Samettikukka, Tagetes

PikkuPioni, osasta mun samettikukista löytyy kuva s.44 mutta muitakin löytyy!

Samettikukkia kannatta istuttaa kasvimaalle, kasvihuoneseen ym.

Minä en en itse tykkää sammareista mutta niitä kasvata juuri tämän juurimatojen vuoksi

Vau Tupu…ovat kauniita, sinä taidatkin todella tykätä noista kun noita on niin paljon. Ihana toi klo 3.37 postittamasi, samoin Lemon gem! Löydättekö noita ihan tavallisista siemenhyllyistä? Olen itse törmännyt esim. Anttilassa lähinnä pariin lajiin…toinen tuommonen isopalloinen ja toinen se pienempi pallero, keltaisia tai oransseja…yksivärisiä.

Luin keskustelua ja ihan pakko oli käydä samettikukkakuvia kasvarissa läpi ja arvaatte kai sen tuoksunkin alkoi tuntemaan ja sydämmessä läikähti ja näki jo silmissään ensi kevään ja valon ja kaiken sen ihanuuden kun kasvun aika koittaa, muutama viikko niin saa pelargonian siemenet multiin.

Wau…ihana kollaasi sammareita! Sammarit on jotenkin maalauksellisia. Toi keltainenkin jossa on ruskeat laikut terälehdissä, ihan kuin siveltimellä maalatut. On se onnekasta omistaa ihan kunnollinen kasvari!

PikkuPioni, laita mulle yhteystiedot hölöllä, niin voin pistää sulle siemeniä tulemaan!

Kylläpäs minua nyt lykästää. Pääsen kunnolla alkuun heti sammareiden kanssa. Onko noita siemeniä kätevä kerätä? Eli onko niitä runsaasti per kukka, vai saako siinä syynätä kukan jos toisenkin? En ole nähnyt koskaan sammaria, joka on ohikukkinut ja tehnyt siemenet, aina vain niitä kukkivia. Jos jollain on kuvaa moisesta, niin laittakaa tänne!

pomppivaa nauruaOot kyllä aika ihana, pikkupionipomppivaa hymyä! Suorastaan hellyttävä!sydän

No ei oo kuvaa kukkivasta sammarista, mutta kyllä siinä yhdessäkin kukassa on paaaljon siemeniä! Vähän niinkuin niitä terälehtiäkin, samanlailla on siemeniäkin, kuin tikku, jossa on musta/tumma alaosa ja vaaleampi yläosa ja se kukkapohjaon niitä täynnä.

Jos haluaa et samettiruusu kukkii pakkasiin asti, ne just kuihtuneet kukat leikataan pois. Jos loppusyksystä jättää osan kuihtuneista kukista silleen, saa siemeniäkin. Väreistä ei tietenkään tiedä, ellei ole vaan yhtä sorttia lähialueella, mut kypsyyden minusta tietää siitä et, alaosa tumma ja yläosa vaalea (siis siemenessä).

Ja kyllä on helpoa kerätä. Siittä vaan kuivunut kukkapohja siemenineen käteen ja kevyt hankaus käsien välissä paperin päällä, erotat aivan varmasti vähät kuivuneet roskat pitkistä siemenistä.

Muoks. siis piti kirjoittaa et KUKKINEESTA sammarista ja sen siemenistä tietty! naurua! Sitä tää on ku ajatus laukkaa, mut kahden sormen järjestelmä ei pysy perässä pomppivaa naurua.

Irsa…no juu. Ettei nyt tulisi innostuttua liikaa ja vedettyä ihan sammariöverit. Ensin suunnittelin vain hieman laittavani noita mato-torjuntaan. Sitten kun luin koko ketjua läpi alkoi himottaa noi kääpiöt ja muut sekaistutukset ja päätin istuttaa kasvimaan reunan noita täyteen. Sitten alkoi tuntua ettei sekään riitä vaan pitää niitä laittaa yhteen isoon ruukkuun kivelle…ja ja… :smiley:

…Sepä justiinsa on ihanaa!- Toi sun nuoruuden innokkuus,toiveikkuus , halukkuus tehdä ja toimia! Kyllä sussa piilee nyt pieni puutarhurin alku, niin että pidä varas…kohta valittelet siemenholistipalstalla…!(dr. kassi,uusi asiakas)

Olin itseasiassa yksi niistä OT-höpöttäjistä, jotka sen siemenholisti-palstan aloitti. He he! Viime kesänä vasta kylvin siemeniä suuremmassa määrin (aikaisemmin ollut ihan muutaman lajin kasvatusta). Kävi niin kohtalokkaasti, että melki kaikki iti ja kasvoi, mikä taas lisäsi tätä hulluutta entisestään ja sama härdelli edessä taas keväällä. Nyt siis en laita pelkkiä perennoita vaan myös samettikukkia. Mitenköhän se koko kööri mahtuu toukokuussa liiverin “kasvihuoneeseen”? Täältä olen lukenut, että sammarit saattavat itää lähes joka siemen, mikä saattaa taas tuottaa päänvaivaa jossain vaiheessa - minä en nimittäin taimia pois nakkele, ei pysty!

PikkuPioni, minä oon aina koulinut sammarit siten, että on muutama hontelo taimi nipussa yhdessä purkissa, sitten vaan istutan isompaan purkkiin tai kasvupaikalleen. Oon saanut aika hauskoja puskia niistä kasvatettua, monivärisiäkin. Näin säästyy kasvatustilaa kevään taimiruuhkassa.

Minäkin koulin kääpiösamettikukat niin että laitan muutamia taimia aina per potti, miten nyt sattuu kerralla nousemaan taimiastiasta. Tulee todella näyttävät kukkapuskat, ja tosiaan saattavat olla monivärisiäkin :slight_smile:

Minä en harvenna, enkä kouli sammareita, kääpiöitä enkä muitakaan lajeja. Reiättömästä voirasiallisesta olen saanut useita kymmeniä taimia. Tosin ovat vähän hinteliä kesäkuussa istuttaessa, mutta hyvin lannoitetussa maassa tulee muutamassa viikossa komeita puskia. Ei sammareitten kanssa tarvitse paljoa vaivaa nähdä.

Tästä istutuksesta olen jo osan poistanut ylikukkineena. Tuo punainen pikkukukka on tiikerikaunosilmää, sopii hyvin sammariryhmään.

Aivan ihana penkki…kukat on niin kauniita kivien vierillä. Tulee ihan lämmin näitä katsellessa! Aurinkoisia ovat.

Liian pitkäksi venähtäneitä sammareita kannattaa latvoa ja pistää leikatut latvat suoraan multaan. Juurtuvat ja kukkivat nopeasti

Onko kellään muulla täällä kokemusta Ouninmuorin (ryhmä)samettikukasta?

Se on n.polvenkorkuinen Turun kasvitieteellisestä aikanaan siemeninä

ostettu kanta?Ehtii kukkaan suoraan kylvettynäkin hyvin ainakin täällä

pirkanmaalla.