Kylvin tänään. Isoa oranssia ja pientä kirkkaan keltaista.
Viime vuonna tällaisia, nyt lajike Nana del Sol jo sirkkalehtiasteella. Yksinkertaista isosamettikukka Vanillaa kylvän vielä.
Liisukka, Onpa ihkuja!Mie laitoin kans vanilja-isosamettikukkaa kasvamaan ekaa kertaa(odotan jännityksellä kukintaa) ja 3 erilaista pientä sammarimallia.Mut ei ne noin upeita kyllä oo!Laitahan kukkaista kuvia kesällä, jos pystyt!
Höh, yksinkertainen oon ite!
Piti kirjoittamani että kerrottuja isosamettikukkia... Ei kai niitä isosamettikukkia muunlaisia olekaan.
Miun piti käydä oikein katsomassa, mitä niin ihkuja on ja totta haastatte, ihkuja olivat:)
voi ei ihkuja ovat , totta pakisette! niin ihkun erikoiset ja erilaiset jotta melkein noita olisi jostain saatava!
Ostin Viherlandiasta pussillisen yksinkertaisen pikkusamettikukan siemeniä siinä uskossa, että ne voi kylvää suoraan avomaalle. Tätä palstaa lukiessa on tyly totuus alkanut valjeta: tarvitsevat varmaankin sitten esikasvatuksen! No, kaipa tässä vielä ennättää. En vain ole järin innostunut tuosta taimikasvatuksesta sisätiloissa...
La Bamba vielä unohtu kylvettyjen sammarien listalta.
Älä heitä, Rusokki vielä kirvestäsi kaivoon! Äitini, joka asuu Oulussa kylvää aina samettiruusut suoraan maahan. Kyse on vaan siitä miten aikaisin alkavat kukkimaan. Äitini ottaa vielä siemenetkin talteen ja kylvää ne taasen seuraavana keväänä, joten kyllä ehtii hyvin .
Minä kylvin eilen . Tässä muistelua viime kesältä:
Isosamettikukka vanillasta keräsin viime syksynä siemeniä ja niitä aion laittaa itämään jahka pääsen tästä pähkäämis-jahkaamisjaksostani eroon.
Eikös ne ole niitä F1 juttuja nämä isot vanillat, joten lopputuloksesta ei tiedä kukaan? Vai onko peräti niin, että F1:set ovat jonkin sortin muuleja - siemenet eivät idä tms.?
Minulla on ollut sama kohtalo samettikukkien kans kuin MarjaBee:llä, kolmet siemenet olen nyt kylvänyt eikä yhtään tainta ole vielä näkynyt. Vieläköhän yrittäisin ?
Olen opetellut valkkaamaan kylvämäni siemenet.
Kokeilen varovasti siemenen tupsupäästä kiinni pitäen, onko siemenosa (eli se tummempi siellä toisessa päässä) kova ja jäykkä vaiko tyhjä siemen, jolloin se on lötkö ja taipuu kuin heinä.
Kaikki lötköt hylkään ja vain jäykkäsiemeniset tökkään tupsupäästä kiinni pitäen aina yhden ruukkuunsa niin, että tupsunpää juuri näkyy.
Eikä juurikaan tyhjiä ruukkuja tule.
Todennäköisesti itämättömät on olleet "silmänlumetta" -tyhjiä siemenkuoria.
Vanillasta niitä tuli viime syksynä suurin osa.
Liisukka, sattuisiko olemaan yhtään siementä jäljellä. Vaihtosiemenistä kaksi iti (ovat kyllä virkeitä ja tanakoita). Etsin eilen kaupasta niitä vaaleita isoja, mutta olivat kuulemma loppuneen aika keulilla (myyjän sanoin).
Jos juuri tuota Vanillaa tarkoitat, niin pitääpä "perkailla" niitä illalla.
Otin viime syksynä ensimmäisen kerran talteen siemenet samettikukastani ja kylvin ne ronskillä kädellä laatikoihin. Itivät 2 päivässä itävyys oli varmaankin 150 % ! Riittäähän sitte annettavaksi naapureillekin... Taimet ovat nyt noin parin sentin pituisia. Missä vaiheessa ne pitää koulia ?
Kiitos Törnrosa kannustuksesta! Pussissakin lukee, että voi kylvää suoraan avomaalle. Tietysti kukinta sitten viivästyy. Esikasvatusta vaativia yritän välttää, koska mieheni allergian tähden ei voi pitää sisätiloissa mitään mullassa kasvavaa. Ostamistani siemenistä pitäisi tulla juuri tuollaisia kuin Merlinin kuvassa, tosi sieviä minusta! Mutta voihan se olla, että saunaneteiseen saattaapi kuun lopulla ilmestyä joitakin purkkeja...
Ensimmäistä kertaa taimia kasvattavana olen nyt oppinut, että kannattaa koulia mahdollisimman pienenä. Muuten ei ruukkujen korkeus riitä, kun kukat kasvattaa pitkiä juuria, jotka pitäisi koulia suorana uuteen purkkiin. Täällä on Kurpitsan tekemät todella hyvät koulintaohjeet Kesäkukat-lisääminen palstalla. Kurkkaa sieltä.
Meinasi jo ahistus iskeä kun luin kylvöjuttujanne, onneksi törnrosa palautti asiat järjestykseen, kiitos siitä! Sain kälyltäni "vanhanaikaisen" samettikukan siemeniä, hän riipi niitä syksyllä suoraan puskista. Sanoi laittavansa ne aina keväällä lumien sulettua maahan ja uudet kukat nousevat takuuvarmasti. En itsekään rakasta esikasvatettavia , ei kylläkään minkään lääketieteellisen syyn vuoksi,ihan vaan laiskuuttani, ja siksi ajattelin kylvää samettikukan siemenet toukokuun alussa suoraan ulkopenkkiin mökilleni Villa Sukkaan. Saapas nähdä kuinka ämmän käy!
Tähän mennessä sanoisin sammarista näin: pahuksen helppo kasvatettava. Sopii ensikertalaiselle esikasvatukseen, antaa loistavasti itsevarmuuden tunnetta.
Mutta kertokaas viisaammat: pitääkö niitä latvoa?