Oijoi, kuinka silmiähivelevä näky! Tulispa kesä pian…
Mun sammareista on hengissä vain yksi, ilmeisesti Eskimo, koiran-roikale tuhosi kaikki muut kylvöt. Tuo ainokainen Eskimokin kasvaa sitruunamelissapurkissa… Onkin pitänyt kylvää lisää, varsinkin maustesammaria, se oli hauska lisä salaateissa
eltsu, käytitkö lehtiä vai kukkia vai molempia ? Mulla on sitä aina kasvamassa mutten ole vielä salaatteihin käyttänyt (sitruunamakuisia, kirpakoita lehtiä voi käyttää esim. salaateissa). Maustesamettikukkahan on sama kuin kääpiösamettikukka, tagetes tenuifolia.
Molempia Kiva kirpakka maku lehdissä ja hiukan makeahko kukissa.
Heh, työpaikan hienossa iltatilaisuudessa marraskuussa sain ruoan, jossa oli koristeena tenuifolian kukkia ja pöytäseura oli ihmeissään, kun sanoin, että kas, mistä ovat tähän aikaan tuoretta tenuifoliaa saaneet. Luulevat minua vallan kasviguruksi nykyään
Näyttää siltä että omista kääpiösammareistani itävät huonosti ne keltaisista kerätyt siemenet. Ihme juttu kun kaikki, niin keltaiset punaiset kuin oranssit on kuitenkin kerätty samoihin aikoihin. Muutenkin, yleensä itämisprosentti on ollut tosi suuri näillä itsekerätyillä, voisikohan viime kesän kylmillä ja sateisilla olosuhteilla olla jollain tavalla näppinsä pelissä tässä ?
Kuinkahan nopeasti nuo siemenet vanhenevat? Kylvin pari vuotta vanhoja itse kerättyjä siemeniä ja itämisprosentti on todella huono. Viime vuonna itivät vielä hyvin.
Löysin Nuulta saatuja kääpiösammareiden siemeniä. Ne olivat viikon verran talouspaperilla eikä minkäänlaista itämisen meininkiä. Ehkä mullassa olisi onnistunut. No ostin kaupasta pussin uusia, siinä sanottiin, että itämisaika on 10 vrk. Mulla meni 1,5 vrk, onneksi tajusin katsoa, eivät päässeet venähtämään luiruiksi.
Ne tuntuu vanhenevan muutamassa vuodessa. Kerran kylvin 3 vuotta (muistaakseni) aikaisemmin keräämiäni siemeniä ja itäminen oli surkeaa. Käyttäisin 1-2 vuotta vanhoja siemeniä jos haluaisin ison itämisprosentin. Kääpiösammareista puhun, muista ei ole kokemuksia.
Pari vuotta sitten Egyptin reissulta tuodut itivät loistavasti.
Mun pari vuotta vanhat siemenet ei näytä mitään elon merkkiä vaikka on yli viikko kylvöstä. No , ostin uusia ja jos kasvavat kuten muutama vuosi sitten , hukkuu suku ja naapuritkin sammareihin ;D
Mun sammarit ovat kyllä itäneet, mutta mitään muuta ei näytä tapahtuvan. Kuinka kauan ne oikein voivat pysyä sirkkalehtivaiheessa?
Ostin kadonneiden tilalle uudet kääpiösammarin siemenet. Eivät ole kahdessa viikossa itäneet :(.
Emo, jos haluat niin kusti polkee niinkuin jo aiemminkin ehdottelin.
Tein tänään uusintakylvön keltaisista kääpiösammareista sillä niiden itämisprosentti oli surkea. Laitoin nyt reilummin siemeniä potteihin, eiköhän sieltä omiin tarpeisiin tule riittävä määrä. Mutta tosiaan Emo, jos tarvitset niin laitan tulemaan noita siemeniä sen verran että vaikka näillä on tuntunut olevan nyt hiukan huono itävyys niin väkisinkin saat itämään jonkin verran. Punaisen eri sävyistä kerätyt siemenet on minulla nyt itäneet parhaiten, oranssin sävyistä kerätyt aika hyvin nekin, keltaisen sävyistä tosi huonosti.
