Sammarit tosiaan risteytyvät hanakasti keskenään, eli omista kasveista kerätyt siemenet eivät välttämättä tuota vanhempiensa kaltaisia jälkeläisiä. Mutta mielenkiintoisia variaatioita saattaa kyllä vapaasti pölyttyneistä kasveista saada.
Samassa puskassa kaksi erillaista kukkaa. On ne molemmat kauniita
Olen kahtena vuotena kasvattanut Red Marietta sammareita itsekeräämistäni siemenistä ja kumpanakin vuotena on kasvanut tällainen kumma mutantti. Sillä on paksu suora varsi ja lehdet kasvavat siitä symmetrisenä mättäänä. Viimevuonna samanlaiseen ei tullut kukkalatvaa ollenkaan, joten en oleta tämän nytkään kukkivan.
Sielunvihollinen järjestää luistelubileitä manalassa kun mä kukkasketjuun kirjoittelen. Samettikukkaa pitäisi saada plantaasipotagerin nurkkaan karkoittamaan öttiäisiä aika asap. Ehtiikö kylvää avomaalle, jos ei, niin saako taimia/kasveja enää mistään pk-seudulta? Lajikehifistelyn aika on myöhemmin
Mistä saisi rohtosamettikukan taimia? Olen etsinyt lähimyymälöistä. Tietääkö kukaan Pohjois-Karjalasta sellaisia puutarhoja? (Härkäpavun taimiakin etsin.)
Itsekerätyn Vanillan jälkeläinen,vain yksi iti,ja tämä on tällainen kaksivärinen.
Oon viskannut kasvimaahan jo kukkineita samettiruusuja ja tänään huomasin että siellä on alettu itämään. Ei taida kestää talvea siemenet eikä edes taimet kukat ovat oleet keltaisia, oransseja, punaisia tai niiden erisävyissä ja sekoituksissa
Tuskin kerkeävät kukkia tai jos lämmintä piisaa niin sitten ehkä.
Täytyiskös siirtää pikkusamettikukan ruukut sateelta suojaan kun aion ottaa niistä siemeniä talteen. Pitääkö niiden olla ihan kuivuneita ruppanoita ennenkuin leikkaan?
Maahan istutetut taimet kasvoivat valtavan kokoisiksi ja jyräsivät mun rohtosalvian ja korean yrtti-iison ihan vallan. Laitoin niitä tietenkin ihan liian monta, kun ekaa kertaa niitä kasvatin. Ruukuissa kasvu on ihan sopivan kokoista.
Samettiruusut ne jaksaa kukkia Nuppuja vaikka kuinka paljon
Tämä samettiruusu on jo kerran jäänyt ruohonleikkurin alle ja luulin että kuolla kupsahti siihen mutta toisin kävi.
Sameetkukan siemenistä olisi kysymys. Kannattaako kerätä kääpiösamettikukan siemeniä talteen? Tuleeko niistä emokasvin kaltaisia vai käykö niille kuten tuolle vanillalle tuntuisi käyvän, tulee mitä tulee
Tavallisen (ryhmäsamettikukka) siemeniä olen kyllä kerännyt ja niistä on tullut oikein hyviä, itäneetkin mainiosti kun seuloo ne kuten täällä joku hyvin neuvoi. Paljon olisi niitä siemeniä kerättäväksi, mutta kannattaako??
Sameetkukka lienee sama kuin samettikukka
Kannattaa kerätä. Yleensä tulee samanlaisia kun emosta, voi joku erilainenkin tulla porukkaan.
Kerään aina kääpiösamettikukan siementä valtavat määrät.Tykkäisin keltaisesta ja kerään niistä erikseen, mutta aina tuntuu olevan oranssi enemmistö.
Mutta ihan kivoja nekin on, ja aina niitä keltaisia joukossa on, pystyisi helposti kaivamaan ja istuttamaan erikseen, jos tuntisi tarvetta. Olen kokeillut kukkivana siirtämistä, eikä ole ollut mitään ongelmaa.
Puhuinkin läpiä päähäni, kävin aamukatselmuksessani samettikukkia katsomassa, ja vasemmanpuoleinen oranssi on vähiten edustettuna, seuraavaksi keltainen, mutta oikeanpuoleinen kaksivärinen vaaleaoranssi on selvästi minun useampivuotisissa pikkusamettikukissani vahvin muoto, niitä on aina eniten. Se mahongin ruskea on tyystin kadonnut kylvöksistäni.
Olin aivan unohtanut ton koko oranssin.
Liekö tuo kaksivärinen lähimpänä alkuperäistä muotoa?
Minä yritin kasvatella keväällä tuota oranssia pikkusamettia mutta se ei itänyt ollenkaan, tosi harmi juttu kun juuri sitä olisin penkkeihin halunnut. Nyt mulla kasvaa komeat pöheiköt vain tuota kaksiväristä pikkusamettia. Siinä on kyllä tosi hyvä tuoksu ja olen kerännyt niitä kukkia kuivattavaksikin ihan sitä ajatellen että käytän niitä sitten talvella teesekoituksissa
Keltaista ja oranssia laitoin keväällä ostosiemenistä. Melko hitulat oli taimet ku ulos tyrkkäsin, mutta nyt valtavan kauniit pehkot. Kiitos Kurppa, otan siemenet talteen
Mulla oli alunperinkin ne pikkusammarien siemenet jonkinlainen avopölytteinen sekoitus, vaikka olikin ostettu.
Ouninmuorin samettikukkaa ja pikkusamettikukkaa, muorien lehdet on jo ruskaantuneet.
Sain Huitukalta Kreikan sammarin siemeniä,tässä kasvustoa,hieman jo syksyn runtelemana.