Sammalleimu, Phlox subulata

Kiitos kehuista!

Mulla se kasvaa tontin eteläpuolella terassin "rinteessä" neilikkaruusujen alapuolella. Siihen paistaa koko päivän aurinko, ei varjossa missään vaiheessa. Saavat aina kylkiäisenä kanankakkaa/ hevonpeetä keväällä ja syyskesällä ruusujen syyslannotetta.

Eli liian varjossa ovat kaksi versoriepua, siirränpä hellin käsin aurinkoisempaan ja odotan parasta. kiitos neuvosta Piko!

Meidän pihalla kukkii vieläkin sammalleimu, kukkia siellä sun täällä harvakseltaan. Tosi outoa...

Mulla kans yks pehko kukki jostain syystä vasta nyt kun muut oli lopettaneet. Lopettelee juuri kukintaa. Muut kymmenen ovat lopettaneet ajat sitten.

Minulla ei sammalleimut kukkineet oikeastaan ollenkaan. Valkoisen sain syksyn taimenvaihdossa ja se on vain keskittynyt muutamaa kukkaa lukuunottamatta kasvamiseen. Vaaleanpunaisessasaan ei ole ollut kuin muutama kukka. Mietin sen kohdalla, että onkohan se liian vähässä mullassa. Käyttäytyykö sammalleimu näin kun sen jakaa ja uudelleen istuttaa?

Sammalleimu ei tartte multaa juuri nimeksikään, mutta ravinteita kyllä. Nurmikate tai kevätlannoitus hoitaa homman.

Minulla sammalleimu on kukkinut heti seuraavana vuonna jakamisen jälkeen. Luulen että sailasi on oikeassa lannoituksen suhteen tai sitten ei ole riittävän valoisassa paikassa.

No johan on teillä leimut! :o Näitä katseltuani alan tulla siihen johtopäätökseen, että mun valkoinen sammalleimu on auttamatta liian varjoisassa paikassa, kasvaa kyllä kivasti vihreänä, mutta kukinta oli ihan onnetonta. Pitänee siis siirtää aurinkoisempaan paikkaan…

Hopeavillakko, miten se pistokkaasta lisääminen tapahtuu? Pitääkö vesilasiin laittaa, vai suoraan penkkiin…??

Mielenkiinnolla jään minäkin odottamaan Hopeavillakon vastausta.

Sammaleimusta leikataan n. vaaksan mittaisia pätkiä ja laitetaan kosteaan turpeeseen pienehköön purkkiin. Pidetään kosteana ja purkki saa olla pois auringosta. Jos nyt laittaa, niin elokuussa voi jo istuttaa kasvupaikalle.

Kotvasen se kestää, mutta aivan varmasti juurtuvat.

Jop;-)

On kyllä auringossa nuo minun kukkimattomat sammalleimut. Toivottavasti kukkivat sitten ensi kesänä.

Puutarhalla oli myynnissä vielä pari sinistä sammalleimua. Pitikö nuo käydä hakemassa vielä huomenna…en tiennyt aiemmin tuon värisenä olevankaan.

Varmaan tosi tyhmä kysymys, mutta kuuluuko sammalleimu leikata jossain vaiheessa matalaksi? Omani kun on täynnä kuivunutta vartta, mikä avuksi?

Terveen sammalleimun leikkaukselle ei ole tarvetta mutta kuivat oksat voi leikata pois, tilalle kasvaa uutta.Itse olen suojannut sammalleimut havuilla ettei kevään auringonpaahde kuivattaisi niitä. Oikean kasvupaikan valinta vähentää myös vauriota.

Sammalleimu näyttää keväisin hyvinkin surkealta ilmestykseltä. Omani ovat nyt vasta tehneet lehteä kunnolla ja nuppujakin näkyy. Kastella niitä voi, eiköhän ne siitä äkkiä piristy. Koskaan en ole leikannut, onko joku muu?

Syksyllä leikkelin liian leveäksi kasvaneita sammalleimun versoja, mutta nyt ei tunnu missään. Kukinnan jälkeen aion taas leikellä pienemmäksi.

Mun sammalleimu ei selvinny talvesta, niin ku ei patjarikkokaan, surullista. Mut onneksi Naana toi eilen sammalleimusta sitä tavista ja sit sitä karkkiraitaa