Tatista on kehittynyt melkoinen viljelijä, hienot taimet ojennuksessa
OT. Luin yks päivä juttua Daalioista ja aika hauskaa luettavaa oli vuoden 2011 kasvattelut tällä herralla Onkohan tänä vuonna noita kasvatuksia valikoimissa, se jää nähtäväksi.
Sain Nuulta viime kesänä kerättyjä kääpiösammareiden siemeniä. Kylvin niitä reilusti, itäminen ei ollut kovin hyvää. Ihan mukavasti saan niistä kyllä padallisen, mutta itämisprosentti oli huono. Kaupasta ostamani isot valkokukkaiset sammarit eivät myöskään itäneet hyvin.Onko niissä jokin niksi, jota en tiennyt? Pintaan kylvin.
Ei pitäisi olla. Miulla jäi oranssien sammareiden siemenkeruu syksyllä vähän liian myöhäiseksi, niistä ei itänyt kun muutama. Keltaiset keräsin ajoissa ja niiden itävyys ollut tosi hyvää.
Tuomipihlaja, ne siemenet peitetään mullalla. Muuta syytä en keksi miksi sinulla on ollut huono itävyys koska samoja siemeniä kylvin itselleni 14.4. ja eilen 17.4. niitä nousi jo paljon. Kylvin joka väristä (punainen, oranssi ja keltainen) ja itäminen on tasaista kaikkien joukossa. Sinulla on vielä aikaa tehdä uusintakylvös, laita vaan reilusti siemeniä per potti (itse laitoin kymmenkunta ja toivon että koulimisen voin hoitaa niiden kansa vain jakamalla potin sisällön pariin-kolmeen osaan joissa kussakin on kolmisen tainta).
Q, kiitos kauniista tarjouksesta mutta minulla on viime syksynä kerättyjä omia ihan reilusti. Geneseeltä tuolla aiemmin kyselin hänen keräämisistään siksi että olisin tarjonnut hänelle siemeniä jos hänellä olisi ollut tarvetta
No katsos, kun kaikkea paljon lueskelee niin taisin ymmärtää jotakin väärin, hyvä jos on omasta takaa
Omat kääpiösammarit iti myös varsin huonosti vaikka ne kevyesti peitin. Onkohan pussillisesta siemeniä itänyt jopa kaksi. Ehkä vika oli siinä että päiväys oli mennyt? Ehkä teen uusintakylvön vielä. Täytyy vaan ensin ostaa uusi siemenpussi.
Mikähän noilla kääpiösammareilla on vikana tänä vuonna kun mun kaikki muut sammarit itää ihan hyvin mutta kääpiöt itää tosi heikosti. Täytyy vielä varmaan kylvää muutama purkki lisää sammareita. Mulla on ihan uudet siemenet eikä sittenkään meinaa millään itää nuo kääpiöt…
En ole ikinä peittänyt siemeniä mitenkään.
En ole peittänyt minäkään, ja kerrankin omista pikkusammarin siemenistä mulla iti valtavasti ilman peittämistä, mutta kaverillani ei itänyt kun muutama kun se peitti niitä mullalla.
Tässä pikkusammaria ja Ouninmuorin sammaria ruukussa.
No minä peitin ihan hivenen mullalla. Täytyypä sitten laittaa uudet siemenet purkkeihin eikä peittää niitä mitenkään. Kiitos vinkistä
Ei taida sitten peittämisellä tai peittämättä jättämisellä olla merkitystä jos on molempia tapoja ja molemmissa siemenet itää. Peitettynä itämiseen menee muutama päivä, itävät siinä ajassa jos ovat yleensä itääkseen. Voisin itse kuvitella että peittämättä jätetyt siemenet kuivuvat paljon helpommin joten itämättömyys voi hyvin johtua siinä tapauksessa siitä että siemen on ehtinyt kuivaa siinä mullan pinnalla ollessaan.
Aina, vuosikaudet, olen peittänyt siemenet mullalla, kevyesti mutta kuitenkin ihan kokonaan, ja aina ovat itäneet. Ainoa itämätön vuosi oli se kun siemenet olivat päässeet selkeästi liian vanhoiksi, silloinkin iti jonkin verran kuitenkin.
ja mä luin; pettämisellä tai pettämättä jättämisellä olla merkitystä???
Mää laitan muuten useimmiten jonkun muovin päälle kun kylvän pintaan, oli ne siemenet sitten mitä tahansa.
Sitä ei tule jostain syystä aina sanottua/kirjoitettua, kun asiasta on puhe.
Ei ole pikku sammareiden vuosi, ei… huonosti itivät, määrä jäi vähäiseksi. Nyt ne vähätkin on kuukahtanut. yksi enää taitaa kitkutella elämän ja kuoleman rajamailla.
Kevyesti olen minäkin aina samettikukat peittänyt, ja vielä hiukan tiivistänyt pintaa eikä ongelmia ole niitten kanssa koskaan ollut. Joskus ovat itäneet jopa seuraavana päivänä, joskus on mennyt viikko. Uskoisin että siementen laadulla on merkitystä. Minä käyn ikuisuustaistelua kerrottujen ahkeraliisojen, keijunmekkojen ja kelloköynnösten kanssa. Ja japaninhumalan myös
En peittänyt siemeniä, koska kaupasta ostamissani siemenissä (ei kääpiöitä, vaan isompia)luki pussissa, että ei saa peittää. Ajattelin, että varmaan sama molemmilla. Elmukelmua oli päällä, kunnes itivät. Ei ne kovasti voineet kuivua.
…Kävinpä vielä vilkaisemassa niitä ja muutamia uusia oli vielä itänyt, vaikka isoimmat on jo 10-15-senttisiä. Alkaa niitä nyt olla ihan sopivasti, en taida enää kylvää, kun pitäisi sitten perustaa “taimiasema” muuallekin kuin tuohon ruokahuoneeseen. Se on minulle aika sopiva raja tuo yksi hyllykkö ruokahuoneessa, jotta saan kaikki sitten maahankin. Kunhan vähän lämpenee ja saan ruokahuoneesta jotakin parvekkeelle, niin mahtuu ruokahuoneeseen vielä kurpat,kurkut ja maissit.
Mun sammarit on vielä pusseissa, ehtiiköhän nuo enää mitenkään?
Ehtii. Itävät yleensä kolmessa päivässä.
Viime vuonna kylvin kääpiösamettikukkaa vasta 23.5. suoraan maahan. Alkoivat kukkimaan elokuun alussa, mutta kukkivatkin sitten pitkään.
Keräsin syksyllä siemeniä, jotka kylvin maanantaina tällä viikolla (peitin mullalla) ja nyt osa on jo itänyt.
Tässä vielä kuva viime kesältä. Ihan vahingossa tuli sydämenmuotoinen pöheikkö.