Kakkossatsia:
Vasemmalta ylhäältä lukien: Osmunda regalis, Asplenium scolopendrium ''Angustifolia'', Athyrium niponicum ''Metallicum'', Polypodium vulgare, Onochlea sensibilis, (iso kuva) Matteuccia struthiopteris, Adiantum pedatum, Asplenium septentrionale.
Ja vika:

Ylempi: Dryopteris affinis ''Crispa Congesta'' Alempi: Dryopteris filix-mas ''Linearis Polydactyla''.
Yksi näytti jo kuolleelta tässä vaiheessa: † Athyrium x ''Burgundy Lace'' (vain lappu mullan päällä)
Wautsi! Sun kannattaisi melkein laittaa nuo kuvat Aivarille, innostuu varmasti! Aarnen käsialasta ei tosiaan saa mitään selvää =D
Kuvasin muutaman omani tänään, kaikkien nimiä en tosin muista 
Istutetaanko ne kaikki saniaiset happamaan maahan?
Kiva, Kassi, laitatko omia kuviasi tänne myös. Saniaiset ovat hyvin kiinnostavia kasveja, mutta omia tuoreita tekeleitäni en viitsi mainostaa enempää ennenkuin ovat talvehtineet ainakin pari kolme vuotta. Kaikki 'luiskan' penkit on siis perustettu ja istutettu tänä vuonna.
Maaperän osalta ymmärtääkseni valtaosin viihtyvät ''metsämaassa'' eli lievästi happamessa varjossa-puolivarjossa, toisaalta on myös joitakin kalkinsuosijoita ja auringossa viihtyviä lajikkeita. Suomessa luonnonvaraisia lajeja/lajikkeita pitäisi olla 38 kpl, mutta en ole vielä saanut listaan kuin parikymmentä eri luontokasvioista ja netistä.
Tässä pari otosta luiskasta ennen ja jälkeen:

Toukokuun alussa näytti tältä:
Ja nyt syyskuun loppupuolella (joo, yritän todistella, että vielä jotain mahtuu...
)
Eetenineeva, saniaisistutusalueesi on todella kaunis, toivon totisesti, että ne talvehtisivat luonasi. Pidän tosi paljon metsämäisestä puutarhasta ja tuo pieni alueesi on hyvin kaunis pienalue sellaisesta.
Kiitos, Belgi, kannustuksesta. Olisihan se upeaa kun olisi enemmän tilaa, mutta täytyy värkätä siitä mitä on käsillä. Mietin sopivan pikkuruisen kannon istuttamista johonkin penkin kohtaan ja ympärille kivikkoa, mutta täytyy katsoa istuuko se systeemi vai onko liikaa. Ainakin olen lukenut aivan liikaa englantilaisia puutarhalehtiä.
Eetenineeva vetää viimeisen päälle!
Tässä 2 talvea ollut Dryopteris delalata

Hän on ollut 7 vuotta, nimi on jossain....

Hänelle neljäs talvi tulossa.

Kauniita saniaisia, kunpa uskaltaisi kokeilla näinkin suurilla vyöhykeluvuilla, mutta kun ei nykyään ole edes enää lunta suojana.
Lumet on täälläkin tulleet joskus vasta tammikuussa, mutta sieltä ne pönkii näkyviin, vaikken ole edes suojannut. Muutama on menehtynyt vuosien mittaan, mutta silloin syynä kuivuus/ älyvapaa istutuspaikka.
Minulla on ymmärryksessä musta aukko. En ole koskaan käsittänyt, mitä tarkoittaa kosteutta pidättävä, hyvin läpäisevä maa. Istutatteko te saniaisenne kohopenkkiin?
Tosi hauskoja ja erikoisia saniaisia Kassillakin. Mukava myös kuulla, että sinulla on talvehtinut erikoisuudetkin kohtuullisesti. Onko sinulla muuten mitään vinkkiä talvisuojausta silmälläpitäen, jos vähän yrittäisi arimpia varjella?
Aika moni saniainen pärjäilee 3 vyöhykkeellä, joten Belgi minusta sinun kannattaisi ainakin niitä kokeilla. Tällä saksalaisella saniaisiin erikoistuneella tarhalla on 65-sivuinen kataloogi, josta löytyy talvi-illoiksi läpikäytävää: www.farn-gaertnerei.de ja Kassi varmaan tietää lähemmällä sijaitsevia liikkeitä.
Jouluruusu, ihan samanlaisia ymmärtämisvaikeuksia on minullakin, minusta kun toinen kumoaa lauseessa toisen :-/
Minä olen istuttanut saniaiset käytännössä kompostimultaiseen ja paljon orgaanista ainesta sisältävään (kosteutta pidättävä) kohopenkkiiin. Sen verran katson, että penkin alla on ylimääräisen veden esim syksyllä tai talvella läpipäästävä kerros eli yleensä soraa ja hiekkaa tai sitten teen kohopenkin pohjalle risuista ja oksista yms tämmöisen kerroksen. Johonkin penkkiin olin ripotellut vielä metsästä löytynyttä puunkuorihaketta katteeksi. Ymmärtääkseni se pointti on, että maaperän pitäisi olla tuore eli tasaisen kostea, mutta vesi ei saisi jäädä seisomaan saniaisten juurelle.
Orgaanista ainesta; muhevaa lehtimultaa, jonkin verran kivennäismaata eli olen yrittänyt jäljitellä olosuhteita luonnossa. Lannoitteita enkä kompostia en ole laittanut millekään.
Talvisuojauksena riittänee havut tai jollekin oikein herkkikselle ehkä kuivat lehdet ja muovi päälle?
Ihan vaan tiedoksi, tilaukseen tuli “vain” 83 kpl =DD