Hmm. näitä tällaisia tuloksia löytää kuukkelihakuni:
- Salvia sclarea, clary, or clary sage, is a biennial or short-lived herbaceous perennial in the genus Salvia.
- aromatic herb of southern Europe
- Salvia sclarea, also known as clary sage, is a biennial herb native to Europe and parts of Asia
- Salvia sclarea L. belongs to family Lamiaceae, commonly used for medicinal purposes. …
Kopioin vain muutaman tekstin tuohon ylle googlehaun tuloksista. Noiden perusteella en kyllä perennoihin osaisi laittaa. Tosin monta kasvia voi oman lähtökohtansa mukaan ajatella eri paikkoihin kuuluvaksi, sehän on tosiasia. Esimerkiksi vaikkapa ampiaisyrtti - yrtti on ja yrteissä on vaikka nähtävästi perennana kasvatetaan. En mitenkään ryppyotsaisesti ole tätä tänne yrtteihin laittamassa jos se ehdottomasti on vain perennakäytössä. Mutta onko se?
Hae suomeksi myskisalvia.
Kyllä taidan pysyä aiemmassa tulkinnassani Anitan ehdottaman suomenkielisen haunkin perusteella. Paljon aikaa tälle on mennyt, mutta esimerkiksi tämän linkin takaa ehkä helpoimmin selitettynä löytyy:
"Jokaiselle yrtille löytyy paikka yrttipallosta. Saman suvun lajit saattavat kuulua eri perheisiin. Salvia kuuluu aromaattisten tuoksujen perheeseen ja myskisalvia yrttimäisten aromien ryhmään.Laventelit kuuluvat yrttimäisten aromien joukkoon."
5. Yrttimäisten aromien laajaan ryhmään kuuluu monia aromiltaan ainutlaatuisia yrttejä, kuten laventeli (1), rosmariini (2) ja mäkimeirami (3). Niiden makua ja tuoksua on vaikea kuvata muulla kuin kasvin nimellä. Lisäksi perheessä on timjami (4), kesäkynteli, myskisalvia, kreikanmeirami (5), maustemeirami, myrtti, laakerinlehti ja korianterin siemenet (6), tuoksuruuta ja veripeippi eli perilla. Näistä timjamin ja laakerinlehden voi sijoittaa lisäksi lääkemäiseen tuoksuryhmään."
Jos tuo Suomelan artikkeli osoittautuu paikkansapitämättömäksi tiedoiltaan niin mikä minä olen vastaan väittämään
Intopii, kiva juttu, että sait tuon myskisalvian talvehtimaan ja kukkimaankin. Minulla mokomat kuolivat kaikki talven aikana. Nyt sain Piiviltä muutaman pienen myskisalvian alun, joilla meinaan kokeilla uudemman kerran.
välke, olen itsekin tosi iloinen. Minusta se on kukkiessaan - näköjään - aika näyttävä! On vaan vähän huonossa paikassa, ei kunnolla pääse esille. Siirtäminen vain pelottaa, entäs jos se suuttuu
Edelleen olen muuten sitä mieltä, että muskatellisalvia, mahdollisesta satunnaisesta hyötykäytöstään huolimatta, kuuluu koristekasvien puolelle eikä tähän Mausteet ja yrtit -otsikkoon. Vaan se olenkin vain minä (ja anita)…
Osaiskos kukaan auttaa, sain taimivaihdossa myskisalvian jonka lapussa lukee lisäksi ‘euphorbia’. Google ei osaa auttaa minua lainkaan.
Onko nyt tuo lisänimi kuitenkin väärä vai onko tuollainen olemassa?
VKN ei tunne tuota sanaa myskisalvian yhteydessä. Salvia sclarea on tuo myskisalvia latinaksi.
R&T,se on mun kylvöksistä.Emo:n antamista siemenistä.
