasvi, mutta mausteeksi en sitä käytä. Ei ole minun makuuni.

Pakkohan tuota on tänä kesänä opetella käyttämään muutenkin kun troppina. Emo? taisi suositella, että yksi salvian lehti porsaanlihakääryleen sisään on herkkua.

Minä käytän usein salviaa possun kanssa, broileriinkin sopii, varsinkin jos on pekonia seurana.
Onko kukaan kokeillut värjätä hiuksia tummemmaksi salvialla? Siihen taitaa kyllä mennä enemmän salviaa, kuin mulla on asiaan uhrata.

Yllättävän kestävä yrtti se on, mulla talvehti kasvihuoneessa vuosia sininen ja valkoinen puska, ilman suojia. Viime talven jälkeen vain toinen nousi. Koristeena se on lähinnä mullakin vain ollut.

pipu: “yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä” sanoo sananlaskukin. Siis ei kaikkien tarvitse pitää salviasta :slight_smile:

Mutta, jos sitä ei vielä tunne tuoreyrttinä, suosittelen kokeilemaan!

Eilisessä puutarhaohjelmassa laittoi salviaa kurpitsakeiton sekaan kiehumaan ja lopusksi paistoi öljyssa pieninä suikaleina rapeiksi keiton pinnalle. Vaikutti herkulliselta.

Salvia on erittäin hieno mauste, ehdoton lihan kanssa. Minä kuitenkin käytän yhtä päämausteista aina kerrallaan, en kovin sekoittele makuja. ruohosipuli, tilli tai persilja käy lisänä kaikkien kanssa. Tänä kesänä on mausteena rakuuna, laitan sitä eri ruokiin ja mihin se sopii parhaiten, siinä rupean sitä käyttämään. Näin olen kokeillut timjamit, korianderit, salvian, rosmariinin, basilikan ym.

välkkeeltä olen saanut tämän Salvia sclarea turkestanica alba ‘‘Mojiton’’, joka tässä aloittelee kukintaa. Kaksi näitä minulla enää on, kolmas heitti talven aikana veivinsä. Kahdestakin toinen on pienehkö piiperö, mutta tämä on komeankokoinen, ainakin 40-senttinen kasvi.

Lisätietoa:  Salvia  (terveydenhoitouutiset artikkeli):

Salvioita tunnetaan noin 900 lajia eri puolilta maapalloa. Salviat ovat 1-, 2- tai monivuotisia ainavihantia pensaita tai puolipensaita. Salvia officinalis eli rohtosalvia (ryytisalvia) on vanha lääkeyrtti. Rohtosalvia on kaksi- tai useampivuotinen puutuvavartinen puolipensas. Hyötykäytössä olevia salvioita on myös monia lajeja ja lajikkeita. Usein käytettyjä ovat Salvia officinalis (alalaji major ja alalaji minor), dalmatialainen salvia ja Salvia lavandulifolia eli espanjalainen salvia. Muita usein käytettyjä lajeja ovat Salvia sclarea, muskatellisalvia ja Salvia fruticosa (syn. S. triloba) eli kreikkalainen salvia.

Hei, miksi minun Salvia sclareani on täällä mausteissa ja yrteissä? Tää on ymmärtääkseni ihan koristekasvisalvia, vai eikö?

Tuon artikkelin mukaan (linkki yllä) se kuuluu yhteen noista hyötykäytössä olevista (muskatellisalvia). Jos olen ihan hakuteillä ja tulkinnut asiaa väärin niin sitten täytyy kohdella sitä perennana. Tämä otsake kuitenkin on laaja käsittäen kaikki Salviat joita käytetään mausteena, yrttinä, rohtona tms vast.

Olen Intopiin kanssa samoilla linjoilla. Myskisalviaa voi hyötykäyttää, mutta ei ymmärtääkseni kuitenkaan yrttinä. Eihän väriminttuakaan lasketa yrtiksi, vaikka sitäkin voi jopa syödä.