Samettikukka, Tagetes

Tänään sitten kylvin samettikukat, kaksi mustaa laatikollista.

Nytkös ne saa jo laittaa tulemaan? Minä haparoin täällä vasta suunnittelu asteella...jospa minäkin niitä siemeniä sitten haen ja laitan multiin:)

Kylvin vähän vajaa viikko sitten kääpiösamettikukkaa. Se näyttää aivan ihmeelliseltä. oho Hirveä määrä pitkiä hentoisia höytyvätyylisiä taimia. Ei kai niiden tämän näköisiä kuulu olla?

Oho, tulipa huono kuva

Todella näyttää oudolta. Ovatko saanet tarpeeksi valoa? Ellei,niin silloin saattavat venähtää noin.

Eteläikkunalla ovat. Pitänee varmaan tehdä uusintakylvö.

Olen kylvänyt kääpiösamettikukat vasta huhtikuun lopulla ja koulinut siinä vaiheessa, kun sirkkalehtien välistä alkaa näkyä seuraavaa lehtiparia. Noinkin myöhään kylvettyinä ne on ehtineet tehdä ensimmäiset kukkanuppunsa ennen kuin ovat päässeet ulos, koska ei ainakaan täällä keskisessä Suomessa uskalla arkoja kasveja ulos istuttaa ennen kesäkuun alkua, mieluusti odotan 10.6. saakka, ellei sääennuste jotain erikoisia lämpöaaltoja lupaa. 

Kiitos, vesipeto. Helpottaa tilannetta. Näitä kohta koulittavia kun on jo ihan tarpeeksi. Kauhulla ajattelen, mitä mies sanoo, kun tulee ensi viikon lopulla matkalta ja meillä on joka nurkka täynnä pikkuruisia taimia. kukkanen Tai ehken vielä kouli kaikkia, ennen kuin olen saanut viimeisetkin kylvettyä. silmän isku

Kylvin kolmenlaista samettikukkaa tässä maanantaina ja nyt niissä on jo komeat alut. Olen pulassa niiden kanssa, jos tulee pitkä kylmä jakso keväällä. Ajattelin laittaa taimet maahan mahdollisimman aikaisin harson alle. Paikka etupihalla on lämmin ja aurinkoinen. Oli todella yllätys, että lähtivät kasvamaan näin pian.

Sam.kukat melkein koulintavaiheessa, hyvässä vauhdissa tuntuvat olevan ja hyviä tanakoita alkuja on tulossa n.parisataa tainta. Isot vanillat ja kääpiöt koulittu tänään ja toissapäivänä laitoin uuden satsin. Tolkunkin kukat koulin ehkä parin päivän päästä.

Täytyy vaan ihmetellä samettikukan nopeutta, lauantaina iltapäivällä kylvin siemenet ja nyt näkyy ensimmäinen niska maanpäällä. Siis alle kaks vuorokautta. Miulla vähän lipsuu käsistä nää kylvöt, 15:sta erilaista samettikukkaa kylvin. Laitoinpa reilusti seimeniä, kun osa oli omista kukista kerättyjä, niin itävyydestähän ei voi tietääkieli ulkoa.

Samettikukat ovat koulintaa vailla.

Heh, minulla oli samannäköinen laatikko viime viikolla työn alla. Oli tosi nopeaa toimintaa, vajaan viikon päästä kylvöstä harvensin siitä kiireisimmät ja nyt sitten viime viikolla loput. 

Hih,nyt selvisi, mitä minun kylvöissäni on se yksi nimetön rivi! Samettikukkaa, tietenkin, sellaista kermanvaaleaa. 

Ne minun kääpiösamettikukan "höytyvät" päättivät näyttää minulle, että kyllä meistäkin kukkia vielä tulee. Olin kastellut niitä vähän niin ja näin, kun viitsin, ja ne otti ja muuttui ihan oikean näköisiksi pikku taimiksi. Hentojahan ne tietysti on, mutta pituutta ne eivät kasvattaneet, vaan oikein sirot kasvulehdet. Äsken kävin koulimassa ne ja kun vain parhaat otin, tuli niitä 36 kpl. Eipä uskoisi, kun katsoo tuota 28.3 (?) otettua kuvaa.

Mulla on tapa kylvää sammarit suoraan purkkin, ei tarvii koulia.
Vaikka taitaisivat kyllä nopeammin kasvaa, kun koulisi.

Pitänee pikkuhiljaa aloitella samettikukkien kouliminen. Saattaa vierähtää useempi ilta siin touhussa. Kuten aiemmin kerroin kylvin 15 laatua ja varoiks reilusti (jos eivät vaik idä). Nyt on noin 800 kukan alkua koulimista oottamassa. Voishan noista tietenkin heittää pienimmät pois, mutta kun ei luonto anna periksi. Tyttö sanoi tänään kun koulin tomaatteja ja oli yksi rääpäle, jonka meinasin heittää pois, että miks aina pienempiä sorretaan. Niin sekin tomaatti jäi kasvamaan. Oon kyllä jo valmiks kysyny koteja sammareille ja onneks jo monta löytänytkin.

Kyllä tulee olemaan jänösen pihassa ensi kesänä paljon samettista kukkaa.  Itse kylvin kahta  sorttia samettikukkaa, ja itivät vuorokaudessa ja ihan liikaa on tulossa taimia. Kylvin ne keskiviikkona.

Voin vain kuvitella 800 taimipurkkia samettikukan taimia keittiön ikkunalla. Täytyy olla ainakin iso ikkuna :P Ens viikolla ajattelin omat sammarini istutella. Ovat ryökäleet niin äkäsen hajusia että mahdollisimman pitkään täytyy kasvatusta venyttää. Toivottavasti tänäkin keväänä päästään toukokuun alusta ulkokasvatukseen lämmitetyssä kasvarikaapissa.

Minä onnistuin saamaan peräti yhden(!) samettikukan taimen!

Eka kylvön tuhosi harsosääsken toukat, toisesta en tiedä mikä tuli mut vain yksi alku on purkissa... Vieläköhän kolmannen kerran kokeilis, kyllä kait ne vielä ehtisi tälle kesälle?

Hyvin ehtii. Kylvin viime keväänä huhti-toukokuun vaihteessa, taimet oli tietysti vähän pieniä ulos istutettaessa, mutta kukkivat jo kiivaasti kesäkuun puolessa välissä.