Samettikukka, Tagetes

Äitini laittoi aina istutuskoloon ensin kanankakkaa, sitten vähän multaa ja sen jälkeen taimen. Kasvoivat ihan mahdottomiksi palloiksi kukinnot, niitä kävivät lähialueen tädit ihastelemassa.

Heti kun ensimmäinen kukkanuppu tulee nappasen sen pois ja sitä mukaa aina kaikki nuput pois, ainakin kesäkuulle asti olen niin tehnyt. Siitä alkavat haaroittumaan ja ovat sitten rehevän näköisiä. Tämäkin oppi on iesteriltä.

No, nyt se ensimmäinen kukkanuppu sitten on tullut. Pois vaan julmasti. (on Tolkulta saamiani siemeniä)

Pirkko-Martta, minkä kokoisia taimesi nyt ovat kun jo nuppua työntää? Minun on kyllä niin pieniä ja muutenkin ruikkuja kuin heinänvarret ettei niistä taida mitään tullasurullinen. Loput siemenet kyllä säästelen suoraan ulos laitettavaksi.

Pirjoh, ei näistäkään tarvitse vielä nuppuja poistella...

Minun taimet on puolet noista, vahvuudeltaan ja lehtien kooltaannaurua mutta periksi ei anneta! Kai meillä vielä on toivoa kukista tälle kesällekieli ulkoa

Tässä kuva nupusta. Kasvi ei ole kovin iso, mutta nupun jo lykkäsi, en ole lannoittanut yhtään vielä. Kaikki nuput nypin siis pois, olikohan noin kymmenessä kasvissa. Täytynee aloittaa pikkuhiljalleen lannoitus. Riittäneeköhän kerran viikossa?

Tuohon minä en osaa vastatatäh?..

Tanakka varsi on sammareillasi vaikkei tuota kokoa niilläkään vielä huimasti olehymy, pienestä nekin vaan ponnistavat. Nuppua pitää tuupata vaikka ovat vielä nuin pikkuisiasydän

Pirkko-Martta, onko ne niitä ''Orange Flame'' sammareita? Minulla tässä kunnossa

Samaan aikaa koulitut ''Golden Gem''it vasta näin ruippuja, se on niin lajike kohtaista...lohduttelee hän itseään no-jaa

Heh, kuvakin tuli pienempänä, ja hyvä niin

Kyllä ne on niitä Orange Flame nimisiä. Mietin juuri milloin laitoin ne multaan, on jäänyt laittamatta listaan ylös mutta luulen että reilu kuukausi. Tänään huomasin pienen pienen nupun myös omista kukista otetuista siemenistä, että nekin alkaavat nuppuja lykkäämään.

Mites tarleena, missäs kunnossa sinun taimesi on tällä hetkellä? Itivätkö siemenet?

Kylvin toissapäivänä kolmea eri lajia samettikukkia suoraan pieniin purkkeihin (samoja joissa ostetaan esim. orvokit puutarhoista). Kauan pähkäilin montako siementä laittaisin yhteen purkkiin ja päädyin laittamaan 6-8. Pitäälöhän mun niitä sitten siitä vielä harventaa/koulia? Avomaalle ajattelin istutella sekä kasvihuoneeseen "tuholaistorjujiksi".

Osan siemenistä aion kylvää suoraan avomaalle, ihan vertailun vuoksi kun ei aiempaa kokemusta ole. Koskahan niitä täällä etelä-Suomessa tohtisi kylvää ulos aurinkoiselle paikalle?

Minulla meni Golden Gemit ihan pieleen. Kasvoivat vaan hirveästi ohutta vartta ja surkean minipieniä lehtiä, vaikka tuollaiset “ihan tavalliset” oranssit ryhmäsamettikukat ovat hienoja, tukevia ja suurilehtisiä. Heitin Golden Gemit pois, kun ihan suututti ne surkeat ruipelot, jotka olivat latvomisen jälkeenkin ihan yhtä surkeita.

Nuo golden gemit on vähän rääpysköitä aina. En ole koskaan latvonut, vaan laittanut ulos istuttaessa reilusti kanankakkaa pohjalle, kastellut hyvin. Alkavat sitten pikkuhiljaa muotoutua pallomaiseksi,  tukevoituvat kovasti ja kukkivat ihan nätisti. Eräänä keväänä oli voirasiallinen tiheästi kylvettyjä taimia ja hienot puskat sain.

Mun Vanillat alkaa kukkimaan.

La Bamba sam.kukat ovat kasvaneet paljon pituutta. Kuinka pitkiä näistä tulee Liisukka? Poistanko näistä myös nuput, niinkuin olen tehnyt muista.

Kuva jäi taas pois, tässä se on.

Sama asia koskee myös pelleraidallista sam.kukkaa.

Pikkusamettikukan taimet.