Saniainen, Nephrolepis

(Huonekasvit)

Hei,

Kertokaa voiko saniaista (ihan tavallinen pystysulkasaniainen) jakaa / leikata tai jotenkin pienentää? Noin 5 vuotta vanha saniainen vain leviää ja leviää ja peittää yli puolet ikkunasta, poiskaan en raaskisi heittää kun on niin hyvän näköinen ja hyvässä kunnossa, mutta jonkinlaisen harvennuksen tarpeessa

Pystyy, jakamalla sitä lisätäänkin. Eli otat purkista pois ja mahdollisimman vähän juurita tuhoten laitat sen niin moneen osaan kuin sopivaksi kokonsa puolesta näet. Sitten vain uudelleen jokainen osa omaan purkkiinsa.

Kertokaa viisaammat ja tietäväisemmät, että mikä kasvin nimi on.

Sen verran tiedän, että se on joku sanikka, (tyvessä kuin "karvaisia jalkoja") mutta siihen se sitten jääkin. Ostaessani sen siinä ei lukenut mitään. Ja on pärjännyt "ei saniais-hoidolla" talvenkin yli.Kasvi on vasta pieni, n. 30cm purkin kanssa.

Lehdet hopeanvihreät, lehden alapinnalla ei ole itiöitä. Eri mallisia lehtiä, pitkulaisia ja haarautuneita.

Katselin kukkakirjojani ja se näytti eniten kultaimarteelta. Kultaimarre eli Phlepodium aureum.

"Isolehtinen saniainen, jolla karvainen maanpäälinen juurakko ja himmeät sinertävän vihreät lehdet.Hapahko hiekkamulta. Lisäys jakamalla tai itiöistä." Lainaus kirjasta Kodin suuri puutarhatieto-kirjasta, osasta 4. Sieltä löytyy myös kuva ja hoito-ohje.

Ja voin olla ihan väärässäkin, mutta hyvin paljon saman näköinen.

Sori, vihre tuli! Nimessä b vaihtui p-ksi. Siis Phlebodium aureum.

Linkittämäsi kuva ei ole samanlainen kun omani. Omassani lehdet ovat "suorareunaiset", eivät rimpsureunaiset. Saattaahan olla, että kun se on vasta nuin pieni, että ulkonäkö vielä muuttuu. Se ihmetyttää, kun kasvillani ei ole (ainakaan näkyviä) itiöitä lehtien alapinnalla. nekin saattavat ajan kanssa tulla näkyviin.

Lehdet ovat aika kovat.

Kultaimarteitakin on monia lajikkeita.
Näyttää Phlebodium aureum areolatum-lajikkeelta.

Pelastin ison saniaisen tuhon omalta 1.5v sitten.Se on aika iso,silloin alussa siitä piti karsia aika paljon pois,suihkutin kunnolla aivan märäksi,kun oli ruskea ja aivan kuivettunut.
Mutta,olisin vaihtanut sen uuteen multaan,silloin oli huhtikuu.En tehnyt sitä, enkä ole tehnyt vieläkään,kun ongelma on se juurakko.
Se on niin iso ja jumittunut kiinni ruukkuunsa,on nyt kyllä rehevän näköinen,eikä enää tiputtele kuivia lehtiä.Miten tälläisenjuurakkomöhkäleen kanssa pitäisi toimia,en sille multaa saa mahtumaan mitenkään.

Itse tekisin niin, että ensi keväänä kastelisin multaa ja yrittäisin pitkän veitsen tms avulla irrottaa paakkua ruukusta, ja sitten kun sen on saanut irti, niin pienentäisin sitä juuripaakkua veitsellä sivuista ja pohjalta ja istuttaisin takaisin uuden mullan kanssa samaan ruukkuun. Tarvitaan varman joku avuksi siihen operaatioon. Jos olen ihan hakoteillä, niin viisaammat varmaan oikaisevat.

Siinä on purkin päällä ihan juurakko,kuin kumpare, ei kasteluvesi pysy juurella.Jos saisin varmistuksen vielä tuolle sinun idealle, annan mennä.Saniainen vaan suivaantuu helposti.Sitä ei kukaan muu hoida, mutta jos se kuolisi, niin saisin syyt niskoilleni.

Eipä silti,en siitä niin välittäisi.1.5 vuotta sitten ei kukaan oisi uskonut sen edes selviävän.

Kukka/viherkasvi ei todellakaan ole kaunis jos sitä pidetään hengissä niukin naukin.

Mulla on eräs saniainen,hyvin suurikokoinen, kirjahyllyn päällä ja olen kastellut sitä enimmäkseen läpinäkyvälle alusastialle,kulhoon.Hyvin toimii ainakin tässä tapauksessa. Olen myös tietoinen iiris-kukan ehdottamasta tavasta leikata terävällä veitsellä juuripaakkua pienemmäksi.Olen myös joskus rikkonut saviruukun vasaralla paloiksi, kun juuripaakku on niin tiukasti kiinni.Viimeksi sai Zamioculcaksen ruukku kyytiä :slight_smile: Sitä en lähtenyt väkisin repimään irti.

Odottaisin kuitenkin kevääseen, niin onnistuisi varmemmin.

Joo, parempi uuden kasvukauden alussa.

Käpäläsaniaiseni on kasvanut kohta 2 vuotta kaupan mullissa ja nyt vois varmaankin vaihtaa. Onko kokemuksia, kuinka käy helpoiten? Karvaiset käpälät on niin kietoutuneet muovisen amppelin ympärille. Märkänä varmaan helpoin. Mullan sekaan hiukan sammalta ja kaarnaa??

Mistäs nuo Davalliat eli käpäläsaniaiset erottaa toisistaan? Minun silmiin kaikki näyttää samanlaisilta...

Käpäläsaniainen muutti meille. Onko tietoa, parjääkö altakasteluruukussa?

Tanya, löydät kysymyksesi nyt täältä. Laitan sinulle myös privaattiviestin, katsopa postiasi

Tania, ei tietoa altakasteluruukussa viihtymisestä, mutta en laittaisi. Upeasti on ainakin tavallisessa muoviruukussa viihtynyt.

Osaako kukaan sanoa mikäs käpäläsaniaiselleni on tullut kun tiputtaa lehdet? Pukkaa kyllä koko ajan uutta, mutta hyvä kun aukeavat niin ‘kuolevat’ jo pois.

On ollut viileässä makkarissa ja kastellut olen noin kerran viikkoon.

Heedu, joko käpäläsaniaisesi on lopettanut lehtien pudottelun? Minunkin tekee sitä talvisin, aluksi kuivuvat ja sitten tippuvat. Eiköhän se ole sitä talven vaikutusta. Talvella annan joskus merileväuutetta. Omani kasvaa taas kovasti ja kesäksi vien sen puun alle roikkumaan, on siellä yötäpäivää ja kasvaa ja tuuheutuu paljon. Joskus pahimpien myrskyjen aikana on pakko ottaa sisälle, kun pelkään että lähtee lentoon. Kastatko sen upottamalla vai päältä? Minulla on tapana ottaa se suihkuun, kun on saunapäivä (en kesäisin, kun se on ulkona). Kastelen siellä ja jätän sen sinne roikkumaan yöksi. Mies pitää minua kyllä ihan höyrähtäneenä, kellään ei varmaankaan ole kasveja suihkussa, silloin kun saunotaan.