Sammalleimut aloittelevat… Candy Stripes kukkii vasta parilla kukalla, mutta on täynnä nuppuja!
Nimetön violetti sammalleimu kukkii jo täysillä!
Täällä varmaan osataan neuvoa, minkälainen maaperä sammalleimulle olisi paras.
Olen vanhempieni mökille huonoon maahan istuttanut peruspunaista sammalleimua, ja se kasvoi ja levisi siellä kuin häkä ilman mitään hoitoa. Nyt viime syksynä istutin omaan pihaan sammalleimua. Talven aikana kahdeksasta istutetusta kuoli viisi(!), ja nyt keväälläkin meno on ollut aika kituliaista. Ovat hengissä kyllä, mutta eivät leviä.
Valoisuuden pitäisi leimuilla olla ihan OK: saavat aurinkoa aamupäivällä 9-11 ja uudestaan 13-15/16, ja keskipäivällä puun läpi siilautunutta hajavaloa.
Ainoa selitys, minkä keksin sammalleimujen heikolle hapelle, on maaperä. Sammalleimujen multa on Kekkilän kasvimaamultaa, joka on suhteellisen savista. Laitoin siihen jatkeeksi hiekkaa, jotta se olisi kuivempaa sammalleimuille, mutta nyt maa on aika raskasta ja kovaa. Ph ja ravinnetilanne pitäisi olla hyvä. Onko mahdollista, että sammalleimu tykkää kyttyrää, jos maaperä on kovin raskasta? Tarvitseeko sammalleimu kuohkeaa maata?
Olen kertakaikkisen hämmentynyt, jotenkin olin mielessäni luokitellut sammalleimun ns. pomminvarmaksi maanpeitekasviksi.
Sammalleimu tykkää kuivasta, kivikkoisesta paikasta. Eli ehkä maa on sinulla liian kosteaa ja vettäpidättävää…? Lisää hiekkaa maahan. Toinen juttu on, että sammalleimu voi kärsiä kevätauringosta. Minulla se oli havujen ja lehtien alla pitkään, ehkä toukokuun alkuun asti. Sammalleimu saattaa kyllä näyttää ihan harmaalta ja kuolleelta välillä, ja intoutua sitten kasvamaan ja vehreytymään. Eli se ei ole todennäköisesti kuollut, vaikka kuolleelta näyttäisi.
Siinä maassa on kyllä hiekkaa jonkun verran, eikä sen nyt niin mahdottoman märkää pitäisi olla. Mutta ehkä sitä hiekkaa voisi vielä vähän lisäillä.
Jaa-a… Ehkä se vielä alkaa levitä!
Voisit lisätä hiekan tilalla myös hiukan karkeampaa soraa, saattaisi tykätä. Ja antaa hänelle vaikka muutaman kiven kaveriksi. Aurinkoa saisi olla vaikka kuinka.
Levitinkin jo ohuen kerroksen Kekkilän leca/ruukkusoraa sekaan, sen pitäisi ilmavoittaa ja keventääkin maata. Ehkä sitä tosiaan voisi laittaa sen hiekan sijaan vähän lisää… Ja voisi tosiaan laitella niitä kiviä siihen mukaan.
Sammalleimut ovat kauniita ilman kukkiakin, mutta kukkien ilmaantuessa ne ovat vielä ihanampia. Ja värivariaatioita selvästi riittää. Itsekin huomasin vasta juuri, että omassa penkissä kasvaa kolmea eriväristä sammalleimua - ja sopivat kaikki kauniisti yhteen.
Tuossa vuosi sitten olin valitellut, että sammalleimut eivät viihdy. Kuten kuvasta näkyy, ovat asettuneet nyt oikein mukavasti taloksi. Se kevätahava on tainnut olla yksi tekijä, miksi voivat viime vuonna niin huonosti. Ensi talveksi ostan sellaista pajumattoa näiden päälle, ja annan olla pitkälle kevääseen.
Tämä vasta aloittelee.
Sammalleimut ryömivät kivetykselle
Sammalleimuissa tosi paljon talvivaurioita. Suuri osa aivan kuivana.
Sama täällä, aika kurjan näköisiä ovat.
Sininen sammalleimu on mennyt talvesta kaikista parhaiten. Ei yhtään kuivia ja kukkii kuin viimeistä päivää.
Mariannessa harvakseltaan kukkia vasta auennut.
Sain mummilta tänään ikusen vanhoja sammalleimun juurakoita. Niissä on jo parikytä senttiä kuivaa ja kuollutta, mutta päissä on vielä vihreää. Kukkinut ei ole enää vuosiin, eli uudistusta kaipaa. Viimevuonna sain tapettua kaikki sammalleimun pistokkaat. En todellakaan tiedä mitä tein väärin. Nyt vähän hirvittää. Mutta siis turpeeseenko ootte niitä tökänneet vai riittääkö ihan puutarhamulta? Sekoitanko hiekkaa siihen vai enkö sekoita??? Kastelenko kuinka paljon? Viimevuonna luulin, että kastelin liikaa ja kuolivat siihen, mutta ilmeisesti sitten ei… Mä niin en haluaisi taas tappaa noita.