Hei, hei, pikku-Sammarit! Nyt sitten ne piiperoiset saivat ihka oman kodin. Kiitos vaan myös sinulle, MarjaBee, "pelastit" minun kesän.
Mikähän mulla on sitten mennyt pieleen, pitää oikeen alkaa miettiä. Aloin jo miettiä ettei samettikukkia voi kasvattaa edellisen vuoden siemenistä, eikös sellaisiakin kukkia ole jotka on jotenkin manipuloitu tms?
Olen kyllä kerännyt siemeniä nimenomaan ihan kuivista kukista, syksyllä ja keväällä. Nytkin niitä on tuolla vielä vanhoissa ruukuissa vaikka kuinka viime vuodesta.
Komeat on MarjaBeen kukat!
Oisko vaan Inachis niin että siemenet eivät oo ehtineet kypsyä tarpeeksi...joskus muistan lukeneeni ohjeen, että jos sammarin siemen tuntuu "ontolta", se on mennyttä eikä idä. Jos taas siemen on kuiva ja napakka, niin takuulla itää. Ulkonäkö ei välttämättä tietty ole emokasvien kaltainen, mutta mitäs pienistä.
Eipä ole minullakaan suurempia ongelmia ollut, parhaiten olen itse onnistunut kun olen viskannut siemenet suoraan peltoon. Esikasvatus se vasta vaikeeta onkin...
Tarleena, laitoin sulle asiaa niistä samettikukista aiemmin tähän ketjuun.
Voi Mahla, kiitos, tulisin mutta laitan hölöä!
Jiihaa, Vanillassa eka nuppu tulossa
Inachis, sammarin siemen ei säily ulkona kevääseen asti itämiskykyisenä. Eli syksyllä on siemen kerättävä ja säilytettävä kuivassa ja viileässä talven yli.
Se viileys ei tosin välttämättä ole välttämätöntä, omani (kaikki siemenet) säilytän huoneenlämmössä.
Olen vuosien saatossa havainnut, että suinkaan kaikki siemenet eivät ole hedelmöittyneet vaan ovat tyhjiä (= hellästi molemmista päistä pideltäessä lötköjä).
Jos taas hellällä kädellä pidellen tumma siemenosa tuntuu napakalta, ne kylvän ja useimmiten kaikki niistä itää.
Näin toimin myös kun laitan siemeniä kiertokirjeeseen -putsaan tyhjät pois.
Euffiksen tapaan säilytän siemeniä huoneenlämmössä ja vuosiakin vanhat siemenet itävät.
Jopa kiertokirjeestä otetut, 2007 syksyllä kerätyt, keväällä kylvetyt kylmänkukan siemenet, jotka menettävät itävyytensä nopeasti.
Muuten, samettikukan pistokas juurtuu myös hyvin.
Vinkiksi niille, jotka ovat saaneet siemenestä vain muutaman taimen: kannattaa latvoa niitä muutamaa ja juurruttaa latvat. Tuloksena helposti lisää taimia
Jos jollakulla on pikkusamettikukan (Red Gem tms) taimia ylenmäärin, niin minä tarvitsisin...
Nyt alkaa hahmottua tällaiselle hitaammallekin. En ainakaan viime syksynä enää kerännyt siemeniä sisään talteen, edellisvuodesta en muista. Jos samettikukan siemet säilyisivät ulkona talven, kukkiahan tulisi itsestään joka kevät, luulisi ainakin. Kyllä kannattaa kysyä viisaammilta
Mitä luulette, kannattaako enää laittaa samettikukkaa itämään? Kai se syksyksi vielä kerkeäisi kukkimaan? Minullekin saa lähettää siemeniä, mitä vain samettikukkaa, jos löytyy ylimääräisiä. Tosin minulla ei ole mitään vastalahjasiemeniä.
Kiitos Liisukka pistokasvinkistä! Hyödynnän varmasti tulevaisuudessa.
Kyllä kannattaa vielä laittaa. Eilen vasta laitoin itse viimeiset.
suoraan kasvupaikalle kylvettynä kasvavat jotkin lajit ja kukkivat siis syssymmällä. suositellaan muuten istutettavaksi ulos vasta 10.6. jälkeen, koska on hallanarka kasvi. sen huomasin kun neljästä komeasta valmiina ostetusta vaniljanvärisestä puolet paleltui hallayönä.
Sammari on keväällä arka kylmälle, mutta syksyllä kestää pienet hallan puraisutkin.
Kasvihuoneessa kukkii Tolkun siemenistä (viime vuotisia)kasvatettuja sam.kukkia.
Nämä pääsi vanhaan muuripataan.. Keskelle laitoin muutaman kehäkukan, ovat sitten tuossa korkeammalla kukkimassa loppukesästä. Mielestäni noilla Carmen- ja Bolero- sammareilla ei ole paljoakaan eroa, samaan sekoittuu..
Pärjääkö kääpiösamettikukka mitenkään varjossa?Kun parvekkeella kasvattelen tomaatteja, ja haluaisin niiden juurelle jotain ja minulla on kääpiösaettikukan taimia jotka vielä etsivät paikkaansa. Olisivat siis lähes lattiatasossa ja aika lähellä sitä etuseinää.
Täällä ollaan pulskistuttu.. Jotenkin tuntuu, etteivät ehkä tykkää kun sataa koko ajan..Zera, oliko siinä siemenpussissa mitään ohjetta valosta? Näissä mun on auriko/ puolivarjo...
Kyllä mie olen joskus pohjoisen puolella samettikukkia kasvatellut ja kukkivat.
Miten voi yhdessä puskassa ollakaan niin erilaisia kukkia
Tämmönenkin löytyy toisaalta
Upeita!Samettikukat on aina olleet mulle jotenkin vieraita, mutta nuohan on oikeasti tosi upeita. Herkulliset värit.