En löytänyt tästä vielä mitään, joten laitan sen tähän saniaisten jatkoksi. Ostin eilen pikkuisen vahasanikan (didymochlaena truncatula). Onko kellään tästä kokemuksia? Pärjääkö kotioloissa? Tuntuu olevan harvinainen.
minulla on aina gardenia suihkussa ja saunapäivänä mukana pesuhuoneessa. Enään en ole kiikuttanut perhosiani sinne kun näytttävät kasvavan hyvin akvaariosta haihtuvan kosteuden päällä.
Sain pikkusaniaisen "kaupan päälle" samassa pussissa supputraakin kanssa. Saniaisen ruukun kyljessä ei ollut nimeä kasville.
Minulla on aina ollut sulkasaniainen, mutta tämä on aivan toisenlainen, pikkulehtinen, lehdet ovat ikäänkuin rypyssä ja paljon hennompia kuin sulkasaniaisessa.
Tietääkö kukaan, mitä saniainen se voisi olla. Voin kyllä ottaa kasvista kyllä kuvankin, jollei muuten kellään ole tietoa näin suppean kuvauksen perusteella...
Kiitän vastauksista jo etukäteen
Nyt on kaikki apu tarpeen, sain yhdeltä asiakkaalta kaksi käpäläsaniaisen karvajalakaa, olen ennenkin yrittänyt tämän juurruttamista eikä se koskaan ole onnistunut, joten, mitä näille teen?
Joskus kauan sitten mullakin on tota ollut mutta olisin kuitenkin epäonnistunut sen lisäämisessä joten en edes yrittänyt. Yhdessä kasvikirjassa sanotaan näin: ″Juurakoista voi irrottaa paloja, joihin on alkanut kasvaa juuria. Leikkaa juurakoista 5 - 10 cm pitkiä kappaleita ja aseta ne lappeelleen kostean turpeen päälle. Voit kiinnittää palan turpeeseen rautalangasta taivutetulla aspilla. Noin 15 - 21 asteen lämmössä palat juurtuvat nopeasti.″
Ei nuissa oo mitään juuria…
Keväästähän ne siinä kirjassa taisi enempi puhua. Entäs onko itiöitä? Niistäkin lisääminen onnistuu.
Minkäs näköinen se itiö on?
Lehden alapinnalla pitäisi olla jos on.
En minä nää siellä mitään, menikään tämä juurrutushomma taas vituralleen
Jos niitä yleensä on, niin ovat siellä lehdyköitten alapinnalla sellaisia pieniä tummia pyörylöitä. Meinasin ihan muistella omasta päästä mutta lunttaan siitä kirjasta:
1. Leikkaa itiöpesäkkeellinen lehti irti ja anna sen kuivua alapinta ylöspäin muutamia päiviä.
2. Täytä ruukku turpeella. Steriloi turve kaatamalla sen päälle kiehuvaa vettä. Anna jäähtyä. Ravista lehteä ruukun päällä niin, että itiöt varisevat multaan. Peitä ruukku lasilevyllä tai muovilla ja pidä puolivarjossa n. 21 asteessa. Itäminen kestää kolmisen viikkoa.″
Jadeliila, Ellikka antoi ihan hyvät juurrutusohjeet. Juurenpätkät vain lappeelleen mullan päälle, osin allekin ja leikkauspinta mullan alle. Muovihuppu päälle ja sopivasti kosteutta. Minusta söpö saniaiseksi. Eikä turhan nuuka hoidon suhteen. Tiputtaa lehtiään jos jää rutikuivaksi mutta kunnon ryypyt saatuaan tekee taas uusia lehtiä. Ruukunvaihto isompana mahdoton tehtävä, tai käpäliä ainakin pätkittävä ruukun ympäriltä rutkasti pois. Mutta eipä se näy isoa ruukkua tai mullanvaihtoa kaipaavankaan ( minulla 12cm muoviruukussa amppelissa)
Tuleeko kellään mieleen, mikä on mustavartisen saniaisen nimi? Eli lehdet on vihreät ja varret mustat.
Esim. mahoniasaniainen, joku adiantumi... Tummavartisia saniaisia taitaa olla senverran paljon että kuva auttaisi tunnistuksessa.
Kiitos avusta, minulta löytyy siis adiantum raddianum eli viheradiantumi.
Muutimme kuivaan keskuslämmitystaloon, jossa hirvensarvisaniaiseemme ilmestyi kummallekin puolelle lehtiä ruskeita nystyjä, jotka voi pestä pois, mutta jotka ilmaantuvat pian takaisin. Onkohan kyseessä kirvat, joku tauti vai voivatko itiöt näyttää tuollaisilta? Mitähän kasville kannattaisi tehdä?
Möhkö, olit avannut uuden viestiketjun "Hirvensarvisaniaisen täplät". Siirsin viestisi tänne Saniaisilla jo olleeseen ketjuun jossa käydään kaikkia saniaisia koskevaa keskustelua
sain siskoltani tänään tälläisen saniaisen ruukun ulkopuolella tuollaisia karvaisia lonkeroita lonkeroista näkyy kasvavan uusia lehtiä.
Raili, tuo on aivan ihastuttava käpäläsaniainen, olen monen monta tuommosta"hämppiksen karvajalkaa"saanut mutta en saa niitä juurtumaan, olis siskosi antanut ton mulle
mä otin siitä kolme tuollaista karvalonkeroa joissa oli vaaleanvihreät kasvua ,jos noi juurtuu niin saat jos taht kevällä