Siinä saamani siemenpussin päällä luki MyskisalviaEuphorbia
,niin sit se päätyi minun taimilappuihinkin.Muistelisin että itsekkin koitin sitä kuukkeloida,mutten löytänyt…
Tietty voi olla mun moka,että josko joku kirjain olis väärin siinä lajikenimessä tai jotain…
Mulla alkaa kohta ne samat kukkimaan,jee
Kyseessä on Rara växteriltä hankittu siemen MUSKATELLSALVIA ‘Euphoria’
Salvia sclarea. Eli pieni kirotusvire. Löytyy kuva Raran sivuilta kun laittaa hakusanan muskatellsalvia.
Juu Lissu, sun kylvöjä(tunnistin sinisestä maalarinteipistä)
Emo, kiitos. En hoksannut epäillä kirjainvirheitä, kun euphorbia sanan on kuitenkin myös oikea sana.
Loistavaa tämäkin asia taas selvisi.
Sattuipa älyttömän hyvä tuuri, avasin koneen ja etusivulta pongahti silmiini tuo Salvia sclarea. Juuri se kasvi, jota olen koko kesän pähkäillyt (tuli taimivaihdosta ja olin kirjoittanut lappuun S.scalare. Eipä löytynyt netistä sillä hakusanalla, ei ihme :))
Kuului sitten maustekasveihin tai koristekasveihin, Salvia sclarea ‘Mojito’ kukkii näin.
Ja vielä yksityiskohta (on minusta aivan mahtavan hieno!)
Muoks: voi ruttana noita tuplana tulevia merkkejä!
Hauskan näköinen
Nimikin on hassu, antaisin sen ennemmin jollekin mintulle kun mintusta tehään tuon nimistä drinkkiä jäämurskaan…
R&T, samaa minäkin olen miettint, miksi on mojito. Ehkä kukan värin perusteella, on vaaleanvihreää ja valkoista, tulisiko siitä vaaleanvihreä drinkki mieleen…=)
Googlasin mojiton, siis sen drinkin kuvia, ja nehän oli melkein kuin tuo kukka
No eikös vain olekin!
Salviaa en ole maistanut - enkä maista, koristekasvi kun on - mutta drinkki on kyllä yhtä mainio juotuna kuin tuo kukka katseltuna.
Talvehtiiko kirjavalehtinen salvia maassa, vai kannattako ottaa purkkiin ja autotalliin? Olikos ananassalvia 1-vuotinen?
Samaa kyselen kuin Viippu. Meniskös kirjava talven yli sisällä, noin 18 asteessa? Pakkaset se on kestänyt hyvin mut maassa talvehtiminen on itselle iso ? kun tietoa ei oo ollenkaan.
Helmikuussa ostamani tavallinen salvia ei selvinnyt huoneenlämmössä kevääseen. Taisi olla silti vika hoidossa .
Seuraavanlainen ohje tuli kirjoitettua ylös "Pellolta pataan" -ohjelmasta:
Ota latvapistokkaat puuvartisista yrteistä (Salvia, timjami, rakuuna, iisoppi, laventeli) elo-syyskuussa, ja istuta ne ulos seuraavana keväänä.
Leikkaa n. 15 cm pituinen latvaosa terävällä veitsellä. Laita muovipussiin ja vie heti juurtumaan. Käytä multaa jossa on puolet hiekkaa. Täytä ruukku, ravista, älä tiivistä. Poista pistokkaasta lehdet mullan alle tulevasta osasta, leikkaa vielä oksa terävällä veitsellä siistiksi. Paina tyvi multaan. Kastele jotta multa kostuu. Ota muovipussi ja laita se ruukun päälle jotta kosteus ei karkaa. Sulje pussi kuminauhalla. Kun kosteus haihtuu se törmää pussiin ja laskeutuu takaisin. Juurten kasvu alkaa. Alhaalta tuleva lämpö auttaa juurtumista, joten ruukulle on hyvä paikka vaikkapa tasolla jonka alla on lämpöpatteri. Ei auringonpaisteeseen. Pistokas juurtuu n. 1 kk:n ajassa.