Sammalleimu, Phlox subulata

Älä revi niitä kuitenkaan pois jos yhtään on eloa. Kevyesti uutta multaa päälle niin uusiutuu kesän aikana.

Se on ihan semmonen kuivettunu ruskee kasa, ei siinä oo yhtään vihreetä

Mutta juuressa on melko varmasti eloa, leikkaa vaan rumimmat oksat pois.

No ootellaan :slight_smile:

Jadeliila, mulla ois vähän punaista patjarikkoa laittaa, jos tahdot

Jade, meilläkin oli silloin helteillä pari leimupuskaa ihan ruskeana. Nyt parissa päivässä suuremmilta osin ovat jo vihreitä ja nuppujakin näkyy :slight_smile:

"Marianne" kukkii.

Selvä, siis tuo kaunis kirjava sammalleimu, jota mullakin on vähän, on Marianne. Nimet tuppaa aina unohtumaan.

Tältä näytti kukkapenkin reuna vielä toissavuonna. Viime vuonna otin sammalleimut ja hopeahärkit (ja suurimman osan noista kuudesta rikkaruohosta) pois, ja pistin uusiksi koko reunan.

Tänä keväänä on vielä vähän harvassa sammalleimut, mutta värejä on enemmän.

Tästä kuvasta puuttuu kolme väriä minulla olevista sammalleimuista.

Olen ajatellut hankkia sammalleimua meidän kivikkoiseen pihaan ja äskettäin vuorenkilven kuihtuvia kukintoja ihmetellessäni huomasin jotain vaaleanpunaista vuorenkilven lehtien alla. Luulin ensin puna-ailakiksi, mutta sammalleimuahan siellä kasvaa. Samalta alueelta sitten löytyi erilaista kaukasian maksaruohoa kuin muissa penkeissä ja jotain isoa maksaruohoakin. Tämä on nyt kolmas kesä tällä tontilla ja joka kesä teen löytöjä, kun pihassa kasvaa perennoja ihmeellisissä paikoissa. Talon rakentajan vaimo oli ollut kai aikmoinen viherpeukalo, mutta hänen kuoltuaan kukaan ei ollut hoitanut pihaa kymmeneen vuoteen.

Kuinka nopeasti sammalleimu leviää? Tuo pieni tupsu saisi levitä laajemmallekin alueelle.

Sammalleimu leviää aika nopeasti, mutta sitä voi myös avittaa. Se lähtee helposti pistokkaista, kun niitä tökkää kosteaan multaan.

Kiitos, Luinkin täältä noita pistokasohjeita ja taidan hoivata heiveröisen kasvin uuteen alkuun ja ottaa pistokkaita kunhan se lopettaa kukinnan.

Näyttävät nämä kivikkoon sopivat kasvit olevan sitkeitä, koska selviävät hengissä vuosia ilman hoitoa. Tuokin raukka on ollut vuorenkilpien ja koivuvesakon varjossa. Nyt kun vesakko on kaadettu se saa aurinkoakin ja on innostunut kasvuun ja kukintaan.

Kun jätät ympärille tilaa missä ei muita kasveja, se leviää vauhdilla.

Sammalleimut kukkii muutamalla kukalla

Keväällä istutetut ja silloin kukkineet sammalleimut ovat intoutuneet kukkimaan nyt syksyllä uudestaan, tosin vaatimattomammin! Ihana kasvi! Olin kesällä jo huolissani, kun kasvusto näytti kärsivän kesän kuivuudesta, mutta nyt näyttää taas vihreältä ja elinvoimaiselta! Nyt ne saisivat vaan levitä…

Kyllä sammalleimu leviää, jopa ihan riesaksi asti. Tähän aikaan on tosiaan elinvoimaisennäköinen, keväällä ränsistyy auringossa, mutta vihertyy uudelleen nopeasti ennen kukintaa.

Sammalleimu aloittelee kukintaa