ja itselläni onnistui vain yksi kurja ruikale Tourangelle on onnistunut saamaan tosi upeaan kasvuun. Iso ja tuuhea kuin marjapuska.
Pakkasyöt tekivät tehtävänsä ja samettikukat löysivät itsensä kompostista. Sen päätin että sammareita on mein pihassa ensikin vuonna. Mahtava kukkija ja kukki pitkään! Keräsin myös siemeniä talteen ja niitä on nyt paljon Kylvän varmaan suoraan maahan sitten kun aika tulee.
Sisätiloissa kukitaan
Mulla on tämän vuoden ekasta samettikukkaerästä jo osassa nuppuja.
Tänään huomasin ja olin aika hämmästynyt.
Laitoin nuo kasvamaan ihan maaliskuun lopussa, eli n. neljässä viikossa kasvoi niin isoksi, että alkaa tehdä kukkaa.
Jos joku ouninmuori sammaria omistava viitsii kerätä mulle siemeniä ensi kevääksi, niin olisin tosi iloinen.
Vaihdokassiemeniä voi kysellä vaikka yksityisviestillä.
Tiedoksi niille joille oon lähettänyt nyt viime syksynä keräämiäni kääpiösamettikukan siemeniä että itävyys on 100%. Laitoin siemeniä reilusti ja peitin vermikuliitilla. Kyllä nyt riittää koulittavaa ! Tää ihan varoituksen sanana jos meinaatte kylvää “varmuuden vuoksi”-siemeniä
Mulla kans muutamassa samettikukassa jo nuput, jee! Siis sellaset reilusti nuppineulan päätä pienemmät, mutta mitäpä sitä ei tarkkaavainen puutarhuri suojateissaan erottaisi… (Oon niin tohkeissani nupuista, että älkää kertoko, jos ne tuon takia kerkee heittää henkensä tai saa jonkun hyppykupan vielä ennen ulosistuttamista.)
puna,kannattaa nyppäistä pois tuo eka nuppu vaikka sydän verta vuotais.Tulee tuuheampi taimi.
Mä en oo koskaan raaskinut ottaa ekaa nuppua pois, vaikka usein niin ohjeistetaan.
Ihan älyttömän isoja ja tuuheita ne on aina silti olleet vuodesta toiseen.
Voi olla, että haarautuisivat vielä aiemmin ja paremmin, mutta en mä ilkee.
Tämä kuva on otettu heinäkuun alussa ja tuossa purkissa on kaksi tainta.
Mun mielestä nuo on oikein vahvat ja hyvät taimet, mulla on yleensä alkanut kukkia nuo kesäkuun puolivälin paikkeilla.
Tänä vuonna taitavat kyllä kukkia aiemmin.
Tässä samaan aikaan otettu kuva, tässä on myös kaksi taimea ja kasvupaikkakin aika kuiva, tuollainen ontto kannonpää.
En minäkään ole ottanut ekaa nuppua pois ja silti ovat olleet tuuheita. Eihän niitä raaski nyppiä…
Voiko nuo isommaksi kasvaneet sammarit koulia syvempään? Sirkoilla oleville venyneille annettiin ohjeet täällä, että mullata. Mutta minä mitään kerennyt multaamaan, kun “piti” ulkona olla. Nyt nuo on jo isoja roikaleita. Huomasin kuitenkin, että ne mitkä makkaa purkin päällä, ja ovat puolesta välistä vartta nousseet ylös, kasvattavat juuria varresta. Samaan tapaan kuin tomskut. Eli jos nakkaan vain multaa pötköttävän varren päälle, niin toimiiko hyvin?
Äääh, taas tulee niin huonoa suomenkieltä, että taidan käydä nauttimassa aamuisen kofeiiniannoksen, ja jatkan sitten kirjoittamista.
Voi koulia syvempään, vankistuvat siitä kyllä hyvin.
Hyvinhän tuosta selvää saa, mutta kyllä se kahvi silti hyvää tekee.
Selvä homma. Kiitos suokukka!
Karvari, en kykene! Ainakaan noista ekoista. Tai jos edes muutamasta raaskis, niin vois vertailla, onko mitään hyötyä. Äidiltäni oon yleensä saanu sammaritaimia, eikä niistä oo nuppuja nypitty ja en ainakaan oo tajunnu, että oisivat voineet vielä paremmin haaroittua.
Suokukalla ihanat kuvat! Minä tykkään eniten just noista tummista. Kääpiösammarien lisäksi.
Mulla viime viikolla itäneet kääpiöt on aikamoisia honkkeleita, niitä meinasin mullata koulimisvaiheessa. Tai ehkä lyön vaan lisää multaa tuohon broilerinkoipirasiaan (huom. myskis, ei jauhelihaa :D), jossa napottavat, enkä kouli erilleen ollenkaan.
Mukavaa kahvihetkeä Kesänlapselle! Tuoko se on se taikakonsti ilmaisun selkeyttämiseen, tarttis vissiin itekkin…
Noo puna,älähän ihan paniikkiin mene.Ite olen ottanut semmoisista nupun pois jotka ovat olleet rimpulampia tai aivan älyttömän aikaisin nuppua väsänneet.Kyllä ne kesällä ulkona tuuhistuu.En ole kyllä huomannu eroa taimien välillä.
En muista, olenko tämän kysynyt jo aiemmin jossain ketjussa, mutta kysyn nyt uudelleen. Oletteko latvoneensa isoja samettikukkianne. Nimenomaan isoja! Mulla on parina vuonna ollut tuo Crackerjack-lajike ja olen huomannutkaan, että se ainakin tykkää ja haarautuu ja tulee vanhemman oloiseksi siitä.
Kyllä on nopeeta toimintaa , tiistai-iltana kylvin kääpiöt ja nyt on hirveesti 1 - 2 cm pitkää porukkaa. Nuulle terkui.
Siin on 48 sammaria Viel pitäis 8kpl ruukuttaa
Onkohan vika nyt kasvattajassa, vai onko nuo rohtosammarit aina noin jumalattoman rimpuloita "lapsina"...? Siemenkirjeestä napatut siemenet kyllä itivät erinomaisesti, mutta kouliessa meinasi mennä järki ja meni pari tainta poikkikin. Verrattuna noihin jalostetumpiin ovat kyllä ihan eri maata, esmes nuo vanillat on ihan uskomattoman tanakoita tapauksia.
Ehkä elän vielä toivossa, että saan noista rohtosammareista hyvän lisän kasvimaalle, vaikka hetken kävi kyllä mielessä jo että nakkaan mäjelle mokomat luikerot...