Sammalleimu, Phlox subulata

Mikä nyt on mennyt mönkään, kun sammalleimu ja kevätkaihonkukka ovat kukkineet uudelleen jo parin viikon ajan...??? Tänään huomasin että alppiruusunikin on vissiin eilen puhjennut kukkaan!!! Kai se liittyy alkukesän kukkapenkkisiirtoihin, perustin uuden kukkapenkin toukokuussa ja siinä nyt sitten sammalleimu ja kaihonkukka kukkivat. Kituvan alppiruusun siirsin alkukesästä uuteen havumultaan ja on kyllä viihtynyt ja kasvanut kuin mikä, mutta nyt sitten tosiaan päätti kukkia... Mitäköhän tässä nyt pitäis tehdä että kestävät talven... Syyslannoitetta olen kertaalleen antanut kukkapenkille, en tosin vielä alppiruusulle. Voiko sitä ihan yleissyyslannoitetta antaa myös sille?

Sammalleimulla ei ole hätää, se kukkii usein uudelleen loppukesästä. Alppiruususta saavat kertoa asiasta tietävät enempi, mutta luultavasti sen ensi kesän kukinta kärsii tästä syksyisestä kukinnasta...

Kyllä hätkäytti tuo marsupilamin viesti "Mikä nyt on mennyt mönkään, kun sammalleimu ja kevätkaihonkukka ovat kukkineet uudelleen jo parin viikon ajan. " Piti tulla ihan katsomaan kunnes huomasin että taas kerran haksahdin, tämäkin oli siirretty viesti naurua

Tuolla aiemmin mainittiin, että sammalleimu saattaa usein kärsiä talvivaurioista. Minun sammalleimuni on nyt talven jäljiltä kurjan näköinen, näyttää kuivuneelta. Oksat on harmaatja kovat. Mahtaako vielä elpyä tuosta? Voisiko sitä jotenkin auttaa, pitäisikö kuivat leikata pois vai annanko vain olla? Kuivuneiden alla kuitenkin näyttää vielä olevan vihreitäkin oksia. Jotain elämää on vielä…

Anna olla toistaiseki, mullakin on nyt surkean näköinen mutta kyllä se piristyy :slight_smile: Kuuluu sarjaan että näyttää likaiselta märältä tiskirätiltä talven jälkeen…

Ok. Kiitos uskon vahvistuksesta;)

Voiko sammalleimun päälle heitellä vähän uutta multaa katteeksi. mun leimut kasvaa loivassa rinteentapaisessa ja viime sadekesä söi paljaat multakohdat niin, että leimut kasvavat nyt korkeissa tuppaissa. Toivoisin katteen auttavan myös talven aiheuttamaan kulahtamiseen. Siis haittaa vai hyötyä?

Voi hyvin laittaa.

Tiskirätti makaa minullakin penkinreunassa… :s

Sammalleimu on meidän puutarhassa huonosti talvehtiva. Olen yrittänyt parantaa talvehtimista laittamalla syksyllä päälle lehtiä. Viime viikonloppuna katsoin, että taas oli osa aivan kuivunutta. Minun kokemuksen mukaan en ole enää kuivuneita saanut uudelleen kasvamaan.

Mulla kun on kuiva kivikkoinen rinne, missä kasvaa sammalleimua ja monia muitakin kivikkokasveja niin usein keväällä osa on kuivia ja kuolleen näköisiä. Teen niin, että heitän multaa reilusti päälle ja sieltä ne sitten puskee vihreää mullan läpi!

No sitten minäkin tohdin, kiitos vaan vinkistä. Onhan nuo jo monta vuotta paikallaan olleetkin ja kertaakaan en ole lisännyt mitään maanparannusainettakaan pientä kevätlannotusta lukuun ottamatta. kalkkiakin voisin laittaa, kun kuulemma viihtyvät hieman kalkkipitoisessa maaperässä.

Näitä pitäisi olla paljon, olisi näyttävämpi.

Samoin valkoisia.

Mahdottoman rikkaruohokasan keskellä kasvaa tämä sammalleimu, niin ja oikeastaan puoliksi nurmikolla tai sammalikolla.

Meillä nämä kasvaa isojen kivien päällä minimaalisen ohkaisessa multakerroksessa. Aurinko paistaa n. klo 10 eteenpäin koko illan. En ole peitellyt talveksi enkä suojaillut keväällä. Ehkä meillä oleva kanta on karaistunut meidän Saharassa.

Älkää olko huomaavinanne noita seasta törröttäviä heiniäcool

Ihanasti sijoitettu sulla sammalleimut, LukinLilja! Minulla on vain perennapenkin reunassa tasamaalla.

Kyselin tuossa kevättalvella, että voiko sammalleimujen päälle laittaa jotakin turvemultaa. Tein sitten niin ja kyllä todellakin kannatti. Nyt näyttävät jo ihan tuoreilta kun joka kevät on aurinko ne polttanut aivan järkyttäviksi.Laitan kuvaa sitten, jos muistan. Siitä sitten selvinnee sekin, että onko nämä mun omat sammalleimuja. Olen ymmärtänyt, että hyvin samannäköinen rönsyleimu on kovin herkkä vioittumaan kevätauringossa. Kauniita mättäitä teillä ja jo noin kukassa. Täälläpin tuskin edes nupulla

Merkurius, ihanan näköisiä nuo sinun kaksiväriset sammalleimusi , en ole ennen edes nähnyt missään . Mulla vaan tätä tavallista .

Voi kun ihan kateeksi käy nuo teidän sammalleimunne. Minä en sitä saa menestymään. Nytkin on vielä ihan kuivaa käppyrää. Yksi vähän vihreä alku siellä taisi olla, meinasin sen äsken laittaa juurtumaan mutta sitten ajattelin että olkoot. Joka kesä minä toivon ja haaveilen että vielä kerran se puska innostuu kasvamaan. Armahtaisinkohan minä sitä vielä tämän kesän.....
Enkä tuollaista kuin Merkuriuksella ole nähnyt koskaan missään livenä. Auts