Kiitos, nuu, laitan yksärin. Mulla oli keltaista tuo itämätön satsi.
Joskus tässä keskustelussa oli puhetta vanhojen sammarisiemenien itävyydestä…ja siis lähinnä siitä, että siementen itävyys heikkenee niin nopeasti, että ovat kylvökelpoisia aikalailla vuoden. Minä löysin joitain pussinpohjallisia, mitä silloin ensimmäistä kertaa kylvin 2010 kun sain Tupulta ja Nuulta siemenöisiä. Ne siemenet siis oletettavasti kerätty 2009 tai aikaisemmin. Noh…nyt tiistaina laitoin plugg boxiin näitä ryhmäsammareita ja itse keräämäni (2010) kääpiösammarin siemenet ja kummassakin plugg boxissa oli eilen perjantaina kolmasosa itänyt. Ja siis itävät edelleen. Olin tosi yllättynyt. Ajattelin vaan kokeilla vanhoilla siemenillä.
Myöhäiseksi meni kyllä kylvökset En vain viitsinyt kylvää Helsingissä ja matkustaa kylvösten kanssa. Oon yrittänyt etsiä jotain arviota kuinka kauan noilla nyt kesti kylvöstä kukkaan, mutta ei meinaa löytyä. Jos olisi alkukuusta kylvänyt niin olisivat varmasti ennen Juhannusta kukkineet…eli taitaa mennä kesäkuun loppupuolelle. Noh…onhan se heinä-syys aikakin aika pitkä kukkimisaika. Ja saan ainakin tuoreet siemenet taas varastooni
Olen nyt kaksi kertaa laittanut itämään kaksi vuotta vanhoja siemeniä n. 50 kpl molemmilla kerroilla ja yhteensä vissiin kolme tainta tuli eli aika huono prosentti. Vielä viime vuonna samasta sarjasta sain hyvät kukat. Ikävää etten syksyllä ehtinyt keräämään, mutta kokemusta tämäkin ja tiedän sitten jatkossa miten toimia.
Pitänee mennä siemenostoksille. =) Joillain lajeilla siemenet vaan säilyvät itämiskelpoisina vaikka kuinka kauan, joillain ei.
Mun uudet siemenet on koulintakelpoisia , ihmeitä oli tapahtunut viikonlopun aikana !
Yhteen Pluggboxiin laitoin puolet ja puolet Jolly Jesteriä ja Mr. Majesticiä. Jollyt on yhtä lukuunottamatta itäneet kaikki (24 itänyt 25stä kylvetystä), mutta Mr. Majesticista on itänyt vain 3 (24 kylvetystä). Eli itävyys näyttää säilyneen hieman eri tavalla. En tosin muista mikä oli tasantarkkaan itävyys 2010…mutta lähes 100% oli sillä boxit oli ihan täynnä taimia. Kääpiösammareita on se yks boxillinen (49 joista n. 65% itänyt)…mutta oudon laihoina kasvaa kääpikset. Olen pitänyt nyt 3 päivänä noita kasvihuoneessa, etteivät kasvaisi honteloiksi hujopeiksi. Aamulla vien ja illalla haen. Kasvarissa on tuona aikana ollut lämpöä 10-20 astetta. Aloin vain pelätä, että kasvu hidastuu tuolla liikaa enkä saa noita kunnon taimiksi riittävän nopsaan.
Onko viellä liian aikaista ostaa samettikukkia ja istuttaa ulos?
En tiedä Lappeenrannasta, mutta ainakin Pohjanmaalla on painunut vielä yöt pakkaselle…eikös siellä Etelä-Suomessakin pk-seudulla ollut viime yönä pakkasta? Mulla on sammarit vielä pieniä ja kylvöboxissa…kasvattavat ensimmäisiä varsinaisia lehtiään. En ole edes kasvihuoneeseen uskaltanut jättää yöksi, vaikka kasvihuoneen lisäksi suojana on boksin “hattu”. Olen vähän arvuutellut uskaltaako vaiko eikö Olisi vaan harmi tappaa ne tässä kohtaa. Päivisin kasvarissa on tosi lämmintä…mutta jo illalla klo 21 aikaan alkaa olla +10 ja alle. Ehtii aamuyöksi varmaan painua aika alas.