http://www.google.fi/search?q=nephrolepis+green+lady&hl=fi&biw=1024&bih=485&prmd=ivns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=44_iTaTSK8f1sgbjuqX_BQ&sqi=2&ved=0CD8QsAQ
Haeskelin ja kyselin " sulkasaniaisen kuvia ja hoitoohjeita, nyt niitä löytyi. Tässä linkissä niitä on, saa vaikka valita.
Nyt on hätähätä sulkasaniaisen kanssa! Tuo yksilö on yli kolmekymmentä vuotta vanha, ja nyt se on liki kuolemaisillaan. Se on isossa saviruukussa (kylmä?). Vaihdoin multaa siihen reilu viikko sitten, perkasin kuolleet osat pois juurineen. Tänään viritin kasvilampun kasville, koska se on pimeässä nurkassa. Mietin että onko tuo nyt liian isossa ruukussa. Ennen tuo oli valtava, nyt siinä on kolme pientä nippua lehtiä, niistäkin iso osa ruskeita. Mitäs sanotte?
Mikä miun saniaista vaivaa :((?? voi nyyyyyh … apuja??

Mutu tuntumalta arvailen.
Voisko olla talven valon vähyyden oireilua?
Kuiva huoneilma, tykkää sumuttamisesta?
Siistisin itse pois nuo huonot ja seuraisin alkaako elpymään kevään mittaan.
Eih’n kaveri vaan ole ollut liian märkänä talven pimeinä kuukausina? Silloin saniainen helposti kuolettaa noita verson kärkiä ja lehden reunat läikittyy ensin keltaisiksi ja siitä ruskeiksi. Vaikkei saniainen tykkääkään koskaan kuivua kokonaan, saa talven pimeimpinä kuukausina pintamulta ihan reilusti kuivahtaa ennen seuraavaa kastelua.
Huoneilman kuivuus myös tekee tuonnäköistä jälkeä. Mutta eihän tuo vielä pahalta näytä, eiköhän se siitä toivu kun kevätkin jo koittanut ![]()
Mie nyt leikkelin huonot pois ja siirsin sen muoviamppeliin roikkumaan tv lähelle kuulemma tykkäävät siittä:) katotaan miten rassun käy … kiiitos neuvoista !
Öäääh, kun ei kerta ilmeisesti ole muilla sisäsaniaisilla omaa ketjua niin …
Kultaimarre – kaipaa kuulemma runsaasti hajavaloa mutta kuinka runsaasti? Se on pöydällä johon tulee eteläisestä ikkunasta valoa verhon läpi mutta jotenkin näyttää että se saa siinä ehkä kuitenkin liikaa valoa kun sinisyys on kaikonnut kaikista muista kuin kaikista eniten varjoon jäävistä lehdistä. Ongelmana nyt on ettei tässä ole muita vaihtoehtoja kuin pohjoisikkuna tai vaihteleva etäisyys paahteisista eteläikkunoista ja tekaistu varjo. Saisko se tarpeeksi valoa pohjoisikkunalla?
Noh ... Uudet lehdet kurkottelee sen verta epätoivoisesti aurinkoa kohti että sitä pitää käännellä vähän väliä mutta se on alkanut saamaan sinisyyttään takasin ja uutta maavartta tulee hurjaa vauhtia että ei tuo ainakaan ihan huono mesta sille näköjään ole.
Olenpa vainki osannu hoitaa ku uutta sarvia työntää

En tiijä mihin hulluhun mä tänki mahutan, leveyttä on liki metri.
Ja sitte jos joku aattelee että miks sit ostit niin en oo tuota ostanu, mä sain sen
Nassuun tuli eilen viesti ja käskettiin hakia. Pakkohan soli hakia ettei jouvu kompostiin
En mä nyt yhtään tiedä onko tämä edes saniaiskasvi , mökillä näitä kasvaa aika runsaasti , korkeus n.15cm , ihanan keväisen vihreä .
Imarre vai saniainen vai ihan joku muu ?
Saniais vauveli, vielä äiteessä kiinni. Jokohan ois aika katkaista napanuora.
Tässä koko saniaisperhe, äitee 36 v, lapsoset 2 kk ja oikeanpuoleinen 1v.
Kunnon lääkäriä olisi vailla parivuotias sulkasaniainen, en kehtaa laittaa kuvaa kun on niin järkyttävässä kunnossa ![]()
Pääsi kuivumaan vuosi sitten tosi pahasti ja melkein kuolikin. Sain kuivumisen pysähtymään, muttei ole lähtenyt millään tapaa parantumaan. On tosi harvalehtinen, eikä ole tehnyt uusia lehtiä ollenkaan. Välillä olen jo luopunut toivosta ja jättänyt sen onnensa nojaan, mutta ei se olekkaan sitten itsestään näivettynyt niin palaan aina uudestaan sen avuksi. Nyt aloitan taas aktiivisen hoidon, suihkutan päivittäin ja teen sille (kun ehdin…) ihan oman amppelin ettei tarvitse sitä aina siirrellä ja töniä. Olisikohan vielä jotain mitä voisin tehdä jotta kasvu lähtisi käyntiin? Kasteluvedessä annan merileväuutettu kuten muillekkin kasvateilleni.
Saniaiset ovat suosikkikasvejani, olen ihan kateudesta vihreänä kun näkee kuvia muiden rehevistä ja suurista kavereista
ehkä vielä onnistun…