Sammakko, konna, lisko, käärme

Komea konna

frog kiss emoticon

Tässä kevään ensimmäinen kammotus , arvatkaa olinko kuvaaja !yes

kuva

Toissailtana olin kasvihuoneessa kastelemassa, toinen kissoistakin tuli sinne. Lattialla oli  multasäkki, jonka sisässä oli tyhjiä säkkejä. Täplä kiinnostui siitä, tuijotti ja haroi tassullaan säkin alle. Nostin säkkiä ja luulin, että siellä on sisilisko. Ei näkynyt mitään, nostin säkin pystyyn, jatkoin kastelemista ja kohta kuului pientä ääntä säkin suunnasta. Tyhjensin sen ja pohjalla kiemurteli sormenpaksuinen, kaunis ja vikkelä vaskitsa. Jätin Täplän kasvihuoneeseen oven taakse ja vein pikkuliskon ulos.

Eilen löytyi kasvimaalta alle kymmensenttinen sisilisko. Pikkuiset varpaat tuntuivat kylmiltä, kun se käveli käsivarrella.

Äsken pihatiellä luikerteli puolmetrinen kyy. En ole aiemmin keskikesällä tontilla kyitä nähnyt. Alkukesällä tulevat useinkin lämmittelemään metsän reuna-alueelle. Kammoan mutta en isommin pelkää. Nyt varsinkin kun tuttavan aikuista tytärtä puri kaks kertaa sama käärme kallioisella saarella niin että hengenlähtö oli lähellä ja hän taitaa vieläkin olla teholla.

Sisäänkäynnin terassilautojen alla on jo vuosia asustellut sisilisko ja aina silloin tällöin säikäyttelemme toisiamme. Äsken kun menin ulos niin se säikähtäneenä syöksyi kuistille ja monä yhtä pölämystyneenä ulos mutta huomasin sentään paiskata sisäoven kiinni. Mut miten sais liskon ulos. Koputtelin ulkoapäin seiniä kunnes se tuli kurkkaan kynnykselle ja aikansa tutkailtuaa livahti terassin alle.

Kyllä se omia aikojaan ulos osautuu kun tilanne rauhoittuu, säikkynyt on poloinen, aika reviiritietoisia ja paikkauskollisia ovat. 

Mökillä sisiliskot ovat runsastuneet puupolkujen rakentamisen ansiosta, sisiliskot makoilevat laudoilla ja ihmiset kiertävät sivusta, mutta meillä on muutenkin omituisia tapoja. Parhaita hyönteispyydyksiä ovat mitä olla voi.

Meillä on pari sammakkoprinssiä puutarhassa  Äsken kun olin kastelemassa tomaatteja ja kukkapenkkejä niin toinen prinssinpuolikas loikkasi samasta penkistä taas ulos mistä yleensäkin kun sai vettä niskaansa ja etupihalla lavakauluksessa jossa mulla kasvaa salaattia, tilliä, mangoldia ja vähän kesäkukkia asustelee toinen kermit. Siellä se lymyili salaatinlehtien alla kun kastelin laatikoita . Joka päivä ne löytyy samoista paikoista ja mun puolesta saavatkin olla niin hoitelevat kaikki etanat pois päiviltä jos sellaisia sattuu penkeissä lymyilemään.

Mikä nyt tuo kyyt pihoihin. Eilen oli Teppo (mun entinen koira) alkanut vimmatusti haukkua ja kun Kaisamaria meni katsomaan niin kyy oli aivan rapun edessä pihalaatoituksella. Tontti ei ole edes metsän reunassa kuten mun tonttini.

Tässä meidän palstan käärme. On löytänyt itselleen mukavan lekottelupaikan lehtikompostin päältä.

kuva

Hyi sua Kurppa , menit tuosta tykkäämään :slight_smile: !

Käärmeet on niin ihania:)

No, ei ainakaan omalla pihalla :/

(Vai tarkoititko vällykäärmettä  !)

Meillä on terassikäärme =D Tarhakäärme on aiheuttanu mulle pari p*skahalvausta. Se eka oli suuri ja toinen pienempi ;D Tohon kärmekseen taitaa pystyä tottumaan jopa. Melkein päällä oon seisonut ja tyyppi vaan rauhassa siirtyy syrjemmälle. Hauska otus =)

Ei ole ollut vällykäärme edes mielessäkään;) Miulla oli joskus vaskitsa lemmikkinä (vaikkei sitä käärmeeksi lasketakakkaan). Liskokin on ollut.

Kun menin illalla uimaan, laiturin rapulta lähti uimaan ihan pikkiriikkinen sammakko tai konna. Kun tulin uimasta, yksi sellainen taapersi tarmokkaasti laiturilla. Kannoin sen rantaan, ettei se putoaisi laiturinosien rakoon. Silloin huomasin, että laiturin vieressä lumpeenlehdillä oli niitä söpöläisiä ehkä parikymmentä. Harmi, kun en nähnyt kunnolla ilman laseja.

Yksi pikkuinen menetti henkensä tiistaina, kun lapset olivat uimassa, joku taisi vahingossa liiskata sen.

Taas piti pelastaa sisilisko vesipaljusta. Laitoin sille kepakot kiipeilytelineiksi, jos pääsisi omin neuvoin pois seuraavan kerran. Matalasta kiposta ei näytä vesi maistuvan.

Helvetti , kaikki elukat vissiin rakastaa mua ,( paarmat , ampparit. itikat ym.)

Onneksi en nähnyt tuolla saunalla ollutta kyytä , tänään kyllä jäi roskis hussin nurkille , siellä kyy köllötteli , sanoiko joku , että väistävät ?..Rantakäärme ui viime viikonloppuna saunan rantaan :confused:

Sainpa vähäsen tsempata itteeni veskin pesuun,

Apua, äkkiä pakkasta !

Kyllä ihmetellä täytyy miten hemmetissä sitä kakarana pärjäs Koti-Savossa kun oli käärmeitä ihan joka paikassa, olipa sitt heinäpellolla, marjassa tai missä ikinä, nykysin menee maha nurinpäin kun esm. telkkarissa käärmeen näkee.

Irsa, et oo ainoo elukkamagneetti, se on takuu varma että kaikki maholliset öttiäiset on miun kimpussa vaikka muut ei ees niitä nää eikä huomaa.

Piha-altaaseen oli ilmestynyt sammakko. Kun altaassa on pystysuorat seinämät  ja vesi matalalla, huolestuin, pääseekö sammakko loikkaamaan sieltä pois. Laitoin pari "saarta" ponnistusalustaksi varmuuden vuoksi.

kuva

Eihän käärme mitenkään kauhia ole, pahemmin niitä ei enää täällä näe. ehkä kissat pitää ne poissa tontilta. Pitää kertoa kun nuorempi tytär vei täältä ison toukan, kasvattaa sitä parvekelaatikossa ja odottaa minkälainen perhonen siitä kuoriutuu, tai kuoriutuuko ollenkaan, että mua naurattaa. Kiusasin että toukkafarmiako meinaat :)))