Toin eilen illalla 48 purkillista erilaisia teiltä siemeninä saatuja samettikukkia kotiin ja luulin että ne meni yöksi talliin auton takakontissa. Karvas totuus paljastui aamulla kun menin pihalle. Kaikki oli lankoina purkkien reunoilla. Mies oli nostanut laatikot nurmikolle ja kuvitteli että minä nostan ne täälläkin sisälle vaikka olivatkin viileällä mökillä kasvaneet upeiksi ja tuuheiksi, osassa oli nupunalkujakin. Kyllä jyrsii. Paljon.
Vain elämää, onhan päivä tää koita ymmärtää, ei sen enenmpää…
(Niinpä. Koskaan ei saisi mitään pitää itsestäänselvyytenä. Varsinkaan miesten suhteen, joskin kokevat joskus paimentamisen raskaaksi ja kyselemiset joutavaksi kuulusteluksi. Mutta kun ne on kumminkin sukupuoleen sidottuja ominaisuuksia, monetkin.)
Paulastiina, luotan pitkään elämänkokemukseesi ja otan lohduttavat sanasi lämmöllä vastaan.
Seuraava laji, Bolero näyttää jo kukkiaan. On nämä mielenkiintoisia katseltavia, sanoo hän, joka ensi kertaa tällaisia kasvattelee..
Mistä olet Vuokkis hommannut noiden siemeniä? Kauniita ovat, totta tosiaan.
Tarleena, menikö sulta kaikki kasvattisi?Ei niitä tietenkään voi millään korvata, niitä itse kasvattamia, mutta minulla on kolmea lajia samettiruusua joista voisin muutaman, ehkä useankin, tuoda tullessani vaihtopäivään, tapahtuman emännälle.
Ihan täältä “pentin” kaupasta.
Kiitos mahla, mielelläni maksaisinkin niistä jos vain saisin muutaman.
Koskeeko samettikukan ensimmäisen nupun poisto myös isosamettikukkaa?
Entäs kääpiösamettikukkaa?
En ole ikinä poistanut.
Ihanaa, kohta saan siis nauttia ensimmäisistä kasvattamistani kesäkukista kukkivina!
Parissa samettikukassa on jo kukka.
Onko kukaan saanut kasvatettua samettikukkaa edellisvuoden kukkien siemenistä? Olen niitä monena vuotena jo kerännyt enkä jostain syystä saanut itämään, ainoastaan kaupasta ostetut siemenet ovat itäneet. Tänä vuonna en ostanut lainkaan samettikukan siemeniä, joten jään ilman samettikukkia tai sitten pitää ostaa valmiita taimia.
Juuh, olen onnistunut.
Tarleena!! Luin vasta nyt vastauksesi samettikukkakyselyyni, OLEN PAHOILLANI, SORRY!!
Minulla kuitenkin niitä on useita, joten täältä saat, samalla saisit sitä hevosvoimaa.
Hyvin on onnistunut.
Kyllä Samettiruusut itää edellisenvuoden kukkien siemenistä. Anna kukkien kuivua kunnlla ennen kun keräät niitä siemeniä varten. Varsinaista kukkaosaa voit leikata pois, niin että jää ruskeat tikut jäljelle. Niin olen tehnyt ja aina onnistunut. Ensimmäiset kukkii jo ulkona.
Täältä vilkutellaan Vuokkikselle! Kiitos vielä kerran!