Voi kiitos, mielelläni otan
OK Jadeliila pistän muisti listaan maininnan
Jadeliila tältä näyttävät nyt pistin nuo makulleen miltaan ja nyt rupesivat nostamaan ittiään ylöspäin ja vihreetäkin tullut lisää
Minä hankin eilen tuollaisen käpäläsaniaisen, yritin löytää sille hoito-ohjeita ja tarkempia tietoja, en kyllä mistään löytänyt. Ihastuttava uusi tuttavuus, sille pitäisi ainakin vaihtaa ruukku, kuinkahan saan onnistumaan noiden käpälien kanssa.
No hyvä että sinä Raili saat ne juurtumaan
Hyvännäköiset alut Raipella:)
Ostin eilen myö sulkasaniaisen, minulla on aina ollut sellainen, nyt päätin vaihtaa ihan uuteen. Kuinka ollakaan, se tuoksuu, tai sanotaan haisee aivan valtavasti. Onko kukaan kokenut saniaisen kanssa samaa, tuoksu ei ole suorastaan epämiellyttävä, ei tule mullasta, vaan se kasvi haisee, miten sen oikein kuvailisin, se tuoksuu vihreältä. Jopa siinä määrin, että koko makuuhuone tuoksuu/haisee. Olen aina pitänyt saniaista makuuhuoneesta, koska siellä on kasville paras valaistus ja se viihtyy ja kukoistaa siellä hyvin. Mutta tuo haju, mistä ihmeestä se tulee, voika saniasella olla oma ominaishaju, noin voimakas?
Vaihdoin käpäläsaniaisen uuteen ruukkuun, altakasteluruukkuun, kastelen sitä kyllä päältäpäin. Saa nähdä, tulenko onnistumaan tämän kasvin kanssa.
kuivan huoneliman takia kannattaa sumuttaa päivittäin ,niin mulla alkoi kamalasti noista ilmajuuri lonkeroista työntämään lehenalkuja.mullakin on nyt altakastelu ruukussa ,ja ruukku on alusastiassa jossa on vettä josta sitten nousee sopivasti kukalle kosteutta ilman kautta noille ilmajuurillekin,aattelin kokeilla muillekin kukille tuota konstia niin eivät käsisi kuivasta ilmasta niin paljon.
Pitää aloittaa sitten minunkin sumuttaminen, ajattelinkin jo, että se saattaisi tehdä hyvää. Kiitos Raili -45. Minulla on sulkasaniainen viihtynyt hyvin makuuhuoneessa, siellä on viileämpää ja ilma ja valo sopivaa kasveille. Toivotaan että tämä uusi tuttavuuskin viihtyy yhtä hyvin.
Hyvin minun käpäläsaniaiseni on pysynyt elossa, vaikka pelkäsin, että en osaa hoitaa sitä oikein. Sumuttelen päivittäin, näkyy pitävän siitä:
Tämä on vanha ketju, mutta en viitsi aloittaa uuttakaan joten kysyn täällä.
Eli siis, minulla on jonkun sortin saniainen, ja se on nyt väärästä hoidosta johtuen kupsahtamaisillaan, kun en ole aikaisemmin löytänyt hoito-ohjetta sille. Nyt siis vasta selvisi että nuo eivät tykkää suorasta auringonvalosta eivätkä vedosta, eivätkä myöskään tykkää siirtelystä.
Ongelma onkin että tämä saniainen on nyt ikkunan vieressä hyllyn päällä jossa vetää jonkun verran ja iltaisin myös aurinko pääsee paistamaan suoraan kohti. Uskallanko siirtää nyt heikossa kunnossa olevan saniaisen parempaan paikkaan vai kuukahtaako se siitä lopullisesti? En uskalla ruveta siirtelemään sitä vielä mihinkään, kun en ole mikään mestari huonekasvien kanssa.
Onko hirvensarvisaniainen kuinka mahoton hoitteva? Eilen näin sellasen kukkiksessa ja mua niin harmittaa ku jätin sen sinne, meinas yöunetki mennä hänekseen
Mulla on ollut nyt n.vuoden hirvensarvisaniainen, ei ole kuollut jos ei nyt niin kauheasti rehotakkaan.Kastelen ihan niinkuin muitakin kukkia ja olen laittanut sen varjoisalle puolelle taloa,ei saa auringospaistetta mutta valoa kuitenkin.Suunnitelmissa on laittaa se puolilahoon pölkkyyn kasvamaan.Turussa oli kasvitieteellisessä ne niin kasvamassa.
Täältä löytyis jonkin moinen hoito ohjetta,minäkin katselin sitä kukkakaupassa ,mutta sinne jätin kun kuulema kasvaa valtavan isoksi ei mahu meille jätti kasvit. Hirvensarvisaniainen – Wikipedia
Pitihän se hakia, oli hoitaminen kuinka hankalaa tahansa
Moi onko kenelläkään kokemusta käpälä/tarantella saniaisesta, sain siitä tänään muutaman palasen karvasia pelottavan näköisiä “jalkoja” joissa pari lehden alkua. Miten istutan sen?
Pieni ruukku, saniaisille sopiva multa (turvepitoinen, ilmava), tasakosteus (ei märkä), mullan pinnalle käpälät, jotka voi kiinnittää varovasti juurtumisen ajaksi rautalankalenkeillä. Juurrutusvaiheessa hyötyy kosteasta ilmasta (muovipussi, tuuletus kuitenkin tärkeää) ja alalämmöstä. Näillä konsteilla olen itse onnistunut.
Kaksi ed. viestiä siirretty perennapuolelta tänne omaan ketjuunsa
Minen ole koskaan saanu nuita karvajalakoja juurtumaan.Onneksi ens viikolla saan semmosen misson juuria