Samettikukka, Tagetes

Ouninmuorin samettikukka

Nyt on latinat ja suomet ja muut sekaisin: mitä pitäis lukea siemenpussin päällä, että sais sitä rakuunasta käyvää samettikukkaa? Ja jos on latina ristiriidassa suomen kanssa, niin kumpaa pitää uskoa? Ehkä kuvaa? Tuntomerkkejä? Ja kaikki kirjatkin ovat eri mieltä asiasta. Olisko jollain firmalla sellainen selkokielinen pussi? Oikeastaan tää kuuluis nyt sinne ärsyyntymispaikkaan.

tagetes lucida - samettirakuuna, rohtosamettikukka

edit - tee haku samettirakuuna. aika monta juttua löytyy eri ketjuissa.

Kiitoksia, tämä kuulostaa paremmalta. Vaikka samettirakuuna oli nyt taas uusi nimi :slight_smile:

Tein sitten kiltisti haun. Ei ihme jos on sekaisin: Sellaiseen tulokseen nyt tulin, että tämä Tagetes tenuifolia ja tagetes lucida ovatkin molemmat maustekäyttöön sopivia, mutta erinäköisiä ja makuisia. Lucida on se meksikonrakuuna, joka maistuu anikselta tai rakuunalta, ja tämän tenuifolian maku on sitruunainen. Lisäksi Tagetes tenuifolia eli kääpiösamettikukka vaikuttaa helpommalta kasvattaa avomaalla. Lucida sopisi paremmin amppeliin ja lämpimään. Menikö nyt edes jotenkin oikein?

Kreeta-Eulaalia, Tagetes tenuifolia eli kääpiösamettikukka (maustesamettikukka) : lehtiä voi käyttää mausteena esim. salaatteihin, maku sitruunainen. Tuoksu kosketettaessa voimakas. Sopii erittäin hyvin ruukkuistutuksiin, kukkapenkkeihin sekä kasvimaalle jossa toimii silmänilon lisäksi myös tuhohyönteisten ja -matojen karkoittajana. Esikasvatus huhti-toukokuussa nopeuttaa kukintaa joka kestää ensimmäisiin pakkasiin saakka. Hyvin helppo kasvatettava.

Se on sarjassamme "kasvi josta en luovu koskaan", ja vinkkinä sinulle annan että laita muutamia taimia yhdessä nipussa kasvamaan, saat todella upeita puskia jotka ovat täynnä pieniä kukkia kukkanen

Hihii, hyvä syy kokeilla molempia sametikukkia. T.Lucidaa yrttimaahan ja T.tenuifoliaa joka paikkaan. Täytynee siirtyä siemenholistiketjuun.

Ostin kaksi pussia Vanillan siemeniä, eri firman tuotteita, ja minua ihmetyttääkin, kun toisessa sanotaan että korkeutta tulee 35 cm, toisessa pussissa luvataan 45-50 cm. Ovatkohan sitten jotenkin eri lajia kuitenkin. Kiinnostaisi tietää myös, miten leveä pusikko yhdestä taimesta tulee kesän mittaan. Aion laittaa niitä parvekelaatikoihin, mutta haluan laittaa sekaan muutakin, että jos kokemusta kertokaahan.

Minulla oli semmosessa pidemmässä parvekelaatikossa muistaakseni neljä tai viisi. Melko täysi tuli. Oli sitä vanillaa joka sinireunaisessa pussissa. Väleissä oli keijunmekkoa kiipeämässä ja roikkumassa.

Minulla oli viime kesänä maahan istutettuna Vanillaa. Se on kyllä kaunis ja ainakin maassa yhdestä taimesta tuli melko leveä. Kyllä se kasvaa suurin piirtein sen 40-50 cm ja leveyttäkin oli varmaan saman verran. Ravinteistakin se ehkä riippuu. Yhdessä puskassa oli monta suurta kukkaa. Ihastuin siihen ja aion laittaa sitä tänäkin vuonna.

Joko voi iskeä multaan vanilla-sammarin siemenet? Eri sivustoilla vähän eri tietoa. Varmaan ihanan näköinen oli keijunmekon kanssa, värit käy hyvin yhteen…

Mä laittaisin vasta huhtikuussa. Itselleni on tulossa samaa vanillaa. Eli kun siemenet ovat minulla toivon etten taas ala hätiköimään.

Jes! Hätiköin ne äsken multiin! heh, ihana harrastus. Pakko kun on jotain saada kylvää!

Mulla on jo mullassa. Viime kesänäkin oli ihana kun sai kukkivat taimet sitten istutella. Mahtavaa kylvettävää. Itää n99%, itää päivässä, tanakka ja nopeakasvuinen. Puutarhuri saa positiivista palautetta!

Minulla oli viime kesänä ruukussa vanillaa ja viininpunaista revonhäntää. Olivat suunnilleen yhtä korkeita.
Penkissä oli jotain toista vanillaa, se oli matalempaa ja tiiviskasvuisempaa.

Ei saa kirjoittaa, että olette jo kylväneet siemenet. Nämä mun siemenet tuli tänään ja nyt sormet syyhyää laittaa nämäkin siemenet jo multaan.

(toivottavasti ruukkuja ei ole tarpeeksi, että joudun odottamaan)

Ei minusta sammareilla ole vielä kiire.

En taida jaksaa odottaa huhtikuuta…varmaan jo parin viikon kuluttua löytää sammarinsiemenet itsensä mullasta…

No mun samettirakuunani on jo aikaa itänyt vaan hitaita ovat nyt kasvamaan. Eivätkä erityisemmin ihastuneet koulimisesta muutenkaan. Pussin ohjeita noudattelin, mutta täytynee kokeilla huhtikuussa uusi erä, jos nimittäin huusholliin vielä silloin mahtuu jotain kasvamaan.

Ostin Vanillan siemeniä ja kovasti jo sormet syyhyää kasvattelemaan niitä :slight_smile:

Latvotaanko nuo? Monennen lehtiparin jälkeen? Ja kuinka monta kertaa uskaltaa latvoa?