Kääpiösammarihan on se “mun juttu”, ollut 2000- luvun alusta alkaen jolloin toin Walesista tullessani mukana pussillisen “Tagetes tenuifolia, Starfire mix” -siemeniä. Niistä samoista on lähtöisin tää nykykantani myös. Ja on kuulkaa urakalla jaettu siemeniä pentissä . Esikasvatuksen vois kohtapuoliin aloittaa, mut ei kiirettä vielä. Ehkä viikon maltan vielä oottaa. Noita menee mulla paljon kun laitan aina kasvimaalle sinne sun tänne.
Luin äsken netistä ihan mainion jutun kääpiösammarista joka toiselta nimeltään on maustesamettikukka. Tiesittekö mm. tän:
Kääpiösamettikukan lehtiä ja kukan terälehtiä voi käyttää monipuolisesti keittiössä. Ne sopivat mm. leivonnaisten ja jälkiruokien maustamiseen, wokkeihin ja salaatteihin. Perinteisesti kukilla on värjätty lankoja, mutta väri tarttuu myös esimerkiksi riisiin.
Samettikukkia kannattaa istuttaa kasvimaalle, sillä ne torjuvat muun muassa ankeroisia (pieniä matoja, jotka imevät kasvinesteitä). Vaaravyöhykkeessä ovat etenkin peruna ja mansikka, mutta myös porkkanat ja persiljat. Toimintamekanismi on hämmästyttävä. Samettikukkien juuriston tuoksuaineet houkuttelevat ankeroiset luokseen. Kun ankeroiset tunkeutuvat juuriin, kasvi alkaa erittää tappavaa ainetta.
Mulla ne on aina kasvaneet ihan tuskaisen hitaasti. Siksi kylvin omani tänään. Keltainen kääpiösammari ja ”Burning Embers”.
Tässä pari vuotta sitten otettu kuva. Sammarit kylvetty maaliskuun puolessavälissä ja tuo kuva otettu toukokuun puolessavälissä. Eli tosi hitaasti ovat kasvaneet.
Mä kylvin viime kääpiösammarin vuonna 22.4. ja koulin 13.5.. Ulos istutettaessa (toukokuun lopussa tai kesäkuun alussa) ne taimet oli samaa kokoluokkaa kuin Hennin kuvassa olevat. Ehtiihän ne hyvin kukkimaan mutta mielellään sitä vähän aikaistais. Nyt meinaan kylvää jo maaliskuun alussa. Ja sit toivon lämmintä kevättä että saan kaikki taimet kasvariin päiväksi. Kun niitä on muitakin kuin sammareita
Kiva oli kuulla tuo maustesammarin nimi ja alkuperä Walesista. Luulin että ne oli tavallisia keltaisia, mutta kuvia katsellessa ne onkin upea värisekoitus. Kiitos niistä siemenistä myös! Ja tosiaan, tänään kylvin ne kun en malta odottaa. Viime vuonna kääpiösammarit kylvin 2.3 eli viikkoa myöhemmin kuin nyt. Ne on kyllä vähän haastavia kasvatettavia kun itävät huonosti ja kasvavat tooosi hitaasti.
Ne mun siemenet taitaa olla eri oranssin sävyisistä kerättyjä. Se punainen on multa hävinnyt aikojen saatossa. Harmi! Mut ne punasävyiset kasvoi aina paljon pienempinä puskina kuin oranssin ja keltaisen sävyiset, eivät olleet niin elinvoimaisia.
Mut kyllä itävyys on hyvä. Pintakylvö ja pidät kosteana niin kolme päivää ehkä menee