Joo siis Viippu toi on se ikuisuushomma
No jospa yritän olla hoitamatta tota kirjavaa hengiltä taikka jättää sitä heitteille ni ollaan keväällä viisaampia
Nuu, kiitokset Otan siis parit pistokkaat ja yritän tota emokasvia myös viedä talven yli.
Tavallinen salvia talvehtii yleensä ulkona hyvin, kirjavat on aina vähän arempia. Viime talvi vei tavallisetkin ulkoa ja kasvarista.
Yrittäisin tuota pistokasjuttua sisällä.
Kastelut on noissa vähän hankalia.
Katso myös Perennat: Salvia sekä Kesäkukat: Salvia
Mielenkiinnolla odotan ovatko viimevuotiset salviakasvatukseni talvehtineet, lunta ainakin on niiden päällä suojana puolen metrin verran. Siemeniä oli jäljellä vielä 5 kappaletta (emolta viime keväänä saatuja, kiitos vielä) ja laitoin ne varmuudeksi multiin jokin aika sitten. Kaikki itivät, koulin äsken omiin potteihinsa. Ei tarvitse ensi kesänä olla ilman salviaa
Iso emosalvia talvehtinut monta vuotta kohtuullisesti; kesän alkaessa se on aika raasku ruoto, mutta vihertyy taas puskaksi kesän aikana. Ja eipä hätää, jos sattuisi kuolla kupsaamaan; itsekylväytyneitä taimia on kuin nurmimattoa metrin säteellä äiteestä. Siis melkein rikkaruoho-osastoa.
Paikka on kuiva, aurinkoinen rinne. Talvehtimisessa suurin ongelma on siinä kevätahava.
Ulkona nuo talvehtivat hyvin, mutta kasvarissa ei tällaisina pakkastalvina. Lumisuoja puuttuu.
Minulla on viimevuotinen yrttisalvia ollut talven ikkunalla. Otin siitä pari viikkoa sitten latvapistokkaat ja laitoin ne vesilasiin. Nyt ovat tehneet juuria ja laitan ne pian multaan.
Ananas-ja sitruunasalvian siemeniä pitäis saada jostain, mutta mistä?
Kiitos Nuu tiedoista kylvöt ketjussa, jos joku näkee noita ananas-ja sitruunasalviaa taimena tai siemenpusseja niin ilmoitakaa mulle!
Salviaa on jo monta sorttia, mutta nälkä kasvaa syödessä! Tosin en tiedä mitkä ovat selvinneet tällaisesta talvesta, voi olla joutuu uusimaan montaa lajia tänä keväänä. Myös kukista moni ei ehkä ole selvinnyt.
Huhhuh. Saimpahan Ananassalvian itämään, olin jo valmistautunut pettymään… no 10 päivää siinä meni. Mutta olen sen verran kärsimätön Toivottavasti en nyt sitten onnistu tappamaan sitä. Olisiko kenelläkään vinkkejä?
Antennata, mistä löysit siemeniä? Eiköhän sen kanssa toimita kuten tavallisenkin ryytisalvian kanssa.
Tilasin ebay:sta, kun ei tullut postikulujakaan.
Ahaa… no tämä on ihka ensimmäinen salviani ikinä
Kasvata valoisassa paikassa. Kastele ja anna kasvaa, ja kun on vähän jo pituutta ja lehtiä niin pätkäise latva jolloin se haarautuu alempien jäljelle jääneiden lehtien haaroista
Tämän ketjun lukeminen varmaan kannattaa
Oukidouki. Kiitoksia avusta
Kirjava salvia selviytyi talvesta autotallissa. Vaihdoin mullan ja otin sen ulos pohjoisterassille. Toivottavasti pakkanen ei sitä vie, mutta sisällä ei ole tilaa. Paitsi taidan napata pari pistokasta siitä sisätiloihin, vesilasi kattoon roikkumaan tai jotain. Mulla on kasveja jo vessassakin…
P-genissa oli myynnissä ananassalviaa! En oo missään ennen nähny myytävän. Sielloli tavallista ja sit semmosta vaaleeta, en nyt muista mitä siinä luki. Ihana tuoksu!
Viheupeukaloilla Valkealassa oli myös viime vuonna myynnissä ihan hyvän kokoisia ananassalvioita. En ole nyt käynyt tänä vuonna joten en tiedä onko nytkin.
Pelastin viime vuonna loppukesästä lähimetsästä puolirankun kasvin, joka on ilmeisesti salvia. Joku naapuri oli kyllästynyt sen ulkonäköön ja heittänyt pois. Juuripaakku oli ehjä, joten lykkäsin sen maahan tietämättä silloin, mikä kasvi on kyseessä ja selviääkö talven yli. Hienosti on lähtenyt kasvamaan ja täältä päättelin, että salvian se olla pitää. Toisen roska on toisen aarre!
Täälläpä olikin maustesalvialle oma lokero. Laitan siis kuvan taimestani, hieman kuivuuden kurjistama. Kasvupaikka potagerissä/hiekkalaatikossa suht reunassa läpäisevässä hiekansekaisessa mullassa ja puolivarjossa. Tässä pitäisi talvehtia.
Ensimmäiset neljä Ananassalvian siementä kerätty tänään. Ja lisää on tulossa, saa nähdä kuinka paljon kun kasvi kukkii oikein komeasti. Käsin vähän olen koittanut pölyttää, mutta nämä ensimmäiset siemenet taitavat olla ötököiden ansiota.