Samettikukka, Tagetes

Aivan varmasti on. Sammari on yksi herkemmistä.

Toiset hujoppeja, toiset vähemmän

Vilkaisin ennen töihin lähtöä sammarikylvöstä, ja kas, siellä on lukematon määrä pikkuruisia taimia availemassa sirkkalehtiään . Nuu

Mä olen kärsimätön omien sammareideni kanssa…tuntuu ettei ne kasva ollenkaan niin nopsaan kun haluan :smiley: Ei vieläkään ole kunnolla ekat kasvulehdet kasvaneet…sirkkalehdet vaan. Muutaman millin on vasta kasvulehdet. Ja vartta alkaa olla vähän liikaa noilla ryhmiksillä, vaikka aika viileässä olen niitä pitänyt. Nyt on pari yötä viettäneet kasvihuoneessa kun kasvarissa on nyt patteri, joka pitää jonkinlaista lämpöä yllä öisin. Oon ihan pienesti kateellinen Sienestäjän sammaritaimista. Kukkamultaan istutin noi.

Kaivelin varastoistani huhtikuun lopulla ikivanhoja (kirjekuori, johon siemenet olin sullonut, oli päivätty syksyllä 2009) Ouninmuorin sammarin siemeniä ja kylvin. Aika paksun maton pistin multaan ja aivan kevyesti peitin kylvöstä ja vedin sitten löysästi muovipussin kaiken yli. Nyt on muutama kymmenen terhakkaa tainta. Ensi viikolla lienee koulintapuuhia edessä.

Kääpiösamettikukka ei ole vielä itänyt, nekin siemenet olivat jo ikääntyneitä. Tosin ostosiemeniä, ei oman kukkapenkin kasveista koottuja. Toivossa on hyvä elää. Kääpiötä saa niin harvoin ostaa mistään taimena, että olisi mukava, kun tuo kylvös itäisi.

Kasvaa ihan silmissä, ja näis pienemmiksi jäävissä on jo nuput 

Mun kääpiösammarit on niin kääpiöitä, ettei niistä taida olla pihan koristeeksi tänä kesänä loppuu kesä kesken, ennen kuin saan ne siihen mittaan, että pärjäävät ulkona.

Samat sanat täällä trekooli! Mun kääpiöt on näyttäneet samalta vaikka kuinka kauan. Kun itivät niin kasvoivat tuohon mittaan tosi nopeasti…mutta sitten ovat juroneet. Toin ne just sisään kasvihuoneesta, kun ajattelin siellä olevan vähän liian viileä niille, kun ei aurinkokaan ole paistellut tänään. Kunpa saisivat vähän paremmin valoa niin kasvaisivat.

Uusi tuttavuus Disco Red on jo kukassa, pääsi vähän varkain kukkimaan sisällä…
Mutta onko tässä tosiaan näin pienet kukat, reilu 2 cm halkaisija?

Toinen uusi tuttavuus kermanvalkoinen Eskimo huitelee jo pian 35-40 cm:ssä.
Korkeudeksi luvataan 50-60cm. 

Mitä lajia Sienestäjän sammarit on?

Mun sammarit on myöskin vielä ihan pieniä ja onnettomia. Ehkä ne hyvällä tsäkällä ehtii elokuussa kukkaan.

Mitähän mulla oli… ööh, Hawaii, joku keltanen sammari, Sun Giants Golden, Sofia, Jolly Jester, Bo jangle ainakin

Ekat samettikukat ostettu. Mie pääs valitsema värit.

Eka ja toka on mielestäni kauneimmat.

"Sofia" aukee pian. Helppo ja pienikasvuinen perussammari 

Mulla Ouninmuorit venyi sisällä niin pahasti, että jouduin koulimaan ne jo sirkkalehtitaimina. Hyvin ovat silti selviytyneet.

Kääpiösamettikukka taisi olla supervanhaa, kun ainutkaan siemen ei itänyt. Täytyy ostaa uusi siemensatsi ensi keväänä ja kylvää tuoreemmalla.

Ulkona on ollut niin lämmintä, että Ouninmuorit ovat tuuletelleet itseään jo viikon yötä päivää pihalla purkeissaan. Nyt täytyisi varmaan alkaa kunnostaa niille penkkiä. Jatkosijoituspaikka ei nimittäin ole vielä valmisteltu kuntoon.

Sofia kukkii

Vanhoista ite keräämistä siemenistä tälläset kukkinu parisen viikkoa. Ostosiemenistä, kermanväriset korkeet ei ees itäny 

Jolly Jesterin pienenpieni kukka

Neljä mun itse keräämistä siemenistä kasvatetuista kääpiösammareista taitaa olla risteytymiä. Minulla oli viime kesänä Red Marietta ja Bo Jangle ryhmäsammareita parin metrin päässä kääpiösamettikukista.Näissä on ihan erilaiset lehdet kuin kääpiösamettikukissa, taimet ovat pienempiä kuin ryhmäsamettikukat ja kukkien koko on kääpiösamettikukan luokkaa. Nämä teki nutput paljon ennen kääpiösammareita, mutta eivät kasva yhtä rotevasti kuin ryhmäsammarit.

Yhdessä kukka on just saman värinen kuin Marietoissa ja kahdessa raidat kuin Bo Janglessa, mutta väri ei ole sama ruskea-keltainen. Neljännessä on nuppuja mutta ne eivät ole vielä auenneet.

Olen myös miettinyt tuota risteytymistä eri kääpiösammareiden välillä - kun monia erivärisiä kääpiösammareita on toisiaan lähekkäin niin onko turhaa työtä merkata siemenpusseihin että “oranssin sävyisistä kerätty”, “keltaisen sävyisistä kerätty” - onko seuraava vuonna niistä siemenistä kasvatettava muuttanut väriään ?

"Monetta"